2026-05-30, 09:12
Medlem
bithaxs avatar
Ofta hamnar jag i diskussioner på jobbet, och ibland har jag rätt, ofta har jag fel. Men det spelar egentligen ingen roll.

Det jag har märkt är att jag har väldigt svårt att koppla av efter jobbet de dagar då jag haft en sådan diskussion.

Stressen är på max, och även om jag går och gör något annat så försvinner den inte. Jag ältar och tänker på konversationen om och om igen. Det kan förstöra en hel helg.

Jag är övertygad om att det är jag som är problemet. Det är inte nödvändigtvis kopplat till hög arbetsbelastning, även om det säkert bidrar. Det är kopplat till mina personliga konflikter med kollegor.

Jag vill komma bort från detta, men jag vet inte riktigt hur.
Senast redigerad av bithax 2026-05-30 kl. 09:25.
Citera
2026-05-30, 09:18
Medlem
Du vet ju själv var problemet ligger.

Undvik diskussioner. Håll dig för dig själv.

Om du har hög arbetsbelastning så bör det väl inte finnas så många utrymmen att starta konfliktfyllda diskussioner.
Citera
2026-05-30, 09:20
Medlem
BiskopBrasks avatar
Hejsan bithax,
Kan känna igen mig i det där från några decennier sedan när jag jobbade som anställd på olika konsultföretag. Det var stressit och tröttande att ha dessa diskussioner om stort och smått.

Min egen lösning på det blev att inte alls gå in i diskussioner, utan för mitt eget välmåendes skull inte hålla på och föreslå lösningar till folk och få dem att se andra perspektiv. Inte heller utvärdera jobbet och vad som skulle kunna göras bättre. Alltså en mycket mer tillbakalutad position och endast göra det som förväntades och mina chefer sa till mig att göra. Då blev det mycket bättre.

Men förstås stod jag inte ut med mig själv eftersom jag gillar att utveckla och vara kreativ på att hitta fram till nya och bättre lösningar, så jag blev egenföretagare och det är jag idag. Det bästa jag gjort.

Inga bråkiga diskussioner med mig själv. Min chef (jag själv) är toppen och sympatisk. Och de kollegor jag har (jag själv) är på samma samtalsvåglängd som jag är.

Lycka till!
Citera
2026-05-30, 09:31
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Ofta hamnar jag i diskussioner på jobbet, och ibland har jag rätt, ofta har jag fel. Men det spelar egentligen ingen roll.

Det jag har märkt är att jag har väldigt svårt att koppla av efter jobbet de dagar då jag haft en sådan diskussion.

Stressen är på max, och även om jag går och gör något annat så försvinner den inte. Jag ältar och tänker på konversationen om och om igen. Det kan förstöra en hel helg.

Jag är övertygad om att det är jag som är problemet. Det är inte nödvändigtvis kopplat till hög arbetsbelastning, även om det säkert bidrar. Det är kopplat till mina personliga konflikter med kollegor.

Jag vill komma bort från detta, men jag vet inte riktigt hur.

100% säker på att stress är ditt problem här. Jag har jobbat med personal och detta brukar lösa sig med nån form av stresshanterings-kurs. Har folk som tackat mig för att jag tvingat iväg dom på ”flum-kurser” i stress, deras liv har blivit helt förändrat.

Meditation och rätt verktyg kommer lösa detta.

Att bara undvika konversationer och försöka kringgå problemet är bara som att sätta plåster på en skottskada… gå till roten om du vill må bättre.

Vill du inte be jobbet om hjälp, vilket de är skyldiga till att fixa, så kan du gå till vårdcentralen. Man tar detta på allvar då det lätt annat slutar med att folk blir sjukskrivna för stress, vilket är dyrt
Citera
2026-05-30, 09:34
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiskopBrask
Hejsan bithax,
Kan känna igen mig i det där från några decennier sedan när jag jobbade som anställd på olika konsultföretag. Det var stressit och tröttande att ha dessa diskussioner om stort och smått.

