2026-06-01, 22:34
Medlem
Tavastehuss avatar
Allt som rör sändningarna från årets fotbolls-VM diskuteras här. T ex dessa punkter:

* studiosändningarna
* kommentatorerna
* experterna
* gästerna
* reportagen
* vinklingen och tendenser
* grafiken i tv-rutan
* tekniska detaljer som bildkvalitet
* mm.

SVT eller TV4 - vem vinner kampen?
Grannländernas tv-sändningar - hur står de sig?
Radiosporten - ett bättre alternativ?
Bildkvalitet - matcher i 4K och i 8K?
Bäst och sämsta kommentatorerna?

Må tv-mediet forma din VM-upplevelse! Spara inte på åsikterna - kludda ner dem här i denna tråd! Väl mött
Citera
2026-06-01, 23:23
Medlem
WetCigarettes avatar
I just landslagssammanhang vill man väl ha svenska kommentatorer men för den som vill ha (i mitt tycke) högre kvalité på snacket skulle jag rekommendera engelska sändningar.

En fråga. Någon som provat att lyssna på radion samtidigt som man kollar på TV? Det hade varit något! Men kan tänka mig att det är svårt att synka. Tips?

Edit: Startade denna tråd för ett tag sen (FB) FIFA unveils Technical Study Group — Wenger, JDT m.fl. ska analysera varje match tydligen nån ny grej FIFA ska introducera detta VM. Någon form av analysgrupp som ska analysera och presentera sina analyser. Undra om det kommer förekomma i de svenska sändningarna? Mer info om det finns i tråden men så här säger ett av citaten från FIFA:
Citat:
During the tournament, FIFA will share the most modern metrics and performance data in FIFA World Cup™ history with the worldwide TV and online audience, as well as with the participating teams and their players. Developed by FIFA’s FPI team and Mr Wenger, the Enhanced Football Intelligence service will offer new and exciting insights to enrich the coverage and analysis of every game at the tournament through a unique set of both in- and post-match visuals presented as augmented reality and traditional graphics.
Senast redigerad av WetCigarette 2026-06-01 kl. 23:31.
Citera
2026-06-02, 03:38
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WetCigarette
I just landslagssammanhang vill man väl ha svenska kommentatorer men för den som vill ha (i mitt tycke) högre kvalité på snacket skulle jag rekommendera engelska sändningar.

En fråga. Någon som provat att lyssna på radion samtidigt som man kollar på TV? Det hade varit något! Men kan tänka mig att det är svårt att synka. Tips?

Positivt att SVT sänder för då slipper man reklamen. Å andra sidan verkar de ha värvat riktigt trötta experter i form av Bojan och Mellberg.

TV4 kan jag inte se härifrån så då blir det japansk TV. Public servicebolaget NHK ska sända alla VM-matcher, dessutom i 4K i en kanal. Mumma.

TV och radio samtidigt? Klassiker från förr när man av någon anledning ville höra Lasse Granqvist till tv-bilderna. Men t o m då har jag för mig att TV och radio var något i osynk. Kanske var det efter digital-tv som tv började släpa efter vanlig FM-radio.

Idag är det lättare eftersom man kan streama både tv och radio. Man pausar källan som ligger före och försöker hitta perfekta synken mellan bild- och ljudkälla. Körde detta ibland under OS. Ekot och massa musik kan man ju vara utan iofs, så det är en avvägning helt klart ibland. Sveriges matcher bör dock sändas som de är, utan massa musikavbrott.
Citera
2026-06-04, 10:48
Medlem
Ezzelinos avatar
Noterade att SVT sägs ha två kommentatorer (Chris Härenstam och Pelle Bäckman), medan TV4 listar hela sju stycken:

https://www.tvmatchen.nu/sport/fotboll/de-kommenterar-vm/
Citera
2026-06-04, 14:28
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Noterade att SVT sägs ha två kommentatorer (Chris Härenstam och Pelle Bäckman), medan TV4 listar hela sju stycken:

https://www.tvmatchen.nu/sport/fotboll/de-kommenterar-vm/
Fattigt av SVT i så fall. Ska de sitta och kommentera off tube också månne.

Lasse Granqvist ska kommentera med bl a kompisen Jens Fjellström. Han avslöjade i Snett inåt bakåt att TV4 betalar max 300 dollar för en hotellnatt per person. Han lovade till sist att bära en av Lars-Gunnar Björklunds slipsar i sändning.
Citera
2026-06-04, 17:50
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Fattigt av SVT i så fall. Ska de sitta och kommentera off tube också månne.

Lasse Granqvist ska kommentera med bl a kompisen Jens Fjellström. Han avslöjade i Snett inåt bakåt att TV4 betalar max 300 dollar för en hotellnatt per person. Han lovade till sist att bära en av Lars-Gunnar Björklunds slipsar i sändning.

