Citat:
Du frågar "varför" och jag förstår att du undrar.
Det du beskriver är inte svartsjuka, kärlek, dålig impulskontroll eller “att han bryr sig”. Det är grov misshandel, våldtäkt, strypvåld, hot, kontroll och psykisk terror. Din pojkvän uppvisar sjuka beteenden.
Jag tänker inte låtsas som att det här är en vanlig destruktiv relation. Det du beskriver liknar ett mycket farligt förövarmönster: först charm och närhet, sedan kontroll, våld, skuldvändning, hot, “snällhet” efteråt och sedan värre våld igen. Det kan absolut finnas personlighetsstörda, sadistiska eller empatistörda drag i en person som gör så här. Men du behöver egentligen inte förstå exakt varför han gör såhär för att agera. Du behöver varaktigt skydd.
Strypning är ett extremt allvarligt varningstecken. Det är kopplat till ökad risk för dödligt partnervåld, särskilt när det kombineras med svartsjuka, kontroll, hot och separation. Att du är rädd för vad han gör om du lämnar är inte “överdrivet”, det är en korrekt farosignal.
Du behöver vuxna nu. Lägg alla kort på bordet inför dina föräldrar, polis/kvinnojour. Därefter behöver du en säkerhetsplan. Under inga omständigheter ska du resonera med honom. Han är mycket farlig - han har visat det gång på gång!
Eftersom han nyligen våldtog dig - åk till akutmottagning/gynekologisk akutmottagning eller ring 112/114 14 och säg att du blivit våldtagen av din pojkvän och utsatts för strypvåld. Spår kan finnas kvar och vården kan göra spårsäkring. Duscha inte, tvätta inte kläder/sängkläder om du kan undvika det, och spara allt. Men även om du redan har duschat eller tvättat något: åk ändå. Dina blåmärken, strypmärken, sms, hot, bilder, din berättelse och vårddokumentation spelar roll.
Hans hot om nakenbilder, otrohetsanklagelser eller självmord är också kontroll. Om han hotar att ta livet av sig ska du inte åka och leta efter honom. Ring 112 och säg var han är om du vet det. Hans självmordshot får inte användas som koppel runt din hals.
Jag kan inte diagnostisera honom på distans men jag kan säga detta:
en person som upprepat slår, stryper, våldtar, hotar, förnedrar och sedan blir “snäll” för att skapa s.k. traumabindning (från engelskans "trauma bonding"), visar ett gravt stört relations- och empatimönster.
Det du beskriver är inte svartsjuka, kärlek, dålig impulskontroll eller “att han bryr sig”. Det är grov misshandel, våldtäkt, strypvåld, hot, kontroll och psykisk terror. Din pojkvän uppvisar sjuka beteenden.
Jag tänker inte låtsas som att det här är en vanlig destruktiv relation. Det du beskriver liknar ett mycket farligt förövarmönster: först charm och närhet, sedan kontroll, våld, skuldvändning, hot, “snällhet” efteråt och sedan värre våld igen. Det kan absolut finnas personlighetsstörda, sadistiska eller empatistörda drag i en person som gör så här. Men du behöver egentligen inte förstå exakt varför han gör såhär för att agera. Du behöver varaktigt skydd.
Strypning är ett extremt allvarligt varningstecken. Det är kopplat till ökad risk för dödligt partnervåld, särskilt när det kombineras med svartsjuka, kontroll, hot och separation. Att du är rädd för vad han gör om du lämnar är inte “överdrivet”, det är en korrekt farosignal.
Du behöver vuxna nu. Lägg alla kort på bordet inför dina föräldrar, polis/kvinnojour. Därefter behöver du en säkerhetsplan. Under inga omständigheter ska du resonera med honom. Han är mycket farlig - han har visat det gång på gång!
Eftersom han nyligen våldtog dig - åk till akutmottagning/gynekologisk akutmottagning eller ring 112/114 14 och säg att du blivit våldtagen av din pojkvän och utsatts för strypvåld. Spår kan finnas kvar och vården kan göra spårsäkring. Duscha inte, tvätta inte kläder/sängkläder om du kan undvika det, och spara allt. Men även om du redan har duschat eller tvättat något: åk ändå. Dina blåmärken, strypmärken, sms, hot, bilder, din berättelse och vårddokumentation spelar roll.
Hans hot om nakenbilder, otrohetsanklagelser eller självmord är också kontroll. Om han hotar att ta livet av sig ska du inte åka och leta efter honom. Ring 112 och säg var han är om du vet det. Hans självmordshot får inte användas som koppel runt din hals.
Jag kan inte diagnostisera honom på distans men jag kan säga detta:
en person som upprepat slår, stryper, våldtar, hotar, förnedrar och sedan blir “snäll” för att skapa s.k. traumabindning (från engelskans "trauma bonding"), visar ett gravt stört relations- och empatimönster.
Börjar inse hur illa det har varit, usch. Tack för hjälpen, har ej duschat och kläderna jag hade på mig ligger i mitt rum så imorgon om han inte är kvar kan jag ta det till polisen.