2026-06-02, 02:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
Du frågar "varför" och jag förstår att du undrar.

Det du beskriver är inte svartsjuka, kärlek, dålig impulskontroll eller “att han bryr sig”. Det är grov misshandel, våldtäkt, strypvåld, hot, kontroll och psykisk terror. Din pojkvän uppvisar sjuka beteenden.

Jag tänker inte låtsas som att det här är en vanlig destruktiv relation. Det du beskriver liknar ett mycket farligt förövarmönster: först charm och närhet, sedan kontroll, våld, skuldvändning, hot, “snällhet” efteråt och sedan värre våld igen. Det kan absolut finnas personlighetsstörda, sadistiska eller empatistörda drag i en person som gör så här. Men du behöver egentligen inte förstå exakt varför han gör såhär för att agera. Du behöver varaktigt skydd.

Strypning är ett extremt allvarligt varningstecken. Det är kopplat till ökad risk för dödligt partnervåld, särskilt när det kombineras med svartsjuka, kontroll, hot och separation. Att du är rädd för vad han gör om du lämnar är inte “överdrivet”, det är en korrekt farosignal.

Du behöver vuxna nu. Lägg alla kort på bordet inför dina föräldrar, polis/kvinnojour. Därefter behöver du en säkerhetsplan. Under inga omständigheter ska du resonera med honom. Han är mycket farlig - han har visat det gång på gång!

Eftersom han nyligen våldtog dig - åk till akutmottagning/gynekologisk akutmottagning eller ring 112/114 14 och säg att du blivit våldtagen av din pojkvän och utsatts för strypvåld. Spår kan finnas kvar och vården kan göra spårsäkring. Duscha inte, tvätta inte kläder/sängkläder om du kan undvika det, och spara allt. Men även om du redan har duschat eller tvättat något: åk ändå. Dina blåmärken, strypmärken, sms, hot, bilder, din berättelse och vårddokumentation spelar roll.

Hans hot om nakenbilder, otrohetsanklagelser eller självmord är också kontroll. Om han hotar att ta livet av sig ska du inte åka och leta efter honom. Ring 112 och säg var han är om du vet det. Hans självmordshot får inte användas som koppel runt din hals.

Jag kan inte diagnostisera honom på distans men jag kan säga detta:
en person som upprepat slår, stryper, våldtar, hotar, förnedrar och sedan blir “snäll” för att skapa s.k. traumabindning (från engelskans "trauma bonding"), visar ett gravt stört relations- och empatimönster.

Börjar inse hur illa det har varit, usch. Tack för hjälpen, har ej duschat och kläderna jag hade på mig ligger i mitt rum så imorgon om han inte är kvar kan jag ta det till polisen.
Citera
2026-06-02, 02:24
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbrormorbror
Börjar inse hur illa det har varit, usch. Tack för hjälpen, har ej duschat och kläderna jag hade på mig ligger i mitt rum så imorgon om han inte är kvar kan jag ta det till polisen.

Ingen ska behöva uppleva det du har upplevt. Det han har gjort mot dig är både sjukt och fruktansvärt skadligt på flertalet vis.

Vad bra att du inte har duschat!
Åk till polisen först. Berätta allt + att du inte kunnat åka och hämta kläderna. Be att de följer med dig för att hämta kläderna.
Citera
2026-06-02, 02:26
Avstängd
Citat:
Ingen ska behöva uppleva det du har upplevt. Det han har gjort mot dig är både sjukt och fruktansvärt skadligt på flertalet vis.

Vad bra att du inte har duschat!
Åk till polisen först. Berätta allt + att du inte kunnat åka och hämta kläderna. Be att de följer med dig för att hämta kläderna.
Tack så mycket! ja jag saknar hur jag mådde innan honom, inte ens vuxen fick jag bli innan. Jag hoppas verkligen han lämnar mig ifred nu
Citera
2026-06-02, 02:28
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:

Hur ska du kunna veta om han är kvar eller inte? Åk inte dit ensam, du behöver ha med dig polisen.

Tror din mor självklart vill att du hör av dig, även om det är mitt i natten. Du har blivit utsatt för brott.
Citera
2026-06-02, 02:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Hur ska du kunna veta om han är kvar eller inte? Åk inte dit ensam, du behöver ha med dig polisen.