Chris Härenstam och Glenn Strömberg är väl folkets val, hoppas jag, och Glenn kanske kräver 50% av SVT:s matcher, och första tjing på vilka, för att bidra med sin spoken word-poesi.

https://www.youtube.com/watch?v=Nu6ndvVo_lY

Lasse Granqvist är nog redan inbokad på detta motell i Los Angeles, om han ska kommentera USA-Paraguay 13:e juni. Det ska väl lära gubben att bära fluga :

https://www.yelp.com/biz/olive-motel-los-angeles?osq=Seedy+Motels&override_cta=Get+informat ion

Senast redigerad av Ezzelino 2026-06-04 kl. 18:01.
Citera
2026-06-07, 16:38
Medlem
WetCigarettes avatar
SVT skulle ha en expert som skulle följa Sverige på plats. Mellberg. Nu har han fått tränarförfrågningar och det blir inte så (hallå skrev de inte kontrakt???). Ersättare blir Magnus Eriksson.

Märklig halv-grej de gör av det. Det kan ju inte bli bra. En vecka innan premiärmatchen dessutom och han skulle vara experten PÅ PLATS. All in eller all out tycker jag! Det här citatet är ju för övrigt fullständigt obegripligt:
– Jag har haft tränarförfrågningar och därav känt att det blir att jag vill fokusera på det och inte åka över, utan kanske göra något inhopp på plats i stället
Citat:
I början av maj kunde SVT presentera en trio nyförvärv som skulle spetsa deras bevakning av fotbolls-VM.

Bojan Djordjic och Behrang Safari togs in som studioexperter medan Mellberg skulle vara kanalens expert på plats i USA som skulle följa Sverige under hela mästerskapet.

Så kommer det inte att bli.
Citat:
På söndagen, med en vecka kvar till Sveriges premiär mot Tunisien, står det klart att Mellbergs roll görs om. Anledningen är att Mellberg har fått tränarförfrågningar.

– Det kändes lugnt på förhand men det har börjat röra sig på tränarfronten för Olof, säger SVT:s evenemangschef Marcus Törngren.

Mellberg själv bekräftar samma sak.

– Jag har haft tränarförfrågningar och därav känt att det blir att jag vill fokusera på det och inte åka över, utan kanske göra något inhopp på plats i stället, säger han.
Citat:
Det innebär dock inte att Mellberg inte kommer jobba för SVT under sommaren, det är bara oklart hur mycket och i vilken form.

– Det kan bli så att han åker till den första matchen och gör bara den, vi får se. Klart är att det inte blir exakt det engagemang vi hade tänkt från början, säger Törngren.

– Men med all säkerhet kommer han jobba någonting i Stockholm, antingen som studioexpert eller i något av våra andra format. Han blir en del av VM-laget.

Dock så vill SVT ha expertnärvaro i USA under VM och befinner sig just nu i processen med att fixa en ersättare. Den ersättaren blir Magnus Eriksson, som arbetat som expert i kanalen sedan förra året.
https://www.expressen.se/sport/fotboll/landslaget/svt-tvingas-andra-olof-mellbergs-roll-under-vm-/
Citera
2026-06-11, 10:42
Medlem
WetCigarettes avatar
För er som gillar Zlatan. Om inte annat kul att höra vad han ska säga om Sverige.
Citat:
Zlatan Ibrahimovic blir expertkommentator för amerikanska Fox Sports under sommarens VM och får en huvudroll i kanalens studio.
https://www.sverigesradio.se/artikel/fox-marknadsfor-zlatan-hart-infor-vm
Citera
2026-06-11, 12:07
Medlem
Sänds ju på SVT och TV4 om jag förstått det rätt. SVT är ju lugnt, för där finns SVT Play utan reklam. Men hur är det med TV4? Något abonnemang man måste köpa? Pallar inte deras jävla reklam stup i kvarten.
Citera
2026-06-11, 12:11
Avstängd
.NateHiggers.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oxen90
Sänds ju på SVT och TV4 om jag förstått det rätt. SVT är ju lugnt, för där finns SVT Play utan reklam. Men hur är det med TV4? Något abonnemang man måste köpa? Pallar inte deras jävla reklam stup i kvarten.
Du måste teckna sport.
Citera
2026-06-11, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .NateHiggers.
Du måste teckna sport.

Var?
Citera
2026-06-11, 12:30
Avstängd
.NateHiggers.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oxen90
Var?
TV4-play har en "VM-kampanj":
Tre mån bindning
Typ 230:- SEK/mån för fotbollspaketet,
Glöm inte att säga upp - Annars dubblas avg.
Endast SV mantalsskrivning och svenskt bankkort

Säg upp efter 2 månader då de är en månad uppsägningstid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in