Igår, 07:10
Medlem
Jag skriver detta eftersom jag är rasande när jag hörde nyheten att Sverige försett nazisterna i Ukraina med 36 toppmoderna stridsflygplan, kapabla att anfalla det ryska fastlandet.

De flesta uppfattar stereotypen att nordbor är hjärtlösa och inte ens erbjuder en måltid till en gäst som besöker dem.

Enligt min mening är allt detta en lögn. Nordbor är faktiskt de som är mest intresserade av andra människors angelägenheter.

Om man till exempel tittar på rankningen av de länder som försett de ukrainska svinen med flest vapen, intar Danmark, Norge, Sverige och Finland topplaceringarna. På den här nivån är det vansinne.

Varför i hela friden är nordbor så intresserade av andra människors angelägenheter? Varifrån har detta fenomen sitt ursprung?

Varför är nordbor så intresserade av andra?

Jag är nyfiken på de kulturella rötterna till detta fenomen. Enligt min observation verkar det som att de som påstår sig inte ha något intresse för pengar faktiskt är de som är mest upptagna med dem, och de som beskriver sig själva som individualister tenderar att ha de starkaste kollektivistiska tendenserna.
Senast redigerad av borrow Igår kl. 07:17.
Citera
Igår, 07:20
Medlem
Du försvarar Puttlin och ryssråttorna. Och därför tål du inte att världen, och Sverige står på Ukrainas sida. Det måste svida att det går så dåligt för Puttlin i kriget, och då blir du ännu mera frustrerad över Sveriges stöd.
Citera
Igår, 07:35
Medlem
StigHelmutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
Jag skriver detta eftersom jag är rasande när jag hörde nyheten att Sverige försett nazisterna i Ukraina med 36 toppmoderna stridsflygplan, kapabla att anfalla det ryska fastlandet.

De flesta uppfattar stereotypen att nordbor är hjärtlösa och inte ens erbjuder en måltid till en gäst som besöker dem.

Enligt min mening är allt detta en lögn. Nordbor är faktiskt de som är mest intresserade av andra människors angelägenheter.

Om man till exempel tittar på rankningen av de länder som försett de ukrainska svinen med flest vapen, intar Danmark, Norge, Sverige och Finland topplaceringarna. På den här nivån är det vansinne.

Varför i hela friden är nordbor så intresserade av andra människors angelägenheter? Varifrån har detta fenomen sitt ursprung?

Jag är nyfiken på de kulturella rötterna till detta fenomen. Enligt min observation verkar det som att de som påstår sig inte ha något intresse för pengar faktiskt är de som är mest upptagna med dem, och de som beskriver sig själva som individualister tenderar att ha de starkaste kollektivistiska tendenserna.

Japp, ligger definitivt nåt dåligt sambete i botten.
Känns som att man försöker dölja nåt.
Citera
Igår, 07:49
Medlem
jcockers avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av StigHelmutt
Japp, ligger definitivt nåt dåligt sambete i botten.
Känns som att man försöker dölja nåt.

Det vilar ett ok över Sverige. Det handlar inte bara om samvete. Långt ifrån. Och det är ett samspel. Kan omvärlden lita på svensken - kan svensken lita på omvärlden?

Jag tror att vi alla inser att vi måste, men att vi fortfarande har något vi måste mejsla ut.
Citera
Igår, 07:55
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Detta har ju pågått i evigheter - att svenskar skulle ha någon form av skuld i allt som sker på jordklotet. Kommer ihåg hur det pushades att man skulle ha ett fadderbarn i afrika och betala en summa till denne varje månad när jag var barn.

Alla konflikter och resultatet av konflikterna ska lösas genom att vi skänker bort våra pengar och inte har en aning om det hjälper eller inte. Men värst av allt är hur vi skänker bort vårt land och utrotar vår egen kultur- och dessutom betalar för att det ska ske. UK och Tyskland verkar också syssla med suicide by empathy.

Det är dödsdömt att vara solidarisk med osolidariska. Men ändå fortsätter detta!

