2026-06-01, 18:07
Medlem
RudolfHutlers avatar
Har i ett tjugotal år haft några böcker av Ursula K. Le Guin i min ägo, och nu i vintras blev det äntligen av att jag läste dem. Genren är fantasy och utspelar sig i vad som heter Övärlden (Earthsea), och den första boken heter på svenska "Trollkarlen från Övärlden".

Böckerna klassas av någon anledning som barnlitteratur, men jag måste säga att åtminstone första boken hade ett vackert djup som höll till slutet, även om den balanserade på randen till det pretentiösa emellanåt.

De två följande böckerna i den ursprungliga trilogin, Gravkamrarna i Atuan och Den yttersta stranden, håller kanske inte riktigt samma nivå, även om den tredje boken innehåller några minnesvärda möten med drakar. Le Guin har senare skrivit tre böcker till som utspelar sig i Övärlden, men dessa har jag inte hunnit läsa än.

Någon annan som är bekant med dessa verk? Vad anser ni? Bra fantasy? Skulle ni vilja se en TV-serie baserad på böckerna?
Citera
2026-06-01, 18:16
Medlem
Riksreptilens avatar
Angående tvserie, så finns en miniserie från 2004 men tyvärr som mycket som slängdes fram snabbt efter LOTRs framgång som filmtrilogi är den...
meeh trots Danny Glover som Ogion.

https://en.wikipedia.org/wiki/Earthsea_%28miniseries%29?wprov=sfla1
Senast redigerad av Riksreptilen 2026-06-01 kl. 18:29. Anledning: Stavfel
Citera
2026-06-01, 23:49
Medlem
När Le Guin skrev fantasy som Earthsea så var hon i sitt esse: lekfull, briljant, innovativ.

Första boken har, med all sin fantastiska rekvisita, autencitet. Ged blir trollkarlslärling och det är ingen dans på Hogwarths gröna ängar, kan jag försäkra. Han manar fram en Skugga. Som han måste lära sig hantera.

Detta gestaltas med hart när Jungianska djup. Även om Le Guin för denna roman förnekat anknytningen till CG Jungs Skugga.

Bok två, Gravkamrarna i Atuan, var också lysande. Med en helt annorlunda scen och annorlunda figurer görs många minnesvärda dragningar. Den oandliga Le Guin firar triumfer som mytopoetisk predikant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in