Tror din mor självklart vill att du hör av dig, även om det är mitt i natten. Du har blivit utsatt för brott.
Får skriva ett sms till henne, väntar då med att gå dit så gör jag dt med polis ist. Tack.
Citera
2026-06-02, 02:32
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Får skriva ett sms till henne, väntar då med att gå dit så gör jag dt med polis ist. Tack.

Vad behöver du nu, i denna stund?
Citera
2026-06-02, 02:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Vad behöver du nu, i denna stund?
Jag vet inte, få ta det lugnt. Har det ganska lugnt och min kompis här är jätte snäll, har sovit max 3 timmar varje natt i kanske 2 veckor nu också så sömn kanske, tror dock inte jag kommer kunna somna just nu.
Citera
2026-06-02, 02:46
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Jag vet inte, få ta det lugnt. Har det ganska lugnt och min kompis här är jätte snäll, har sovit max 3 timmar varje natt i kanske 2 veckor nu också så sömn kanske, tror dock inte jag kommer kunna somna just nu.

Hoppas du kan sova snart och att du får bra hjälp imorgon
Citera
2026-06-02, 03:00
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Tack så mycket! ja jag saknar hur jag mådde innan honom, inte ens vuxen fick jag bli innan. Jag hoppas verkligen han lämnar mig ifred nu

Ja jag hör att du saknar hur du mådde förut. Det är sorgligt och samtidigt SÅ förståeligt att du har påverkats...! Ta all hjälp du kan få för att läka - ett steg i taget, en dag i taget.

Här är en video med några som varit i liknande situation. Kan kanske vara lite tröstande och ge någon slags energi - du är inte ensam! https://www.youtube.com/watch?v=aVv8hxSoW88

Du är modig och gör helt rätt nu, även om det kanske känns svårt och skrämmande.
Citera
2026-06-02, 03:01
Avstängd
Citat:
Ja jag hör att du saknar hur du mådde förut. Det är sorgligt och samtidigt SÅ förståeligt att du har påverkats...! Ta all hjälp du kan få för att läka - ett steg i taget, en dag i taget.

Här är en video med några som varit i liknande situation. Kan kanske vara lite tröstande och ge någon slags energi - du är inte ensam! https://www.youtube.com/watch?v=aVv8hxSoW88

Du är modig och gör helt rätt nu, även om det kanske känns svårt och skrämmande.
Tack bästa du, du har verkligen hjärtat på rätt plats.
Citera
2026-06-02, 06:10
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Upprepade våldtäkter och misshandel går aldrig någonsin att lappa ihop till en fungerande relation, oavsett om han aldrig mer skulle utsätta dig för något sådant igen(Hypotetiskt). Skadan är redan irreversibel.

Så att lämna är ENDA alternativet. Lika viktigt är att inte dra ut på det. Du måste lämna omedelbart. Annars kommer allt bara bli värre, inte minst din självkänsla och psykiska mående.

Konsekvenserna av att lämna kommer säkert vara jobbiga, särskilt med tanke på hans hot. Men du vinner inget på att skjuta upp det, smällen kommer bara bli värre om du väntar. Här måste du vara modig. Många i din situation lurar sig själva med att tänka att det kanske kommer ett "bra läge att lämna längre fram", vilket är ett feltänk.

Berätta gärna för familj och vänner du litar på, så de har din rygg och vet vad han går för. Slutligen, anmäl honom redan nu om du orkar. Annars kan du vänta lite med det, man kan alltid anmäla senare, men vänta inte med att lämna honom. Det är något du måste göra NU!
Citera
2026-06-02, 06:16
Medlem
Vit-Brandbils avatar
[quote=farbrormorbror|95096996]
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe

Ja jag vet, fan varför gör han såhär varför

Enkelt, han är en idiot som inte är värd dig. Stick medans du kan och ring polisen, någon hjälplinje och givetvis också dina föräldrar och gärna några bra vänner om du har någon du kan lita på.
Dra medans du kan, den killen ska inte få förstöra ditt liv, han ska sitta inne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in