2026-05-31, 20:36
Avstängd
puterealbas avatar
Pure Land-buddhism är en av de största grenarna av mahayanabuddhismen, populär i exempelvis Japan, och går ut på att man ska nå det Rena landet.

Detta Rena land skapades en gång av munken Amitābha, som var en buddha, och där är det mycket lättare att nå nirvana. Landet heter Sukhāvatī och man kommer dit genom att tro och under sitt liv konstant upprepa:

""Namo Amitābha Buddha", alternativt "Namu Amida Butsu".

Frågor som uppstår:

Hur kunde Amitābha skapa detta Rena land? Var ligger det? Varför måste man säga "Namu Amida Butsu" hela tiden?
Citera
2026-05-31, 21:00
Medlem
grungewhores avatar
Amidabuddhismen är intressant för den är mer som Krsna-dyrkan minus sång och dans. Den är byggd på en slags bhakti.

David Brazier är väl den mest kände utövaren i Väst, han har skrivit mängder av böcker om buddhism som psykologisk metod.
Citera
2026-05-31, 21:07
Avstängd
puterealbas avatar
Psykologisk metod? Så han tror inte att det existerar något Pure Land på riktigt, utan det hela är bara en grej för att vi ska vara glada här och nu?

Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Amidabuddhismen är intressant för den är mer som Krsna-dyrkan minus sång och dans. Den är byggd på en slags bhakti.

David Brazier är väl den mest kände utövaren i Väst, han har skrivit mängder av böcker om buddhism som psykologisk metod.
Citera
2026-05-31, 21:15
Medlem
Nu vet jag inget om just Pure Land mer än att jag har hört talas om det.

Men är inne på spåret som nämns att David har, d.v.s. det är en rent psykologisk resa. Detta med upplysning, nirvana och så vidare. Efter över 20 års meditation och lyssnat på många så kallade upplysta mästare samt uppnått en del öppningar så kan jag, när jag tittar på det ur min nuvarande vinkel inte annat än se det som egenterapi. Helt enkelt ett väldigt effektivt och bra sätt att få sig själv att må bättre.

Då jag gjorde som Buddha sa och utförde experimentet, d.v.s. starta resan inombords så kan jag, enligt min nuvarande tolkning och syn, säga:

- Ett experiment väl värt att utföra.
- Att nå Nirvana/upplysning är en rent psykologisk process.
Citera
Igår, 04:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av puterealba
Pure Land-buddhism är en av de största grenarna av mahayanabuddhismen, populär i exempelvis Japan, och går ut på att man ska nå det Rena landet.

Detta Rena land skapades en gång av munken Amitābha, som var en buddha, och där är det mycket lättare att nå nirvana. Landet heter Sukhāvatī och man kommer dit genom att tro och under sitt liv konstant upprepa:

""Namo Amitābha Buddha", alternativt "Namu Amida Butsu".

Frågor som uppstår:

Hur kunde Amitābha skapa detta Rena land? Var ligger det? Varför måste man säga "Namu Amida Butsu" hela tiden?
Klart det är populärt i Japan - Soluppgångens land, där Ljuset gryr, så rent det kan bli
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in