2026-05-31, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsmoderatorer
Smiter man in i den andra hytten och vet hur man kan göra ett inlägg så går det säkerligen att ordna.
Hörde ALLA ombord samma eller bara de runt omkring vederbörande juvel??

Hörde ALLA resande ombord lika ja då kan man ju glömma en gömd booomblaster i bakfickan på parabol-ufot åtminstonde.

"Men nycklarna då, till hytten??"...

Tjaa, varför har en del nycklar, som inte ska inneha det, ner till stationer?
Tågnycklar? Kod samt passage in till depåer?
Klottrare (de som är kvar och inte dött från tiktok m.m) brukar kunna sitta på en hel del suspekta saker, dyrkar etc etc nog inte helt omöjligt att glida in i en hytt, vet man dessutom vad man ska göra för att ropa ut i luren ja då känns det ju inte så himla konstigt trots allt.
Du behöver kort (och kod till funktioner) vilka loggas, för jag vet inte vilken gång...
Citera
2026-05-31, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Du behöver kort (och kod till funktioner) vilka loggas, för jag vet inte vilken gång...

Antar att det skett digitaliseringar ombord ang säkerhets aspekterna sen x12:an iofs...
Citera
2026-05-31, 23:28
Medlem
Sladdsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nordstam
Det är någon som går runt med bluetooth speaker och spelar upp sina egna datorgenererade röster. Det är ju bara ett vanligt text to speach program som tunnelbanetågen använder sig av. Säkert blivit inspirerad av de youtubers som gör sånt i London och USAs tunnelbanor. Hade det där meddelandet ropats ut i hela tåget så hade ju hundratals personer hört av sig till media istället för enbart denna Amanda. Och föraren hade garanterat upptäckt att något var knasigt. Och skulle någon trots allt använt sig av tågets mikrofoner så hade ljudkvaliten varit av extremt låg kvalité. Inte som i klippet, Full HD.
Jag såg Youtubers göra detta i England och USA med deras version av hesa fredrik blandat med nyhetsuppläsningar om kärnbomber som slagit ned = fenomenalt.
Citera
2026-05-31, 23:45
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ok, du är ett förstahandsvittne på platsen när det hände, med andra ord. Visste inte att du rörde dig ute som vanligt folk. Ja, men då får jag allt lita på din slutledning att det var från en ryggsäck och inte från högtalarsystemet.

Nyckelvittne: Ursprungligen.

Huvudmisstänkt: Ryggsäcksmannen.

Har dock hört konstiga saker i SJ:s högtalarsystem, och en älskog i fullt blås på T-banans högtalare, så jag får kanske hålla en glipa öppen för en konspirationsteori.
Den här gången var det dock ljud bara från ena sidan av vagnen. Jag torde ha suttit på samma vagn som hon som spelade in klippet som Aftonbladet publicerade.

Eftersom det var uppenbart att ljudet kom från bakre delen av vagnen och jag satt i mitten hörde jag inte allt, utan drog slutsatsen att någon behagade skämta. Jag hörde speciellt "Här står ni som packade sillar" och "åka till Stureplan och supa skallen av oss".

Utropen med stationsnamnen kom från det vanliga ljudsystemet och hördes tydligt i hela vagnen.

Jag blev inte skrämd eller orolig som hon i Aftonbladet då jag avfärdade det hela som ett skämt.

Det är spännande att SL tycks ha utrett detta, då ingen från SL eller någon påhittad skämtare i någon förarhytt kan ha varit inblandad.

Som vanligt är det kanske mer spännande att fantisera om att någon brutit sig in i en förarhytt och hackat systemet, men jag håller detta för helt orimligt i detta fall baserat på vad jag hörde.

Annars är konspirationsteorier ganska underhållande, men faller platt i detta fall. Platt fall således.
Citera
2026-05-31, 23:50
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Den här gången var det dock ljud bara från ena sidan av vagnen. Jag torde ha suttit på samma vagn som hon som spelade in klippet som Aftonbladet publicerade.

Eftersom det var uppenbart att ljudet kom från bakre delen av vagnen och jag satt i mitten hörde jag inte allt, utan drog slutsatsen att någon behagade skämta. Jag hörde speciellt "Här står ni som packade sillar" och "åka till Stureplan och supa skallen av oss".

