2026-06-02, 12:00
  #37
Medlem
ninjatorrents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejochhej06
Jag är sjukskriven just nu och får 12 tusen efter skatt.
Skulle jag kunna arbeta i tex norge utan att svenska myndigheter får reda på det?
Vad jag läst har norge inget automatiskt utbyte av information med sverige när det gäller lön och skatt.

Frågade skatteverket om detta och dom sa bara att jag kunde få skattetillägg på 40% av den tilltänkta skatten och att det är jag själv som måste ta upp utländsk lön i min svenska deklaration.

Jobba svart.
Citera
2026-06-02, 19:56
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejochhej06
Hur länge var du i norge och vad tjänade du totalt?
Tjänade 756k under året jag var där, jag valde kildeskatt, samt jag jobba från aug till juli i norge.

Tar man varför inte försäkringskassan kunde se min inkomst trots utredning, tog en dialog med AI för ar att under lätta svaret varför försäkringskassan var så handfallna.

När Försäkringskassan gör en utredning om betalningsskyldighet för underhållsstöd begär de automatiskt in uppgifter från det svenska Skatteverket. Eftersom du hade kildeskatt i Norge fanns det, som vi konstaterade tidigare, ingen svensk deklaration och ingen vanlig norsk skattemelding. I myndigheternas officiella, automatiska system såg du helt enkelt ut att ha noll kronor i taxerad inkomst

2. Manuella utredningar i Norge stannar vid SkatteetatenÄven när Försäkringskassan gör en djupare utredning och skickar en officiell begäran till Norge, så går den förfrågan i regel till den norska skattemyndigheten Skatteetaten för att få ut ditt senaste slutskattebesked (skatteoppgjør).Eftersom kildeskatt (PAYE) är ett förenklat system där skatten dras slutgiltigt varje månad, skapas det aldrig något skatteoppgjør.När den norska handläggaren sökte i det vanliga skatteregistret fick de ingen träff på någon årsinkomst. De månadsvisa löneuppgifterna i A-meldingen kräver en annan typ av sökning som utländska myndigheter oftast inte har direkt tillgång till.

3. Resultatet: Du bedömdes sakna betalningsförmågaEftersom Försäkringskassans utredning inte hittade någon registrerad årsinkomst, fattade de beslutet utifrån principen att du saknade inkomst. Enligt reglerna för underhållsstöd baseras din betalningsskyldighet på din ekonomiska förmåga. Har man ingen (synlig) inkomst, sätter Försäkringskassan beloppet du ska betala till 0 kronor. Barnen fick fortfarande sina pengar (eftersom Försäkringskassan kliver in och betalar ut underhållsstöd till boendeföräldern), men staten krävde inte tillbaka pengarna från dig.Detta är ett av de tydligaste exemplen på "glappen" i det nordiska myndighetssamarbetet när man använder de förenklade skattereglerna.
Citera
2026-06-02, 19:59
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejochhej06
Jag är sjukskriven just nu och får 12 tusen efter skatt.
Skulle jag kunna arbeta i tex norge utan att svenska myndigheter får reda på det?
Vad jag läst har norge inget automatiskt utbyte av information med sverige när det gäller lön och skatt.

Frågade skatteverket om detta och dom sa bara att jag kunde få skattetillägg på 40% av den tilltänkta skatten och att det är jag själv som måste ta upp utländsk lön i min svenska deklaration.
Nej det kan du inte göra ingenstans i eu kan du jobba och sverige har en hel del avtal med andra länder ochså
Citera
2026-06-02, 20:11
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Nej det kan du inte göra ingenstans i eu kan du jobba och sverige har en hel del avtal med andra länder ochså
Läs inlägget ovan ditt och återkom
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in