2026-05-31, 10:00
  #1
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Peter Thiel verkar ha vänt blicken mot Argentina:

https://www.thedailybeast.com/billionaire-trump-ally-peter-thiel-flees-to-argentina-just-like-the-nazis/

Från artikeln:

Citat:
Trumpy tech billionaire Peter Thiel has fled the U.S. for Argentina, citing concerns about the direction of the country under the president he helped put in office.

The New York Times reported that Thiel has been living lavishly in Argentina, the infamous haven for Nazis fleeing Europe to escape trial for their crimes against humanity.

In the past two months, while President Donald Trump’s war has raged in Iran, Thiel has met with Argentine President Javier Milei, an ally of Trump, and purchased a $12 million mansion in one of the most exclusive neighborhoods in Buenos Aires.

Hela nazi-delen av artikeln tycker jag är både onödig och fånig, då det bara är ett taffligt försök till att svartmåla honom genom guilt by association.

Sen har han redan sedan tidigare gjort samma manöver i bland annat Nya Zeeland (2011). Det behöver således inte betyda mer än att han gillar att ha fallbacks.

Men ändå. Jag får känslan av att detta kan betyda att han inte tror på att det kommer gå att fullfölja sin idé om en techno-oligarki med honom själv som the Kingmaker i bakgrunden i USA, och att han därför vänder ögon och energi mot Argentina där den ökänt märkliga Javier Milei delar samma filosofiska bas.

Vad tror vi Flashback? Är detta en tidig indikation på att experimentet med MAGA och oligarki kommer rasa? Eller är Argentina helt enkelt bara en nytt offer för Thiel att Machiavelliastiskt spela med?
__________________
Senast redigerad av EngelbertEggfjert 2026-05-31 kl. 10:03.
Citera
2026-05-31, 10:17
  #2
Avstängd
triptykens avatar
Jag tycker snarare nazism-kopplingen (som visst, litet kul) är för välvillig mot Thiel en av vår tids största rövhattar, som omsatt sina politiska ambitioner till praktik i ett decennium.

Hans politiska åsikter, som han gärna berättar om, är fascism plus. Alltså inte "meh det där är fascism!" utan exakt uttalad, precist definierad fascism. Fast snäppet otrevligare och mer effektiv.

Och hans påverkan globalt för att putta samhällen i den riktningen är ingen hemlighet heller, han har berättat om det själv.

Att Milei vill ha han där är för att Milei är närliggande honom i sina åsikter fast bakbunden av det faktum att han vill kunna bli återvald.

Jag tror vara att Thiel är klipsk nog att vilja ha fallbacks. Nya Zeeland var en klimatförändrings-plan (relativt säkrat mot större klimatförändringars effekter), Argentina om hans micro-stat inte funkar.
Citera
2026-05-31, 10:22
  #3
Medlem
grungewhores avatar
Var tvungen att kolla upp The Daily Beast.
Ägs av IAC Inc, där ingen mindre än Chelsea Clinton är director i bolagsstyrelsen.
Citera
2026-05-31, 10:30
  #4
Medlem
Sqrbankens avatar
Otäck man, precis som nästintill hela apelsinens inre som yttre krets. Inte det minsta Argentinakännare, men känns inte som det säkraste landet för en tech-miljardär med familj att hänga i?
Citera
2026-05-31, 10:35
  #5
Medlem
SpontanEjakulations avatar
Jag har allt sedan Pres Juan Peron's comeback-kid-light-repa sent 70-tal (svärtad kalufs, ny fru) sett Argentina som en possibel Haven, om saker & ting i EUR & US utvecklas tokröda.

Pres Javier Mile1 är libertianske arvtagaren utan de sociala eftergifter som Peron behövde för få med vänstern på sitt tåg.

PT har koll. Han kommer ha en etablering South of Border i Reina del Plata som backup, om numer vänstergalna DEMS lyckas ta över efter DJT.

Inte bara pres JM utan alla vettiga Baires / porteños bör känna sig hedrade och välkomna PT.
Citera
2026-05-31, 10:49
  #6
Medlem
mearshimers avatar
Han har insett att hans lärling jd Vance inte blir president, och att kommande demokratiska kongress kommer att vilja beskatta honom.

