2026-06-02, 01:38
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbrormorbror
Ja får stänga av mobilen nu så han inte ser min plats och så jag slutar få hans notiser, tack.

Blockera honom nu, han har inte längre med dig och ditt liv att göra!
Citera
2026-06-02, 01:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Du mår bara dåligt av att läsa din f.d pojkväns sms, blocka honom. Det kan vara svårt att förstå, men du behöver inte befatta dig med honom mer.

Vad säger din kompis?
Min kompis är snäll, stöttande men också sur på honom och vad han gjort mot mig, men han säger att jag får stanna hur länge jag behöver.
Citera
2026-06-02, 01:44
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Nej, vi är bara hemma hos honom nu, min kille är jätte jätte sur han skriver och han är så sjukt taskig. Jag vill bara vara här nu och sova sen får vi åka till polisen imorgon isf

Är du inte orolig att han ska göra något med din stuga? Verkar ju lite riskabelt att ha honom där om han är förbannad över att du dragit.
Citera
2026-06-02, 01:45
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Min kompis är snäll, stöttande men också sur på honom och vad han gjort mot mig, men han säger att jag får stanna hur länge jag behöver.

Han räddade dig i natt när du behövde honom, det är i alla fall stort. Går det att lägga surheten åt sidan så du kan sova?
Citera
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Jagl och min kille är 18, först till en början var han jätte snäll och allt man kunde drömma om, efter ca 3 månader visade han stark svartsjuka och vart väldigt sur och höjde handen när han vart väldigt sur. Efter ett tag började han slå mig, det började som en liten örfil när han tyckte jag inte uppförde mig, kunde vara att jag kom hem sent eller att min plats på hitta inte uppdaterats som den ska. Efter han hade slagit mig så kom han och låtsades som inget hänt, han vart jätte snäll och vi mös, han sa hur mycket han älskade mig osv, men senare vart det bara värre och värre.

Han började strypa mig och slå mig ofta, men samma sak där så gjorde han samma sak på kvällen och jag vart så manipulrrad, han kunde säga att han gjorde det för han brydde sig om mig osv, han är också väldigt taskig och får mig att må så sjukt dåligt, jag har försökt lämna och då har han hotat med att sprida mina bilder eller säga att jag vart otrogen och han slår mig, detta har pågått i ett och ett halvt år nu och jag är så sjukt less, han våldtar och slår mig konstant.

Vet någon vad jag ska göra?

Du förstår nog att det bara kommer att bli värre. Du måste fly.

Är han stor och stark eller kan du kanske be någon/några manlig vän om hjälp att skrämma bort honom kanske? Fly annars till en kvinnojour. Planera din flykt och fly vid rätt tillfälle. Det kommer bara bli värre som sagt.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Är du inte orolig att han ska göra något med din stuga? Verkar ju lite riskabelt att ha honom där om han är förbannad över att du dragit.
Jo det är jag men inte mycket jag kan göra
Citera
2026-06-02, 01:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Han räddade dig i natt när du behövde honom, det är i alla fall stort. Går det att lägga surheten åt sidan så du kan sova?
Ja det går nog, ja han är en väldigt fin vän är han, tyvärr måste han dra imorgon runt kl 14 för han går lumpen men han sa att jag fick stanna där själv om jag ville det
Citera
2026-06-02, 01:48
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:

Borde du inte ringa eller sms:a din mamma så att hon vet vad som händer?
Citera
2026-06-02, 01:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Borde du inte ringa eller sms:a din mamma så att hon vet vad som händer?
Funderar på att göra det, köpte en hotell natt för henne och hennes kille i morsdag present så vill inte förstöra det.
Citera
2026-06-02, 01:49
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesDuquesne
Du förstår nog att det bara kommer att bli värre. Du måste fly.

Är han stor och stark eller kan du kanske be någon/några manlig vän om hjälp att skrämma bort honom kanske? Fly annars till en kvinnojour. Planera din flykt och fly vid rätt tillfälle. Det kommer bara bli värre som sagt.

Tjejen bor hemma med sin mamma och pappa....
Citera
2026-06-02, 01:50
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:

Jo du kan ringa polisen så får de avhysa honom från din stuga men då måste du också anmäla honom för misshandel!
Citera
2026-06-02, 02:08
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:

Ja jag vet, fan varför gör han såhär varför

Du frågar "varför" och jag förstår att du undrar.

Det du beskriver är inte svartsjuka, kärlek, dålig impulskontroll eller “att han bryr sig”. Det är grov misshandel, våldtäkt, strypvåld, hot, kontroll och psykisk terror. Din pojkvän uppvisar sjuka beteenden.

Jag tänker inte låtsas som att det här är en vanlig destruktiv relation. Det du beskriver liknar ett mycket farligt förövarmönster: först charm och närhet, sedan kontroll, våld, skuldvändning, hot, “snällhet” efteråt och sedan värre våld igen. Det kan absolut finnas personlighetsstörda, sadistiska eller empatistörda drag i en person som gör så här. Men du behöver egentligen inte förstå exakt varför han gör såhär för att agera. Du behöver varaktigt skydd.

Strypning är ett extremt allvarligt varningstecken. Det är kopplat till ökad risk för dödligt partnervåld, särskilt när det kombineras med svartsjuka, kontroll, hot och separation. Att du är rädd för vad han gör om du lämnar är inte “överdrivet”, det är en korrekt farosignal.

Du behöver vuxna nu. Lägg alla kort på bordet inför dina föräldrar, polis/kvinnojour. Därefter behöver du en säkerhetsplan. Under inga omständigheter ska du resonera med honom. Han är mycket farlig - han har visat det gång på gång!

Eftersom han nyligen våldtog dig - åk till akutmottagning/gynekologisk akutmottagning eller ring 112/114 14 och säg att du blivit våldtagen av din pojkvän och utsatts för strypvåld. Spår kan finnas kvar och vården kan göra spårsäkring. Duscha inte, tvätta inte kläder/sängkläder om du kan undvika det, och spara allt. Men även om du redan har duschat eller tvättat något: åk ändå. Dina blåmärken, strypmärken, sms, hot, bilder, din berättelse och vårddokumentation spelar roll.

Hans hot om nakenbilder, otrohetsanklagelser eller självmord är också kontroll. Om han hotar att ta livet av sig ska du inte åka och leta efter honom. Ring 112 och säg var han är om du vet det. Hans självmordshot får inte användas som koppel runt din hals.

Jag kan inte diagnostisera honom på distans men jag kan säga detta:
en person som upprepat slår, stryper, våldtar, hotar, förnedrar och sedan blir “snäll” för att skapa s.k. traumabindning (från engelskans "trauma bonding"), visar ett gravt stört relations- och empatimönster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in