2026-05-29, 18:50
Medlem
Hegamons avatar
Vad för dragkrok ska sitta här? Avtagbar dragkrok, men har inte själva kroken.
Märke på annordningen, Thule?

https://i.postimg.cc/wTQX4HYF/IMG-3509.jpg

Kan vara Auto-Hak och då saknas delarna som kroken ska monteras i.
Har fått tag på en komplett dragkrok till Golfen 4, men orkar inte riktigt byta hela kompletta dragkroken. Får ju montera bort hjul, bakskärm etc.
Senast redigerad av Hegamon 2026-05-29 kl. 19:07.
Citera
Igår, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Vad för dragkrok ska sitta här? Avtagbar dragkrok, men har inte själva kroken.
Märke på annordningen, Thule?

Kan vara Auto-Hak och då saknas delarna som kroken ska monteras i.
Har fått tag på en komplett dragkrok till Golfen 4, men orkar inte riktigt byta hela kompletta dragkroken. Får ju montera bort hjul, bakskärm etc.
De ser ut som det suttit ett fast drag
Citera
Igår, 11:01
Moderator
Precis, där har suttit ett drag, vad står det i fordonsuppgifterna?
Citera
Igår, 15:13
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Precis, där har suttit ett drag, vad står det i fordonsuppgifterna?

Bara detta: Max släpvagnsvikt
1200 kg

Max släpvikt, obromsad
570 kg

Max sammanlagd bruttovikt (tågvikt)
2900 kg

Släpets högsta tillåtna totalvikt vid körkortsbehörighet B
1800 kg

Släpets högsta tillåtna totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B
2550 kg

Kopplingsanordning
Kula

Edit: Åkte bort där jag köpte bilen. En utländsk herre mötte upp. Han sa det är bara två pinnar där, jag ska dit på måndag och se om dom kan sätta fast en dragkrok dom har någonstans. Så slipper jag meka. Fick inte ens bort alla hjulbultarna till hjulen i dag så det blev skrot av det. Skulle montera den nya dragkroken jag fått av en skrotturk.
Senast redigerad av Hegamon Igår kl. 15:42.
Citera
Igår, 19:07
Medlem
killawifes avatar
Det är ett fäste för ett fast drag. Jag hade ett likadant på en AUDI. Det sitter bara två bultar som håller det.

Men med tanke på hur det ser ut så vore det bättre att du köper ett nytt drag och byter ut detta. De tär en simpel operation att byta, bara bort med bakspoiler, lossa fyra bultar och dra ut det gamla och i med det nya. easy-peasy.

https://imgur.com/a/6xPpocs
Citera
Igår, 21:42
Medlem
Citat:
Bortsett från själva dragkroken... Har de rivit bort kontaktstycket och elkablarna också?
Citera
Igår, 21:44
Medlem
karlgunnars avatar
Som den dragbalken ser ut och du saknar kroken, herre gud köp ett nytt på internet, kostar lite och inget.
Citera
Igår, 23:04
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Bortsett från själva dragkroken... Har de rivit bort kontaktstycket och elkablarna också?

Kontaktstycket har dom slitit bort, sitter elkablar kvar under.

Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
Som den dragbalken ser ut och du saknar kroken, herre gud köp ett nytt på internet, kostar lite och inget.

Har en nästan ny komplett dragkrok jag fick av en bilskrotarturk (han är turk). Bäst är nog jag sätter fast den. För meken jag var hos idag, samma som jag köpte bilen av, vill tattarlaga genom att sätta dit en krok på befintlig anordning. Han sa det var bara två pinnar på din Golf, så kom på måndag så har vi alltid något sätta där.
Senast redigerad av Hegamon Igår kl. 23:06.
Citera
Igår, 23:28
Medlem
Citat:
Kontaktstycket har dom slitit bort, sitter elkablar kvar under.
Mmmhmm. Då är det lite pul med att få dit och ordning på de sakerna också...

Citat:
Har en nästan ny komplett dragkrok jag fick av en bilskrotarturk (han är turk). Bäst är nog jag sätter fast den. För meken jag var hos idag, samma som jag köpte bilen av, vill tattarlaga genom att sätta dit en krok på befintlig anordning. Han sa det var bara två pinnar på din Golf, så kom på måndag så har vi alltid något sätta där.
En fråga btw. Gick det verkligen igenom besiktningen när det såg ut på det viset?

Problemet med att börja skruva bort den gamla anordningen är hur pass fastrostade de skruvarna är... Har du just dragit sönder hjulskruvarna så har du ju lite koll på vad jag menar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in