Citat:
Ursprungligen postat av
bithax
Ofta är det så att jag gjort ”fel” medvetet eller omedvetet. Och då brukar jag ofta hamna i försvarsläge i dessa diskussioner där jag rättfärdigar det jag gjort samtidigt som jag också grubblar efteråt hur jag kunde missa den där detaljen eller hur jag kunde ha argumenterat bättre för att den lösning jag valde ändå var bra nog även om den inte var den optimala.
Ofta finns det flera sätt att lösa ett problem.
Exempel. Vi har en regel om att vi alltid ska verifiera lösningen efter att en underleverantör har rättat ett fel som vi upptäckt. Denna regel har jag inte känt till. Pga detta har jag bara stängt de tickets jag har skapat när de sagt att de löst problemet utan ytterligare verifikation.
Min motivation till detta är att jag inte kände till rutinen och att vi ändå alltid kan skapa en ny ticket om vi upptäcker att det fortfarande finns ett problem.
Detta är dock inte hur vi jobbar och det borde jag veta efter 3 år. Men jag har aldrig läst den wiki sida där detta står, djupt inne på internwebben.
Så det är mitt fel, och det grämer mig, samtidigt som jag kanske inte tycker att det är ett så stort problem som de andra på företaget tycker att det är.
Skam? Ja alltså jag hörde redan i första inlägget vad för slags beteende du menar då jag upplevt en del som skulle ha vägra backa på att himlen är rosa och inte blå, om en annan person hävdade att den vore det sistnämnda. Mina erfarenheter av beteendena är inte positiva gällande personligheterna så utgick ifrån att du kanske inte är den besvärliga parten som reflekterar (då det är mer personlighetsstörda människor som fungerat som så).
Kan det vara som så att känner dig utelämnad? Om det är arbetsrelaterat, kanske du behöver fundera på vad prestation innebär för dig eller prestige.
Jag tror många av oss kan uppleva eller kan ha upplevt områden som varit särskilt triggande för defensiva beteenden. Jag har väldigt lätt för att erkänna fel och istället så talar jag mer negativt istället vilket ger en felaktig bild av mig som sämre än vad jag är. Bottnade nog förr i låg självkänsla. Nuförtiden känner jag istället intensiv vrede mot män utan att det är proportionerligt och får akta mig för att inte börja angripa dem. För mig är det ganska solklart varför män triggar mig och delvis är det faktiskt förståeligt men delvis istället djupt destruktivt och är något inte i proportion till en situation så är det upp till en själv att arbeta med. Andra människor kan inte bära ansvaret för våra egna inre svårigheter.
Av vilka skäl känner du dig utelämnad?
Hinner du själv stanna upp innan du reagerar eller är det en automatisk reaktion? Om det är en automatisk reaktion så aktiverar du inte tänkandet före känslorna, varpå det är ett mönster du tar till av invanda känslor, tankar och reaktioner.
Om du inte anser att dina misstag är stora så upplever du uppenbart istället den sociala biten med konfrontation värre. Dvs att din person och dess fundament hänger lite på vad andra anser om du slarvat. Slutsatsen jag gör är att du var en slarvpelle som barn (vilket många ungar är). Även att du upplevt sammanhang där vuxenvärlden kritiserade dig mer hårt utan att du upplevt att du faktiskt gjort något. Att det fanns tillfällen där den disciplin du möttes av i form av tjat eller missnöje inte uppfattades av dig på samma vis.
Är det dina kollegor eller dina inre föräldrar, lärare osv som du fortsätter argumentera emot? Dina tidigare partners klagomål?
Hur uppfattade du vuxenvärldens uppfostran? Flickvännen som hela tiden blev sur?