När ska man inse att alla miljarder som kastats över dessa människor inte hjälper? Varför fortsätta göra samma sak?
Senast redigerad av Reverend.Camden Igår kl. 07:57.
Citera
Igår, 08:06
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:

Stämmer verkligen detta? Spanien, Frankrike och Tyskland har väl donerat en hel del grejer dom också.
Citera
Igår, 08:22
Medlem
Riksreptilens avatar
En del svenskar är extra sugna att hjälpa kosackättlingar som hade släktingar som dog vid slaget vid Poltava så de skall ha en sportslig chans mot slavsoldaterna inhyrda från Nordkorea. 🇰🇵

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ivan_Mazepa?wprov=sfla1
" Efter det stora nordiska krigets utbrott ställde Peter I av Ryssland krav på kosackerna att i stället för att, som de brukade, försvara sina domäner mot polacker, osmaner och tatarer, vara i Polen och kämpa mot den svenska invasionsarmén. Detta orsakade stora skador hos kosackerna, upp till 70 procent av de krigande stupade.
Citera
Igår, 08:35
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Stämmer verkligen detta? Spanien, Frankrike och Tyskland har väl donerat en hel del grejer dom också.

Det stämmer att länder som Tyskland och GB har skänkt mer, men räknar man på värdet i förhållande till ländernas BNP så ligger de nordiska och baltiska länderna i topp.

Siffrorna är inte helt färska, men det ser ut ungefär såhär (Scrolla ner en bit på sidan) : https://europaportalen.se/2025/01/sverige-ger-rekordstort-stod-till-ukraina-satsar-135-miljarder-pa-vapen-och-materiel
Citera
Igår, 08:43
Medlem
Citat:

Citat:
Nordbor är faktiskt de som är mest intresserade av andra människors angelägenheter.

Nej, nordborna är slagna av ryssarna med hästlängder.
Inget land i världen blandar sig mer i andra länders interna angelägenheter än ryssarna – de är besatta av idén att härska över andra människor – så pass mycket att de har en doktrin (Primakodoktrinen) som föreskriver hur inblandning i andra länders angelägenheter ska ske – så nej – nordborna är några av dem som blandar sig minst i andra länders angelägenheter.
Citera
Igår, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Citat:
Nordbor är faktiskt de som är mest intresserade av andra människors angelägenheter.

Nej, nordborna är slagna av ryssarna med hästlängder.
Inget land i världen blandar sig mer i andra länders interna angelägenheter än ryssarna – de är besatta av idén att härska över andra människor – så pass mycket att de har en doktrin (Primakodoktrinen) som föreskriver hur inblandning i andra länders angelägenheter ska ske – så nej – nordborna är några av dem som blandar sig minst i andra länders angelägenheter.
De är ju svenskättlingar.
Citera
Igår, 10:57
Medlem
Citat:

Sverige är ett land som upplever sig själv som viktigare än vi är, och därför anser vi att vi ska ha bestämmande över världspolitiken. För några år sedan så var någon i svensk media som tyckte att svenskar skulle få rösta i det amerikanska valet då det påverkade världen så mycket. Denna typ av hybris är vanlig i Sverige. Vi älskar också FN av samma anledning, vilket är att vårt ganska lilla land har lika mycket att säga till om som mycket stora länder.

Allt detta har att göra med vår historia. Sverige grundades med flera olika folkgrupper (svear, götar och gutar) och blev vid ett tillfälle en stormakt där vi bestämde över bland annat Finland och tvingade dem prata vårt språk. Man kan se en mer extremt form av detta i England, där engelsmännen ofta ser det som sin rätt att bestämma över andra.

Tar man de fyra länder närmast Sverige i befolkningsmängd så blir det väldigt uppenbart. Portugal, Tajikistan, Grekland och Azerbaijan är ganska oviktiga länder som inte säger så mycket i världspolitiken. Grekland hade ju en viss arrogans på grund av sin historia fram tills hela deras ekonomi kollapsade och världen såg på dem som efterblivna.
Citera
Igår, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
De är ju svenskättlingar.

Nej, de var bara det styrande skiktet. Samma sak i Normandie. Vikingarna invaderade massor av områden och gjorde sig själv till härskare, men de är inte ättlingar till den stora massan. Samma sak med mongoler i Asien.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in