2026-06-12, 12:10
  #3073
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Sara Gille tar över jämställdhetsfrågor efter Rubbestad.

Linda Lindberg hälsar välkommen:
"Med ditt genuina engagemang i frågor som rör kvinnor och flickors utsatthet i hederskulturen är du en stark röst."
https://www.facebook.com/share/1Bw8vnY1hH/

Rubbestad och Gille agerade ihop i februari. Mot sexköp och anser att jämställdhetsmyndigheten "måste förstå hur digitala plattformar används för att skala upp handeln.."

"Den som inte förstår sexköparens logik kan inte förstå människohandel. Trafficking bygger på att efterfrågan finns, och att köparen inte ser en människa utan en produkt."

"Det är där jämställdheten börjar – i att staten står på offrens sida, inte i att låtsas bli överraskad av det uppenbara."

https://www.altinget.se/artikel/sd-skarp-sexkopslagen-straffen-ar-for-mesiga

Varför känns den nyheten lite... sådär?
Citera
2026-06-12, 12:20
  #3074
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleavmoe
Varför känns den nyheten lite... sådär?
Vet inte...

Har det med bristande vandel och fadd eftersmak att göra?
Citera
2026-06-12, 13:24
  #3075
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vet inte...

Har det med bristande vandel och fadd eftersmak att göra?

Jag tror det. Det käns bara inte trovärdigt.
Citera
2026-06-12, 13:32
  #3076
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleavmoe
Jag tror det. Det käns bara inte trovärdigt.
Om han döms blir det hårdsmält.

Erinrade mig delar ur Rubbestads interpellation 2021.

"Barn behöver både manliga och kvinnliga förebilder i sitt liv och vi som lagstiftare och landets högsta beslutande organ..." blablabla..

"Av alla dom tusentals intervjuer som görs så räcker det med att en enda person slinker igenom det här systemet.
Om ett enda barn far illa pga bristande kontroller så är det så klart ett barn för mycket och jag är övertygad om att vi är överens om det.
Om ett eller flera barn drabbas så krossar det deras liv.

Men det kommer också få konsekvensen att den här pedofildebatten och debatten om män i förskolan kommer ges nytt liv och det kommer drabba alla män som återigen då kommer ses som presumtiva pedofiler."

"Barnperspektivet väger absolut tyngst i den här frågan."

https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/interpellationsdebatt/andelen-manlig-personal-i-forskolan_h810857/?pos=614&autoplay=true
Citera
2026-06-12, 16:15
  #3077
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Lämna du MAs skräpinlägg. Det går bra för min del.
Hon verkar så korkad att det kan vi lämna därhän.

Svara däremot utifrån vad du själv skriver och påstår och får frågor om vad fan du menar?

◾️Om Rubbestad skrev du:
"Handlar det ett enstaka klipp så är det oproportionerligt att se det som ett grovt brott."

Då svarade jag:
▪️Om du drar in Alice 16 år så var det inte grovt brott för hennes del.

▪️Om det bedöms grovt brott angående Rubbestad bedömer en domstol detta efter att åtal har väckts.

Så vad far du efter?

◾️I samband med yttrandefrihet skrev du:
"Jag delar inte åsikten att barnen är viktigare till varje pris .."

Jag frågade då om du har samma åsikt som pedofil.se - som också satte yttrandefrihet och pedofilers behov av att vräka ur sig i första rummet.

Nu råkar lagen bry sig om just barnen. Man lyfte ur barnpornografibrott både ur TF samt YGL.

Därför frågar jag vad du far efter relaterat till Rubbestad?

"År 1980 blev det straffbart att skildra barn i pornografiska bilder.
Barnpornografiska bilder är idag helt undantagna från TF:s och yttrandefrihetsgrundlagens (YGL) tillämpningsområden."

"Bestämmelsen om barnpornografibrott är förlagd till 16 kap. BrB och brottet utgör ett brott mot staten.

Placeringen i brottsbalken beror på brottets
dubbla skyddsintresse då lagstiftaren ansett att brottet inte bara utgör en kränkning gentemot det enskilda barnet, utan även mot barn i allmänhet."
https://www.aklagare.se/globalassets/dokument/rattsliga-vagledningar/rav-202605-barnpornografibrott.pdf

Jag tar en sak i taget. Filmen som Alice åkte fast för att ha delat var en film som bedömdes som särskilt hänsynslöst övergreppsmaterial.

Detsamma sägs vad jag förstår den film som Rubbestad laddat upp eller ner i en molntjänst. Vi vet inte ännu om detta är allt han gjort eller om han innehaft eller laddat ned mer material

Så sett kan det alltså jämföras mellan det Alice gjort och vad vi idag vet att Rubbestad gjort. Sedan var det en förmildrande omständighet att Alice inte sparat filmen utan bara sänt den vidare till sin pojkvän.

Jag har i samband med detta uttryckt åsikten att jag tycker att det i båda fallen är struntbrott som värst. I Alice fall anser jag definitivt att hon inte skulle dömas alls. Varför har jag argumenterat för i den tråden.

