Citat:
Ursprungligen postat av
Lebrownjames
Det är det jag tycker är märkligt, för i oktober sa dem inget alls om förenklad delgivning. Den sa bara då att jag ska hålla koll på min post då jag krävde advokat & dem behövde ställa in förhöret. Fattar verkligen inte varför dem påstår att dem har informerat mig vid någon av tillfällena.
Hur är det med spikning, hur ofta används det om någon inte är anträffbar i ett brott som ger böter?
Och betyder detta att jag kan åka på min semester?
Du är säker på att du inte fick information på post i Oktober?
Det är nämligen så att de får informera via post om det är i inledningsförfarandet, t.ex. kallelse till förhör och information om att du är misstänkt för brott.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lebrownjames
Dessutom har väl den delgivning ingen betydelse längre då det är 8 månader sedan?
Jo den har betydelse, det innebär att du har fått informationen på ett korrekt sätt. De behöver inte ge all information varje gång efter att du blivit informerad en gång utan då räcker det med en påminnelse så länge det är i samma ärende.
Så fick du informationen om förenklad delgivning med korrekt information i oktober så är det som skedde i april nog eftersom du då har fått all relevant information tidigare, då gäller 6månader från April.
Det är alltså helt avgörande ifall du fick informationen, och på ett korrekt sätt i Oktober.
Kolla igenom all information som följde med första brevet du fick och all information som följde med följande brev efter att du begärt advokat.
Det är nämligen så att de behöver inte delge informationen om den skickas med antingen i första brevet som startar ett ärende eller om det skickas med brev efter det att du skickat in information.
Tex. om du fick brev i oktober där det stod att du var kallad till förhör misstänkt för brott X.
Om det fanns information om att förenklad delgivning kan användas och relevant information om förfarandet i det brevet så anses du ha blivit korrekt informerad.
Samma sak om det inte fanns med i det brevet om du skickat ett svar där du begärde ombud.
Om du skickat svar så får de skicka information om förenklad delgivning på post med vanligt brev
Så var väldigt noga med att du inte fick något brev från polisen som innehöll den informationen i Oktober.
Gällande Spikning så får det inte användas för att delge en stämningsansökan eller kallelse till rättegång i brottmål.
Om du kan åka på din Semester?
Allt hänger på vilken information som skickats till dig i Oktober.
Är du helt säker på att du inte fick informationen om förenklad delgivning då borde det inte vara några problem.
Men tänk på att om informationen var med i deras första brev eller i ett brev efter att du svarat så anses du informerad även om du missat att informationen var med.