2026-05-30, 20:23
  #1
Medlem
Tjena,Eftersom det ju är helt fullt på kåkarna just nu så har reglerna ändrats så man kan ansöka om fotboja om straffet är upp till 18 månader, istället för max 6 månader som det var förr. Men vid de längre straffen görs ju en fördjupad lämplighetsprövning, och jag undrar hur det här faktiskt fungerar i verkligheten om man har ett specifikt läge.Säg och anta att en snubbe får några månaders fängelse och lappen om fotboja kommer i lådan. Problemet är att han har ett riktigt uselt CV hos Frivården sedan tidigare, med strulade övervakningar och allmänt dålig historik i deras papper. Samtidigt måste man ju ha en spikad sysselsättning på minst 20 timmar i veckan för att ens få bojan.Det jag undrar är om man fixar en stabil sysselsättning helt själv, typ via Stadsmissionen eller något liknande ställe, väger det upp för att man har haft mycket strul med Frivården förr? Kollar de mest på hur situationen ser ut just nu, eller skiter de i det om historiken är keff?Man undrar ju också om den extrema platsbristen på anstalterna gör att de är mer generösa med fotboja nu för att avlasta systemet, eller om de kör på regelboken stenhårt oavsett.Till sist, rent administrativt och taktiskt – hur ser tidsramarna ut för hela den här processen, och hur mycket tid kan man vinna rent formellt på att utnyttja systemets egna prövningssteg? Hur lång tid brukar själva EÖV-utredningen ta, och hur ser praxisen ut kring att ansöka om uppskov? Vilka är de mest effektiva och gångbara argumenten (t.ex. kring hälsa, påbörjad behandling eller etablering av den nya sysselsättningen) som Kriminalvården faktiskt godtar för att skjuta upp inställelsedatumet så långt det bara går?Skulle uppskatta seriösa svar från folk som har koll, antingen om ni gått igenom det nyligen under de nya reglerna eller jobbar inom skiten.
Citera
2026-05-30, 21:29
  #2
Medlem
De nya reglerna tillämpas på straff från 1 juni. Inte retroaktivt.
Citera
2026-05-31, 04:47
  #3
Medlem
ImNotGuiltys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skojardumedmig
Tjena,Eftersom det ju är helt fullt på kåkarna just nu så har reglerna ändrats så man kan ansöka om fotboja om straffet är upp till 18 månader, istället för max 6 månader som det var förr. Men vid de längre straffen görs ju en fördjupad lämplighetsprövning, och jag undrar hur det här faktiskt fungerar i verkligheten om man har ett specifikt läge.Säg och anta att en snubbe får några månaders fängelse och lappen om fotboja kommer i lådan. Problemet är att han har ett riktigt uselt CV hos Frivården sedan tidigare, med strulade övervakningar och allmänt dålig historik i deras papper. Samtidigt måste man ju ha en spikad sysselsättning på minst 20 timmar i veckan för att ens få bojan.Det jag undrar är om man fixar en stabil sysselsättning helt själv, typ via Stadsmissionen eller något liknande ställe, väger det upp för att man har haft mycket strul med Frivården förr? Kollar de mest på hur situationen ser ut just nu, eller skiter de i det om historiken är keff?Man undrar ju också om den extrema platsbristen på anstalterna gör att de är mer generösa med fotboja nu för att avlasta systemet, eller om de kör på regelboken stenhårt oavsett.Till sist, rent administrativt och taktiskt – hur ser tidsramarna ut för hela den här processen, och hur mycket tid kan man vinna rent formellt på att utnyttja systemets egna prövningssteg? Hur lång tid brukar själva EÖV-utredningen ta, och hur ser praxisen ut kring att ansöka om uppskov? Vilka är de mest effektiva och gångbara argumenten (t.ex. kring hälsa, påbörjad behandling eller etablering av den nya sysselsättningen) som Kriminalvården faktiskt godtar för att skjuta upp inställelsedatumet så långt det bara går?Skulle uppskatta seriösa svar från folk som har koll, antingen om ni gått igenom det nyligen under de nya reglerna eller jobbar inom skiten.

Om du tidigare misskött dig hos frivården så ligger det dig i fatet, varken förtjänar eller kommer få fotboja nu, man sår vad man skördar, skönt att folk inte har något konsekvenstänk alls 😂
Nä in i en cell och kasta bort nyckeln, här finns ingen risk för bot o bättring.
Citera
2026-05-31, 05:52
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
De nya reglerna tillämpas på straff från 1 juni. Inte retroaktivt.

Men då ere samma sak bara de att de om det är under 6 mån? Alltså om du blivit dömd innan den juni
Citera
2026-05-31, 05:53
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImNotGuilty
Om du tidigare misskött dig hos frivården så ligger det dig i fatet, varken förtjänar eller kommer få fotboja nu, man sår vad man skördar, skönt att folk inte har något konsekvenstänk alls 😂
Nä in i en cell och kasta bort nyckeln, här finns ingen risk för bot o bättring.

Ha-ha
Citera
2026-06-18, 15:44
  #6
Medlem
Lyssna inte på folk här. Visa att du förändras så kanske det löser sig. Visa ånger och att du vill ta del av samhället och skärpa dig och vara laglydig och aldrig återkomma till brott så kanske du slipper anstalt. Men då får du vara seriös med det också och inte ljuga.

Har du haft fotboja förr?

Citat:
Ursprungligen postat av Skojardumedmig
Ha-ha
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in