Klargör det något?
Citera
2026-06-12, 21:35
  #3078
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Om han döms blir det hårdsmält.

Erinrade mig delar ur Rubbestads interpellation 2021.

"Barn behöver både manliga och kvinnliga förebilder i sitt liv och vi som lagstiftare och landets högsta beslutande organ..." blablabla..

"Av alla dom tusentals intervjuer som görs så räcker det med att en enda person slinker igenom det här systemet.
Om ett enda barn far illa pga bristande kontroller så är det så klart ett barn för mycket och jag är övertygad om att vi är överens om det.
Om ett eller flera barn drabbas så krossar det deras liv.

Men det kommer också få konsekvensen att den här pedofildebatten och debatten om män i förskolan kommer ges nytt liv och det kommer drabba alla män som återigen då kommer ses som presumtiva pedofiler."

"Barnperspektivet väger absolut tyngst i den här frågan."

https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/interpellationsdebatt/andelen-manlig-personal-i-forskolan_h810857/?pos=614&autoplay=true

Det är nåt som skaver med SD:s onaturliga intresse för pedofili. Deras stöd för Dumpen osar pedo-washing lång väg. Obehagligt och misstänkt.
Citera
2026-06-12, 22:44
  #3079
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swer99
Det är nåt som skaver med SD:s onaturliga intresse för pedofili. Deras stöd för Dumpen osar pedo-washing lång väg. Obehagligt och misstänkt.

Köper de Dumpens tystnad kanske?
Citera
2026-06-13, 01:56
  #3080
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleavmoe
Varför känns den nyheten lite... sådär?

Jag gillar hur Altinget editerar bylinen i efterhand. Har Sara skrivit en debattartikel med en då fd Riksdagsledamot?
Citera
2026-06-13, 12:30
  #3081
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swer99
Det är nåt som skaver med SD:s onaturliga intresse för pedofili. Deras stöd för Dumpen osar pedo-washing lång väg. Obehagligt och misstänkt.

Bara om man hittar på saker ur tomma luften för att man ogillar SD eller Dumpen och vill använda utnyttjande av barn i retoriskt propagandasyfte för att misstänkliggöra dem som du.

SD och Jimmie Åkesson stöder givetvis Dumpen för att de tycker verksamheten är bra.

Som framgått av mina inlägg i den här tråden stöder jag inte orimligt hårda tag mot barnporr som går ut över andra viktiga intressen. Men både Dumpen och SD: s stöd till Dumpen är berömvärt. Partiet borde dock verka också för att lagen om förtal skall ändras så att den som vill begå övergrepp mot barn får stå för det i offentligheten.
Citera
2026-06-13, 13:53
  #3082
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag tar en sak i taget. Filmen som Alice åkte fast för att ha delat var en film som bedömdes som särskilt hänsynslöst övergreppsmaterial.

Detsamma sägs vad jag förstår den film som Rubbestad laddat upp eller ner i en molntjänst. Vi vet inte ännu om detta är allt han gjort eller om han innehaft eller laddat ned mer material

Så sett kan det alltså jämföras mellan det Alice gjort och vad vi idag vet att Rubbestad gjort. Sedan var det en förmildrande omständighet att Alice inte sparat filmen utan bara sänt den vidare till sin pojkvän.

Jag har i samband med detta uttryckt åsikten att jag tycker att det i båda fallen är struntbrott som värst. I Alice fall anser jag definitivt att hon inte skulle dömas alls. Varför har jag argumenterat för i den tråden.

Klargör det något?
Är det svårt för dig att svara på frågan om varför du skriver grovt brott angående Rubbestad?

"Handlar det ett enstaka klipp så är det oproportionerligt att se det som ett grovt brott."

Ingen har dömt honom, Alice fick dagsböter så hon är inte jämförbar att klassa som grovt brott.
Citera
2026-06-13, 13:56
  #3083
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Som framgått av mina inlägg i den här tråden stöder jag inte orimligt hårda tag mot barnporr som går ut över andra viktiga intressen.
Är dagsböter orimligt hårda krav?
Citera
2026-06-13, 14:19
  #3084
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swer99
Det är nåt som skaver med SD:s onaturliga intresse för pedofili. Deras stöd för Dumpen osar pedo-washing lång väg. Obehagligt och misstänkt.
Gille poserar med Dumpen då de bjöds in till Riksdagen 10 juni 2026.
https://www.facebook.com/share/1BN1dfY4s5/
Citat:
Ursprungligen postat av Fleavmoe
Köper de Dumpens tystnad kanske?
Det tror jag inte, men Dumpen lär inte komma åt de som ägnar sig åt barnpornografibrott som "hobby" [*djup ironi*] alternativt får behoven tillgodosedda innanför hemmets väggar.

De kanske ska ses som ett komplement.
Eller hur agerar SD mot denna sorts gäddor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in