2026-06-01, 13:33
Avstängd
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1469026
Citat:
En sopbil brinner i Heden i Boden och ett VMA har utfärdats då det finns explosionsrisk.

Räddningstjänsten uppmanar boende i området att hålla sig inomhus och borta från fönster.

– Vi har räddningstjänst som är på plats och är på väg med fler resurser, säger Tobias larm och ledningsoperatör på räddningstjänsten.

https://www.kuriren.nu/nyheter/boden/artikel/brand-i-gasdriven-sopbil-i-boden/rexq61zl
Citat:
Det är en gasdriven sopbil i Smaragdvägen Boden som har som har fattat eld. Räddningstjänsten varnar allmänheten som uppmanas hålla sig inomhus och borta från fönster på grund av explosionsrisk.
Citera
2026-06-01, 13:53
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Var det inte en gasdriven buss som brann för en tid sen i Göteborg eller minns jag fel?
Känns inte helt säkert med dessa nya "bränslen" då det vid olyckor och brand ofta blir väldigt stora problem.
Citera
2026-06-01, 15:04
Medlem
Har för mig att gastanken/tuben hade någon form av plugg som smälte och släppte ut gasen före risk för explosion inträffar.
Detta gällde bussen i GBG alltså, och då borde väl alla ha samma anordning?
Citera
2026-06-01, 19:39
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Har för mig att gastanken/tuben hade någon form av plugg som smälte och släppte ut gasen före risk för explosion inträffar.
Detta gällde bussen i GBG alltså, och då borde väl alla ha samma anordning?

Så torde det vara. Gaser under tryck är jävlar i mig livsfarligt om man inte vidtar erforderliga säkerhetsåtgärder. Gör man rätt minskar riskerna dramatiskt.

Bodens kommun var tidiga med att producera egen biogas av avloppsslam men även matavfall från hushåll.

Jag tror att majoriteten av kommunens fordon går på biogas eftersom man producerar ett överskott.

Jag kan tänka mig, utan att veta vill jag noga understryka, att sopbilen skulle kunna ägas av en privat entreprenör/åkare och att upphandlingsreglerna är sådana att den ska gå på biogas, vilket i så fall är en rejäl win/win för båda parter, tills/om skiten flyger i luften vill säga.

Något år minns jag att privatpersoner kunde köpa ett tankkort för 3000 kr som man kunde tanka hur mycket man ville på, jäkligt fördelaktigt om man kör mycket mest i närområdet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in