2026-05-30, 11:47
Medlem
Glostrups avatar
Om stolen kan fällas ner så får den fällas ner. Det betyder inte att man måste göra det på kortare flygningar, eller under servering, men det är bara fånigt att göra detta till ett problem. Tycker man att det är för trångt, så fäller man själv ner sin stol. Eller så åker man inte ekonomiklass, om man har så svårt att hantera trängseln.

Det här har blivit något slags masspsykos av förnumstiga aktivister, som dessutom har fel. Att starta krig med framförvarande passagerare för att denne lutar tillbaka stolen är dessutom ett ganska säkert sätt att hamna på en no-fly-lista om det eskalerar.

Vanlig normal hyfs gäller; kolla först, fäll ner mjukt för att undvika skakigt bord eller skador på eventuella laptops för bakomvarande, och en sund dialog om det råkar sitta en väldigt lång person bakom och man absolut inte måste luta stolen. Och inte luta stolen om man inte behöver.

Ekonomiklass och charter är inte bekväma, det är därför de är billiga. Slåss ni om armstöden också?
2026-05-30, 11:47
Medlem
Det kanske beror på hur ens kropp är konstruerad. Tycker inte fälld stol stör om jag inte sitter och äter.

Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Om stolen kan fällas ner så får den fällas ner.
Men lite festligt att det ofta är lite krångligt att hitta knappen. Brukar få fråga personalen, men de visar så glatt.

Vill jag ligga och softa så fäller jag, men självklart inte om den bakom äter eller om personen bar mig att räta upp stolsryggen.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-05-30 kl. 11:49.
2026-05-30, 12:08
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Precis, han har rätt att fälla ner sätet. Det betyder inte att det är snyggt att göra så. En gentleman förstår förstås på vilket sätt det inskränker utrymmet för den som sitter bakom, och låter bli att fälla sätet.

Jag brukar dock inte bli arg på någon som fäller sätet framför mig, utan snarare fascinerad (och lite full i skratt) hur okänsligt och taktlöst de beter sig.

Det är en stilmarkör huruvida man fäller sitt säte eller inte.
Håller med om att det och god ton att faktiskt fråga först. Jag sitter oftast med en lap top och kan tycka att det är lite irriterande och ibland lustigt.
2026-05-30, 12:21
Medlem
sebastian66s avatar
Man kan ändå säga att alla känner till detta problemet att det är väldigt trångt på flyget.
Benutrymmet är ganska trångt. Naturligtvis om du fäller särskilt så blir det ännu värre.
Det är ju likadant om du tänker på att du sitter tre bredvid varandra. Då kan du inte sätta upp armarna på armstördet.
Detta Vet man redan om när man beställer en resa. Om man känner att man vill sitta lite bekvämt så kan det vara bra att sitta på första klass.
Jo det är tråkigt att man får betala extra men då slipper man dessa problemen. Annars får man fråga lite snällt om han kan sitta i en annan position om man stör sig på detta.
Svårare än så är det inte.
2026-05-30, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Jag är ju rätt lång så om jag inte sitter väldigt ordentligt i stolen går mina knän in i ryggen. Och då kan man snacka med dom.

99% av alla människor är trevliga och efter ett snack så listar man ut nåt. Jag får sitta rakt och dom fäller upp når dom inte behöver vila... Det brukar lösa sig. En flygplansresa är ändå inte bekväm för mig och ett gött snack med nån lättar upp.

Det sjukaste var ett flyg där stolen framför hade ett problem och lutades tillbaka "för långt" så det slutade med att hon framför nästan hade huvudet i knät på mig. Sjukt rolig resa tillslut

Fäll aldrig ryggstöd utan handskar sa vi på 80-talet, men nu vet vi bättre när Triptyken flyger och är inte rädda för att ha huvudet i knät på honom
2026-05-30, 12:41
Medlem
Väldigt irriterande när man är lång, brukar försöka få platser vid nödutgången när det går.
2026-05-30, 13:11
Medlem
Korta budgetresor går det väl ofta inte ens att fälla ner längre?

Är det längre flygningar (8h +) så ser jag inget problem, det är en lång resa och vissa vill bara sova av hela flygningen.
2026-05-30, 13:38
Medlem
Därför tycker jag oironiskt att Ryanair är ett av de bekvämaste flygbolagen att flyga med. Deras stolar har inte en fällfunktion. Kan inte fler flygbolag ta efter?
2026-05-30, 14:02
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ledsensomfan
Har långa ben och de tog i. Dessutom blir det hur trångt som helst när cp-barnet framför ska lägga sig ner.

Om möjligt, köp biljett i Premium Economy eller Business Class. Är det flygningar på 8-12 timmar så gör jag alltid det, även om det kan kosta 10 000-15 000 kr extra. Då får man dessutom fint käk, champagne och en hel del annat godis. Och i Business kan man (oftast) förvandla sätet till en säng.
Värt varenda krona!
2026-05-30, 14:16
Medlem
Clint.Ruins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Om möjligt, köp biljett i Premium Economy eller Business Class. Är det flygningar på 8-12 timmar så gör jag alltid det, även om det kan kosta 10 000-15 000 kr extra. Då får man dessutom fint käk, champagne och en hel del annat godis. Och i Business kan man (oftast) förvandla sätet till en säng.
Värt varenda krona!

Vissa flygbolag ”auktionerar ut” säten i premium economy eller business class. Jag lade ett bud på 1400:- för uppgradering till premium economy för en flight till New York med SAS vilket accepterades, värt varje krona.
2026-05-30, 14:30
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clint.Ruin
Vissa flygbolag ”auktionerar ut” säten i premium economy eller business class. Jag lade ett bud på 1400:- för uppgradering till premium economy för en flight till New York med SAS vilket accepterades, värt varje krona.

Yes, det gäller att ha koll på sånt! Vill man ändå vara helt säker på att få flyga bekvämt krävs dock att man bokar det redan från början och då räcker inte t.ex 1400 kr extra till det...
2026-05-30, 14:51
Medlem
Clint.Ruins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Yes, det gäller att ha koll på sånt! Vill man ändå vara helt säker på att få flyga bekvämt krävs dock att man bokar det redan från början och då räcker inte t.ex 1400 kr extra till det...

Så är det förstås. I mitt fall blev jag kontaktad av SAS om jag ville lägga ett bud på ett säte i en högre klass. Trodde inte 1400:- skulle räcka, men det gjorde det. Mycket som jag ändå hade behövt lägga ett antal hundralappar på (bagage, val av plats, mat och dryck, lounge) ingick, så en bra deal för mig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in