Min egen lösning på det blev att inte alls gå in i diskussioner, utan för mitt eget välmåendes skull inte hålla på och föreslå lösningar till folk och få dem att se andra perspektiv. Inte heller utvärdera jobbet och vad som skulle kunna göras bättre. Alltså en mycket mer tillbakalutad position och endast göra det som förväntades och mina chefer sa till mig att göra. Då blev det mycket bättre.

Men förstås stod jag inte ut med mig själv eftersom jag gillar att utveckla och vara kreativ på att hitta fram till nya och bättre lösningar, så jag blev egenföretagare och det är jag idag. Det bästa jag gjort.

Inga bråkiga diskussioner med mig själv. Min chef (jag själv) är toppen och sympatisk. Och de kollegor jag har (jag själv) är på samma samtalsvåglängd som jag är.

Lycka till!

Det låter som en lösning, men då ska man väl ha ett företag där man verkligen kan jobba helt själv och inte behöva ta in anställda eller vara egenkonsult eller tjänsteman åt andra.

Men lösningen verkar vara att undvika andra människor, det är det jag utläser ur tråden.
Citera
2026-05-30, 09:37
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
100% säker på att stress är ditt problem här. Jag har jobbat med personal och detta brukar lösa sig med nån form av stresshanterings-kurs. Har folk som tackat mig för att jag tvingat iväg dom på ”flum-kurser” i stress, deras liv har blivit helt förändrat.

Meditation och rätt verktyg kommer lösa detta.

Att bara undvika konversationer och försöka kringgå problemet är bara som att sätta plåster på en skottskada… gå till roten om du vill må bättre.

Vill du inte be jobbet om hjälp, vilket de är skyldiga till att fixa, så kan du gå till vårdcentralen. Man tar detta på allvar då det lätt annat slutar med att folk blir sjukskrivna för stress, vilket är dyrt

Jo jag har pratat med min närmaste chef och han har sagt att i någon försäkring som jag är tvingad att genom min tjänstepension själv betala för, så ingår det en såndär psykolog app som man kan boka tid i. Och det är det dom ”erbjuder”. Så får väl köra på det.
Jag bokade faktiskt en tid, men det blev inställt.
Citera
2026-05-30, 11:32
Medlem
AlfaQhards avatar
Om ni har hög arbetsbelastning så bör ni inte ha tid till att snacka skit om varandra. Låter som det är en liten grupp som jobbar och resterande inte gör det.
Citera
2026-05-30, 11:37
Avstängd
vichy6s avatar
Tänker att du behöver balansera fritid och arbete. På jobbet gör du saker du behöver och på fritiden hittar du kanaler för att uttrycka dig.
Citera
2026-05-30, 13:12
Medlem
Varför inte bara minimera interaktionen med de du hamnar i konflikt med och hålla det på en basal professionell nivå? Häng med de du trivs med bara.
Citera
2026-05-30, 13:51
Medlem
BiskopBrasks avatar
[quote=bithax|95076433

Men lösningen verkar vara att undvika andra människor, det är det jag utläser ur tråden.
[/QUOTE]

Kanske inte så hårt uttryckt men jag skulle säga att arbeta inte med människor som inte tänker på samma sätt som du om ditt arbete.

Är du en slappare och medglidare, sök dig till andra som är likadana. Är du som gillare kreativt och intensivt arbete, sök dig till likasinnande. Vill du har hög lön och lite arbete, sökt dig in i politiker och bli en driven ja-sägare.
Citera
2026-05-30, 14:18
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Jo jag har pratat med min närmaste chef och han har sagt att i någon försäkring som jag är tvingad att genom min tjänstepension själv betala för, så ingår det en såndär psykolog app som man kan boka tid i. Och det är det dom ”erbjuder”. Så får väl köra på det.
Jag bokade faktiskt en tid, men det blev inställt.

Svinbra att du börjar ta tag i det 👍
Boka en ny tid
Citera
2026-05-30, 17:11
Medlem
cutepsychos avatar
Att tänka inombords hur dumma i huvudet folk är ger dig tillfredsställelsen att ”vinna” över dem mentalt för dig själv. Testa att zooma ut annars när folk pratar BS som du inte tål. De brukar jag göra. Min hjärna översätter det automatiskt till ”bla bla bla” så att jag inte behöver ta in vad dom säger. Kanske går att träna sig till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in