Citat:
Självklart var det ju cellulär senescens du ville veta mer om! Ursäktar föregående kommentar! Dels faktumet att jag är en lekman dels att jag var distraherad.
Ja, det där att barnen stannar i växten visste jag - samma behandling används ju FÖR ATT få barn (särskilt flickor) att stanna i växten, om det beräknas att de kommer att bli "för" långa annars.
Men detta med "cellulär senescens" och åldrande hade jag aldrig hört talas om förr. Ska forska på det jag också när jag får tid!
Hur eller hur är det ett gigantiskt experiment vi håller på med med barn och unga i Västvärlden, och helt utan medicinsk indikation också! Man kan tycka vad man vill om de muslimska länderna, men sådant händer i alla fall inte där.
Men detta med "cellulär senescens" och åldrande hade jag aldrig hört talas om förr. Ska forska på det jag också när jag får tid!
Hur eller hur är det ett gigantiskt experiment vi håller på med med barn och unga i Västvärlden, och helt utan medicinsk indikation också! Man kan tycka vad man vill om de muslimska länderna, men sådant händer i alla fall inte där.Skulle har gjort mer research känner jag och skäms, även om grunden för diskussionen var rätt och att cellulär senescens är den huvudsakliga processen för vårt åldrande.
Simona Mohamsson lyckades ju inte som rinnande vatten uppge de svenska grundlagarna! Skämt åsido och skälig respekt till henne för att hon kanske fick en blackout. Men det är viktigt att ha kött på benen när man utger sig för att veta vad man pratar om! Ursäktar!
Men som jag har förstått det är senescenta celler att betrakta som zombies och som är metaboliskt aktiva men kan inte genomgå celldelning. Och de utsöndrar en skadlig blandning av proteiner Senescence-Associated Secretory Phenotype (SASP) som promotar inflammation, förstör matrix metalloproteinases (MMPs) alltså vävnadsstruktur, kan signallera till andra celler att också bli senescenta, påverkar stamcellers förmåga att regenerera och läka, kan stimulera celler som befinner sig i förstadier till cancer (även om de initialt är som en bromskloss pga stoppad celldelning), och bidra till fibros som påverkar våra organ.
Cellulär senescens äger rum i våra ben som gör att epifysialplattorna växer samman pga att celler slutar dela sig. Det drivande hormonet här är återigen estrogen (edit: även om genetiken bidrar med ett ramverk en "blueprint"). Men en ung pojke som "vill" bli flicka behöver inte få "könsbekräftande" hormonbehandling (alltså estrogen), utan cellulär senescens äger rum som en naturlig del av åldrandet och inte bara i benen... Men sannerligen vid "könsbekräftande" behandling så kan estrogenet göra att hela det skeletala systemet förvanskas genom prematur epifysial slutning och även det neurologiska systemet... (Edit: Och sänkta nivåer av testosteron gör ju att rimlig längdtillväxt inte stimuleras.)
Min biologilärare stod alldeles bredvid mig på tu man hand när jag var ca 18 och förklarade att kraniumet generellt sett växer till ca 25-års ålder...
Tydligen (och ta detta med en nypa salt och gör er egen research) så kan "olämplig administration av estrogen" leda till en tidigarelagd mognad av kraniumet som påverkar hjärnan (neurologiska systemet).
Slutligen. Massvis med saker händer i samband med åldrandet som försämrad kondition, rörlighet, mental förmåga, ökad inflammation osv osv och det kan vi alla bevittna, eller hur? Det är NÅGOT som händer och den huvudsakliga processen skall tydligen vara just "cellulär senescens".
INTE jag som påstår att ett barn GODTYCKLIGT kan få sin pubertet stoppad för att sen kanske efter flera år plötsligt hoppa av denna behandling och genomgå puberteten som vanligt... THE BURDEN OF PROOF ligger på de framförallt på vänster sida av politiken som påstår detta...
Finns INGEN forskning som stödjer det. Alltså är även stopphormoner och inte bara "könsbekräftande" hormoner att betrakta som "experimentation".
Vänstern LJUGER (återigen antingen medvetet eller mer omedvetet) om forskning och statistik.
Senast redigerad av social.newbie Igår kl. 21:29.
Senast redigerad av social.newbie Igår kl. 21:29.