Alltså flyr han
Citera
2026-05-31, 11:38
  #7
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Jag tycker snarare nazism-kopplingen (som visst, litet kul) är för välvillig mot Thiel en av vår tids största rövhattar, som omsatt sina politiska ambitioner till praktik i ett decennium

Köper din poäng, med invändningen om att vi inte behöver nazisterna som draghjälp mot Thiel. Hans agenda, och problemen med den, står på egna ben.

Citat:
Hans politiska åsikter, som han gärna berättar om, är fascism plus. Alltså inte "meh det där är fascism!" utan exakt uttalad, precist definierad fascism. Fast snäppet otrevligare och mer effektiv.

Och hans påverkan globalt för att putta samhällen i den riktningen är ingen hemlighet heller, han har berättat om det själv.

Agree. Han är en bad guy. Nazist dock? Mest troligt inte. Ålderdomligt uttryck som lätt skjuts ned.

Citat:
Att Milei vill ha han där är för att Milei är närliggande honom i sina åsikter fast bakbunden av det faktum att han vill kunna bli återvald.

Jag tror vara att Thiel är klipsk nog att vilja ha fallbacks. Nya Zeeland var en klimatförändrings-plan (relativt säkrat mot större klimatförändringars effekter), Argentina om hans micro-stat inte funkar.

Yes. Enig. Blir intressant att se nu om detta är handlar om att han gett upp på USA, eller om det är mer alternativ.
Citera
2026-05-31, 11:39
  #8
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Var tvungen att kolla upp The Daily Beast.
Ägs av IAC Inc, där ingen mindre än Chelsea Clinton är director i bolagsstyrelsen.

Ja, så där är det mest överallt idag. Man får sålla bäst det går, men alla bmir vi lurade och vilseledda i någon mån.

Daily Beast har absolut en agenda.
Citera
2026-05-31, 11:40
  #9
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Ja, så där är det mest överallt idag. Man får sålla bäst det går, men alla bmir vi lurade och vilseledda i någon mån.

Daily Beast har absolut en agenda.
Det verkar vara en Temu-version av The Sun typ. Tabloidpress med "edge" och halvsanningar. Sånt som idioter läser.
Citera
2026-05-31, 11:41
  #10
Avstängd
triptykens avatar
Bara fånig fakta om Thiel, den trevligaste delen i hans historia, där han som barn var lyckligast - var när hans pappa Klaus jobbade med att driva en illegal Urangruva i ockuperade Västsydafrika som drevs som ett koncentrationsläger i Sydafrikas regi. Tusentals dog av radiationssjuka.

Efter det blir Thiel bara värre och värre.

Som bög dock älskar jag att han också e homo. Det gör det omöjligt för mig och andra att liksom fantisera bort att vi har lika stor chans att vara svin som alla andra. Håller en på banan enligt mig.

Att Thiel jobbar så hårt med allt detta har att göra med att han helt enkelt vet att sekunden skiten träffar fläkten är han huvudet först in i giljotinen och ingen kommer gråta.
Citera
2026-05-31, 11:42
  #11
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Otäck man, precis som nästintill hela apelsinens inre som yttre krets. Inte det minsta Argentinakännare, men känns inte som det säkraste landet för en tech-miljardär med familj att hänga i?

Nja, har ej varit. Men den här nya presidenten Milei är en slags modern Lannister som alledgedly styrs av sin syster. Kan nog finnas en del skelett i garderoben att spela med för Thiel.

Argentina är också på en ekonomisk resa, där Milei vill riva systemet inifrån och bygga något helt nytt.
Citera
2026-05-31, 11:43
  #12
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Det verkar vara en Temu-version av The Sun typ. Tabloidpress med "edge" och halvsanningar. Sånt som idioter läser.

Haha! Finns andra källor som rapporterat samma sak. Vilken skulle vara till damens förnöjelse? New York Times?

Hur som, flytten till Argentina och hänget med Milei är fakta. Anledningen till varför är spekulationen. Vad tror du?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in