2026-05-30, 11:13
  #1
Medlem
Protestantismen är fylld till bredden med besynnerligheter. En del är samma i alla tusentals protestantiska inriktningar, andra är unika för några av dem.

De flesta protestanter hävdar att Bibeln är den enda normen, men Bibeln själv listar inte en kanon och hänvisar till tradition och auktoritet (t.ex. 2 Thess 2:15). Resultatet har blivit tiotusentals denominationer som alla läser samma bok men kommer fram till diametralt motsatta slutsatser om dop, nattvard, predestination, kvinnor i ledarskap, homosexualitet etc. Ironin är uppenbar: "Skriften allena" leder till mer splittring än någon centraliserad kyrka.

Det finns ingen påve, ingen biskopsämbete som håller ihop det hela (utom i vissa lutherska och anglikanska kyrkor). En ny pastor kan starta en ny kyrka i garaget nästa vecka om han "känner kallelsen". Detta leder till kaos.

Strikt kalvinism lär ut att Gud från evighet har utvalt vissa till frälsning och andra till förtappelse (dubbel predestination), oavsett vad människan gör. Besynnerligt för många: Hur kan en god Gud skapa människor som han vet kommer att lida i helvetet för evigt, utan möjlighet till annorlunda utfall?

Karismatiska och pingströrelsens fenomen:

- Tungotal, obegripligt prat som ses som "Andens språk".

- "Framgångsteologi: "Tro, bekänn och bli rik" – Gud vill att du ska ha lyxbilar och privatjet. Detta är teologiskt kontroversiellt men extremt populärt i stora delar av världen.

- Många protestanter ser nattvarden som en ren minnesmåltid med juice och kex.

Vissa döper spädbarn (lutheraner, anglikaner, metodister), andra kräver vuxendop och omdop av tidigare döpta (baptister, många frikyrkor). Besynnerligt: Samma bibeltext används för att försvara båda sidorna med stor övertygelse.

Ikonoklasm. Under reformationen förstördes massvis med konst, altare, reliker och helgonbilder (särskilt i Schweiz, Nederländerna, Skottland). Kyrkorna gjordes nakna och vita.

Många protestanter talar om ett direkt, känslomässigt förhållande till Jesus som det centrala. Detta leder till subjektivism: "Gud sa till mig..." blir auktoritet högre än kyrka eller tradition. Resultatet är teologisk instabilitet och personkult kring karismatiska pastorer.

Från Amerika kommer megakyrkor med rockkonserter, kaffebar och självförbättringstal, konceptet "Once saved, always saved"– man kan leva hur som helst efter att ha "tagit emot Jesus" - och kreationism som dogm.

Protestantiska sionister tror att den moderna terrorstaten Israel, grundad 1948 (som idag styrs av en internationellt efterlyst man och som tidigare styrdes av mannen som mördade kung Carl XVI Gustafs gudfar) är nödvändig för att Jesus ska återkomma.

För att nämna några exempel.

Frågeställningar

1. Hur kan man fortsätta vara protestant trots alla dessa besynnerligheter?
2. Inser inte protestanterna att alla dessa bisarra fenomen är symptom på att något i protestantismen är fel i grunden? (Jag menar att grundfelet är Skriften Allena; det är det oblbliska påhittet som öppnat för alla besynnerligheter)
3. Luther ville reformera kyrkan. Kanske är det dags för protestanterna att samlas och reformera protestantismen?


Diskutera!
2026-05-30, 11:17
  #2
Avstängd
triptykens avatar
Är det inte det lutheranerna gjort sen Luthers reform? Alltså reformera grejer? Annars hade man inte haft så många varianter av protestantism?
2026-05-30, 11:26
  #3
Medlem
puterealbas avatar
Jag går numera mest och funderar på varför Gud ville att de utvalda skulle skära loss en skinnbit från sina kukar.
2026-05-30, 11:31
  #4
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Allt är rätt och alla olika kyrkor och församlingar och sekter mm har rätt och är felfria.
Alla utan ett endaste undantag.

Precis som det så riktigt står i den goda boken, så går vi från tro till tro.
Vi växer och flyttar vidare till andra kyrkor som passar oss bättre.

Det är som skolan. Man kan inte gå i en klass hela tiden.

Katolska kyrkan i Boston är typ sista klass.
Då är man professor.
2026-05-30, 11:34
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av puterealba
Jag går numera mest och funderar på varför Gud ville att de utvalda skulle skära loss en skinnbit från sina kukar.

Apostlarna bestämde att kristna och bre behöver göra det, så det där går du ta upp med Aron Flam.
2026-05-30, 11:35
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Allt är rätt och alla olika kyrkor och församlingar och sekter mm har rätt och är felfria.
Alla utan ett endaste undantag.

Precis som det så riktigt står i den goda boken, så går vi från tro till tro.
Vi växer och flyttar vidare till andra kyrkor som passar oss bättre.

Det är som skolan. Man kan inte gå i en klass hela tiden.

Katolska kyrkan i Boston är typ sista klass.
Då är man professor.

Vilken är dagis?
2026-05-30, 11:39
  #7
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GabrielOttarson
Vilken är dagis?
Bra fråga.
Väldigt många, kanske majoriteten av församlingar är dagis.
Barnens bibel.
En vuxen som tror på barnens bibel ordagrant och utan att tänka alls hänger på i alla tokiga ritualer och fördömanden av andra människor.
__________________
Senast redigerad av Grisus-Kristus 2026-05-30 kl. 11:42.
2026-05-30, 11:40
  #8
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GabrielOttarson
Protestantismen är fylld till bredden med besynnerligheter. En del är samma i alla tusentals protestantiska inriktningar, andra är unika för några av dem.

