Citat:
Ursprungligen postat av
hejochhej06
Hur länge var du i norge och vad tjänade du totalt?
Tjänade 756k under året jag var där, jag valde kildeskatt, samt jag jobba från aug till juli i norge.
Tar man varför inte försäkringskassan kunde se min inkomst trots utredning, tog en dialog med AI för ar att under lätta svaret varför försäkringskassan var så handfallna.
När Försäkringskassan gör en utredning om betalningsskyldighet för underhållsstöd begär de automatiskt in uppgifter från det svenska Skatteverket. Eftersom du hade kildeskatt i Norge fanns det, som vi konstaterade tidigare, ingen svensk deklaration och ingen vanlig norsk skattemelding. I myndigheternas officiella, automatiska system såg du helt enkelt ut att ha noll kronor i taxerad inkomst
2. Manuella utredningar i Norge stannar vid SkatteetatenÄven när Försäkringskassan gör en djupare utredning och skickar en officiell begäran till Norge, så går den förfrågan i regel till den norska skattemyndigheten Skatteetaten för att få ut ditt senaste slutskattebesked (skatteoppgjør).Eftersom kildeskatt (PAYE) är ett förenklat system där skatten dras slutgiltigt varje månad, skapas det aldrig något skatteoppgjør.När den norska handläggaren sökte i det vanliga skatteregistret fick de ingen träff på någon årsinkomst. De månadsvisa löneuppgifterna i A-meldingen kräver en annan typ av sökning som utländska myndigheter oftast inte har direkt tillgång till.
3. Resultatet: Du bedömdes sakna betalningsförmågaEftersom Försäkringskassans utredning inte hittade någon registrerad årsinkomst, fattade de beslutet utifrån principen att du saknade inkomst. Enligt reglerna för underhållsstöd baseras din betalningsskyldighet på din ekonomiska förmåga. Har man ingen (synlig) inkomst, sätter Försäkringskassan beloppet du ska betala till 0 kronor. Barnen fick fortfarande sina pengar (eftersom Försäkringskassan kliver in och betalar ut underhållsstöd till boendeföräldern), men staten krävde inte tillbaka pengarna från dig.Detta är ett av de tydligaste exemplen på "glappen" i det nordiska myndighetssamarbetet när man använder de förenklade skattereglerna.