2026-05-31, 21:04
Medlem
RadioGaGas avatar
Hur är det att bo i en liten tätort, 1000-2000 invånare, som ligger mitt i Södermanland?
Det är billiga bostäder i såna tätorter.
Är det mycket kriminalitet eller är det lugnt?
Citera
2026-05-31, 21:10
Medlem
Belters avatar
Jag undrar mest om det finns några jobb?
Citera
2026-05-31, 21:11
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Jag undrar mest om det finns några jobb?

30 minuter med bil till större tätort där jobb finns.
Citera
2026-05-31, 21:25
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Såna orter kan skilja sig oerhört. Kolla upp statistik om socioekonomi och andel invandrare. Att söka adresser på MrKoll funkar för att se vad det verkar vara för folk som bor i lägenhetshusen. Är det mycket hyresrätter eller mest bostadsrätter?

Åk dit och häng flera timmar, gärna på olika tider/dagar och få en känsla. Sök ortens namn på webben. Ibland kan Flashbacktrådar ge en hint även om man inte ska ta varje inlägg på allvar.
Citera
2026-05-31, 21:27
Medlem
Kriminaliteten är oftast låg, men det är också därför alla vet exakt vem som stal cykeln, vem som var otrogen och vem som blev av med körkortet.
Citera
2026-05-31, 21:27
Medlem
andan0s avatar
jag har inte svaret på din fråga, men jag tipsar om orten hälleforsnäs. mysig ort, varit där några gånger då mitt ex hade släkten där.
Citera
2026-05-31, 21:42
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Hur är det att bo i en liten tätort, 1000-2000 invånare, som ligger mitt i Södermanland?
Stjärnhov? Finns inte så mycket blattar där.
Sparreholm annars är lugnt och fint.
Citera
2026-05-31, 21:57
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Tänker du möjligtvis på Malmköping eller Hälleforsnäs? Och att jobba i Eskilstuna? I så fall, Malmköping är mysigt och mer attraktivt. Trevligt folk överlag. Hälleforsnäs är en riktig håla, men priserna på bostäder är nog lägre.
Citera
2026-05-31, 22:30
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Jag flyttade till en lite större ort (3000-4000 invånare) för många år sen och den låg dessutom i annat landskap. Redan första gången man kom in på den lokala ica-butiken så visste alla vem man var, vart jag skulle börja jobba och vart jag kom från. Både lite charmigt och läskigt.

Både jag och sambon trivdes väldigt bra i den lilla orten under de sex år vi bodde där men och skulle mycket väl kunna tänka mig att bo där igen.
Både jag och sambon kom från en mindre ort ska tilläggas så kan nog vara värre om man kommer från en storstad.
Har fortfarande vänner där i orten så besöker den då och då.
Citera
2026-06-01, 01:07
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Tänker du möjligtvis på Malmköping eller Hälleforsnäs? Och att jobba i Eskilstuna? I så fall, Malmköping är mysigt och mer attraktivt. Trevligt folk överlag. Hälleforsnäs är en riktig håla, men priserna på bostäder är nog lägre.

Malmköping är helt ok .. Trevlig liten sommarstad med röda stugor där alla pratar med alla förutom svartskallarna då som drar ned helheten. Inte så många dock men de som finns utmärker sig eftersom alla blattar har bekräftelsebehov .

Priserna lite dyrare i matbutikerna men finns willys i Flen om man behöver storhandla .

Näe Malmköpingär en trevlig liten byhåla med pundaralkisarna men i överlag riktigt trevligt folk .
Citera
2026-06-01, 06:23
Medlem
Belters avatar
Citat:
30 minuter med bil till större tätort där jobb finns.
Jo men vem eller vilka anställer då? Vad ska/kan man jobba med??
Citera
2026-06-01, 11:43
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Jo men vem eller vilka anställer då? Vad ska/kan man jobba med??
Det gäller att man har kontakter. Via bemanningsföretag och Arbetsförmedlingen får man inte mycket hjälp. Det verkar som att man fokuserar på att sätta alla negrer i drift för tillfället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in