De flesta protestanter hävdar att Bibeln är den enda normen, men Bibeln själv listar inte en kanon och hänvisar till tradition och auktoritet (t.ex. 2 Thess 2:15). Resultatet har blivit tiotusentals denominationer som alla läser samma bok men kommer fram till diametralt motsatta slutsatser om dop, nattvard, predestination, kvinnor i ledarskap, homosexualitet etc. Ironin är uppenbar: "Skriften allena" leder till mer splittring än någon centraliserad kyrka.

Det finns ingen påve, ingen biskopsämbete som håller ihop det hela (utom i vissa lutherska och anglikanska kyrkor). En ny pastor kan starta en ny kyrka i garaget nästa vecka om han "känner kallelsen". Detta leder till kaos.

Strikt kalvinism lär ut att Gud från evighet har utvalt vissa till frälsning och andra till förtappelse (dubbel predestination), oavsett vad människan gör. Besynnerligt för många: Hur kan en god Gud skapa människor som han vet kommer att lida i helvetet för evigt, utan möjlighet till annorlunda utfall?

Karismatiska och pingströrelsens fenomen:

- Tungotal, obegripligt prat som ses som "Andens språk".

- "Framgångsteologi: "Tro, bekänn och bli rik" – Gud vill att du ska ha lyxbilar och privatjet. Detta är teologiskt kontroversiellt men extremt populärt i stora delar av världen.

- Många protestanter ser nattvarden som en ren minnesmåltid med juice och kex.

Vissa döper spädbarn (lutheraner, anglikaner, metodister), andra kräver vuxendop och omdop av tidigare döpta (baptister, många frikyrkor). Besynnerligt: Samma bibeltext används för att försvara båda sidorna med stor övertygelse.

Ikonoklasm. Under reformationen förstördes massvis med konst, altare, reliker och helgonbilder (särskilt i Schweiz, Nederländerna, Skottland). Kyrkorna gjordes nakna och vita.

Många protestanter talar om ett direkt, känslomässigt förhållande till Jesus som det centrala. Detta leder till subjektivism: "Gud sa till mig..." blir auktoritet högre än kyrka eller tradition. Resultatet är teologisk instabilitet och personkult kring karismatiska pastorer.

Från Amerika kommer megakyrkor med rockkonserter, kaffebar och självförbättringstal, konceptet "Once saved, always saved"– man kan leva hur som helst efter att ha "tagit emot Jesus" - och kreationism som dogm.

Protestantiska sionister tror att den moderna terrorstaten Israel, grundad 1948 (som idag styrs av en internationellt efterlyst man och som tidigare styrdes av mannen som mördade kung Carl XVI Gustafs gudfar) är nödvändig för att Jesus ska återkomma.

För att nämna några exempel.

Frågeställningar

1. Hur kan man fortsätta vara protestant trots alla dessa besynnerligheter?
2. Inser inte protestanterna att alla dessa bisarra fenomen är symptom på att något i protestantismen är fel i grunden? (Jag menar att grundfelet är Skriften Allena; det är det oblbliska påhittet som öppnat för alla besynnerligheter)
3. Luther ville reformera kyrkan. Kanske är det dags för protestanterna att samlas och reformera protestantismen?


Diskutera!

Det kanske inte är en reformation som behövs utan istället att återupptäcka och respektera Luthers tankar?
Svenska kyrkan är ett redskap för den sittande makten och ingen rakryggad och självständig organisation, så den har i vart fall helt förfelat sitt existensberättigande i nuvarande form.
2026-05-30, 11:52
  #9
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Jag vill förtydliga det jag skrev tidigare.

Kyrkan och religion i allmänhet handlar om katarsis.
Det är metoden man lär ut på.

Att bygga upp känslor av rädsla och hat och kärlek till sagofigurer tills studenten exploderar och blir andligt förlöst.
Pånyttfödd.

Katarsis (eller katharsis) betyder andlig rening eller känslomässig förlossning. Det är ett grekiskt ord som ursprungligen användes inom filosofin och litteraturen, men som i dag även används inom psykologin.
2026-05-30, 13:13
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Är det inte det lutheranerna gjort sen Luthers reform? Alltså reformera grejer? Annars hade man inte haft så många varianter av protestantism?

Jag tänker mer på att de måste reformera grunden som de står på.
2026-05-30, 13:14
  #11
Medlem
puterealbas avatar
Och hur når man katarsis om det vid altaret står en prälle och snackar på ett språk som man inte fattar ett ord av?

Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Jag vill förtydliga det jag skrev tidigare.

Kyrkan och religion i allmänhet handlar om katarsis.
Det är metoden man lär ut på.

Att bygga upp känslor av rädsla och hat och kärlek till sagofigurer tills studenten exploderar och blir andligt förlöst.
Pånyttfödd.

Katarsis (eller katharsis) betyder andlig rening eller känslomässig förlossning. Det är ett grekiskt ord som ursprungligen användes inom filosofin och litteraturen, men som i dag även används inom psykologin.
2026-05-30, 13:15
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Det kanske inte är en reformation som behövs utan istället att återupptäcka och respektera Luthers tankar?
Svenska kyrkan är ett redskap för den sittande makten och ingen rakryggad och självständig organisation, så den har i vart fall helt förfelat sitt existensberättigande i nuvarande form.

Det är ju Luthers tankar, i synnerhet Sola Scriptura, som gett upphov till detta kaos. De behöver nog överge Sola Scriptura om de vill få ordning på saker och ting.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in