Igår, 23:20
Moderator
Hamilkars avatar
Kungliga Biblioteket, landets riksbibliotek, har en databas som heter Sveriges tidningar. Den innehåller svensk tidningstext, är komplett fram till 1906 och från och med 2014,och också i perioden däremellan finns redan de allra flesta tidningar som nån vettig människa skulle vilja söka i, och fler blir det vartefter. Databasen är en guldgruva, inte bara för personhistoriker, genealoger, släktforskare och mentalitetshistoriker utan också för språkvetare, som har en helt ovärderlig källa för förstabelägg och sistabelägg för svenska ord i databasen.

Eftersom dagstidningar hävdar 100 års upphovsrätt, får man inte läsa hela artikeln som en träff ligger ifrån en dator vilken som helst, men man har fått själva träffen och några ord runtomkring, så att man får ett sammanhang som oftast räcker för att förstå vad träffen handlar om. Behöver man sedan hela artikeln, måste man läsa den från KB:s egna datorer eller ett mycket begränsat antal biblioteksdatorer, de flesta på ett universitetsbibliotek.

Eller – så var det till i torsdags. Nu har KB stängt tjänsten helt på alla ”externa” datorer för alla träffar som är mindre än hundra år gamla med någon konstig motivering om att de har ”identifierat ett potentiellt missbruk av tjänsten” som ”riskerar skyddet av upphovsrättsskyddat material”. Det betyder att tjänsten är oanvändbar för alla som i första hand intresserar sig för ämnen inom perioden 1926-2026 och inte har tillgång till något universitetsbibliotek, vilket till exempel gäller de allra flesta av landets många släktforskare. Och också vi som faktiskt verkar i en universitetsstad får det mycket besvärligare. Jag har mitt arbetsrum fyrahundra meter ifrån närmaste dator som Sveriges tidningar i dess helhet funkar på, så visst kan jag också fortsatt använda tjänsten. Men det kommer att kosta mycket mer tid och planläggning, och man måste nu också vara beredd på att de få datorer som är anslutna till tjänsten kommer att vara mycket mer upptagna nu när de är de enda som går att använda. I realiteten kommer jag med all sannolikhet inte att använda tjänsten lika mycket som tidigare, och det gäller nog många av mina kollegor inom olika ämnesområden.

Sen är jag sur på att inte få någon förvarning. Hade jag fått veta att de tänkte släcka tjänsten, säg, en månad i förväg, hade jag kunnat planera annorlunda. De anställda på Carolina Rediviva som jag pratade med i fredags hade ingen aning om att tjänsten var borttagen för ”externa” datorer, så det verkar som om KB har ryckt tjänsten utan att informera mer än att lägga ett meddelande på tjänstens hemsida vid fullbordat faktum.

De skriver i det där meddelandet att de ”är medvetna om att förändringen påverkar de som använder tjänsten utanför KB och anslutna bibliotek”. They could say that twice – jag är övertygad om att det finns minst ett par doktorander ute i landet som kommer att få sitt avhandlingsarbete fördröjt på grund av den här nedsläckningen. De skriver också att de ” arbetar för att skapa en långsiktigt hållbar lösning”, men I dagsläget kan de inte säga om eller när det går att söka i det skyddade materialet på distans igen.

Det där med ”om eller när” ger mig riktigt risiga vibbar…
Citera
Igår, 23:50
Medlem
Ja, det här var dåliga nyheter.

Ren spekulation: jag ser två möjliga orsaker till denna risk för upphovsrättsintrång. Den ena är om annas archive fått vittring på databasen och rentav listat ut något sätt att komma åt faktiska texter. Den andra är AI, närmare bestämt den planerade svenska språkmodellen som författarförbundet just nu bråkar om.
Citera
Idag, 00:58
Medlem
Room531s avatar
Kan det ha att göra med valet, "valet" (nytt måste in!) och någon som flitigt börjat kartlägga vissa etablerade partiers och politiker historia? Spekulation bara. Men vadå "potentiellt missbruk av tjänsten "...
Citera
Idag, 01:20
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoForBroke
Ja, det här var dåliga nyheter.

Ren spekulation: jag ser två möjliga orsaker till denna risk för upphovsrättsintrång. Den ena är om annas archive fått vittring på databasen och rentav listat ut något sätt att komma åt faktiska texter. Den andra är AI, närmare bestämt den planerade svenska språkmodellen som författarförbundet just nu bråkar om.

Det som jag misstänker har hänt är att t.ex. googles AI Gemini-sökmotor har börjat indexera genom att skicka sökord och indexera de utdrag som databasen tidigare visade. Det beror antagligen på att man glömt att i webservern neka indexering från sökmotorer.
Citera
Idag, 02:47
Medlem
Slaskheters avatar
https://tidningar.kb.se/
Citat:
Citat:
Begränsningar i sökresultaten Sökträffar som är yngre än 100 år och omfattas av upphovsrätten visas inte längre i tjänsten när du söker pă distans. Läs mer om begränsningen på kb.se.
Citat:
Sök i Svenska tidningar
Utforska tusentals digitiserade tidningar och tidskrifter från 1645 fram till idag.
Ja, detta var inte roligt att ta del av
Citera
Idag, 04:01
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Visste inte att möjligheten ens fanns då jag helt enkelt inte haft behov av den men håller med om att det är vansinne att man begränsar en sån här funktion då det säkerligen är många som faktiskt har behovet.

Varför detta sker så gissar jag att det har med AI att göra.
Citera
Idag, 04:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det där med ”om eller när” ger mig riktigt risiga vibbar…
Aj fan, inte alls bra. Det har varit smått acceptabelt med sjuttio år som det var innan, även om jag tänkte att en vacker dag så kommer nästan allt vara öppet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in