Utropen med stationsnamnen kom från det vanliga ljudsystemet och hördes tydligt i hela vagnen.

Jag blev inte skrämd eller orolig som hon i Aftonbladet då jag avfärdade det hela som ett skämt.

Det är spännande att SL tycks ha utrett detta, då ingen från SL eller någon påhittad skämtare i någon förarhytt kan ha varit inblandad.

Som vanligt är det kanske mer spännande att fantisera om att någon brutit sig in i en förarhytt och hackat systemet, men jag håller detta för helt orimligt i detta fall baserat på vad jag hörde.

Annars är konspirationsteorier ganska underhållande, men faller platt i detta fall. Platt fall således.

Ett prank, således.

Tack för ett utmärkt klargörande, Ursprungligen.

Synd att du inte kunde vara närvarande 1986, och lika klarsynt vittna om det du såg.
Citera
2026-05-31, 23:56
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ett prank, således.

Tack för ett utmärkt klargörande, Ursprungligen.

Synd att du inte kunde vara närvarande 1986, och lika klarsynt vittna om det du såg.
Jag får erkänna att jag tittade åt hållet där ljudet kom ifrån, men ingen svartmuskig kepsprydd man med misstänkt ryggsäck, stirrande blick eller handledsväska syntes i folksamlingen.

Det stod ett fåtal personer i den delen av vagnen, kanske 7-10 människor, alla säten var upptagna, men de stod inte "packade som sillar" som rösten sa.

Jag kan inte peka ut någon misstänkt om SL skulle anordna en fotokonfrontation.

Att det hela var ett skämt och att ljudet kom från bara en plats är dock helt uppenbart för mig.

Edit: Att denna ickehändelse blev både en artikel i Aftonbladet och en tråd här på FB är för mig obegripligt.
Senast redigerad av ursprungligen 2026-05-31 kl. 23:59.
Citera
Igår, 00:00
Medlem
LoppeliLoppans avatar
Citat:
Jag kan ta gift på att utropet jag hörde kom från en plats längre bort i vagnen och inte från högtalarsystemet.

Jag uppfattade det som att någon spelade upp ljudet i en högtalare i bortre ändan av vagnen. Jag satt mitt i vagnen och det hördes inget från vagnens högtalarsystem.

Edit: Hållplatsutropen hördes dock från SLs högtalarsystem som vanligt, det hörde jag också.

Jag tror dig, det är det enda rimliga här. Att någon kör ett prank via högtalare alltså. Om utropet kom från SL:s högtalarsystem skulle det höras lika högt och överallt i hela tåget.
Citera
Igår, 00:04
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoppeliLoppan
Jag tror dig, det är det enda rimliga här. Att någon kör ett prank via högtalare alltså. Om utropet kom från SL:s högtalarsystem skulle det höras lika högt och överallt i hela tåget.
Det hördes inte ens i hela vagnen, det kom tydligt från bakre delen av vagnen. Jag satt i mitten och kunde tydligt lokalisera att ljudet kom därifrån.

Stationsutropen hördes däremot i hela vagnen.
Citera
Igår, 00:09
Medlem
LoppeliLoppans avatar
Citat:
Det hördes inte ens i hela vagnen, det kom tydligt från bakre delen av vagnen. Jag satt i mitten och kunde tydligt lokalisera att ljudet kom därifrån.

Stationsutropen hördes däremot i hela vagnen.

Då kan vi nog säga case closed 🤣 så spännande var det här! Men... Lite småroligt ändå och jag kan också förstå obehaget det kan skapa om man som resenär hamnar i den delen där det spelas upp och det således upplevs verkligt. Lite väl surrealistiskt ändå för att tas på allvar... 😅
Citera
Igår, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gkLQx5/mystiska-utropet-i-tunnelbanan-obehagligt

Vad har ni för teorier? SL vet ingenting.

Amanda säger att "det lät som att orden kom från...", men hon är alltså inte säker.

Artikeln innehåller inspelning av utropen.
Gud va roligt
Elak? Vad menar hon?..
Kul bara ju

Önskar jag var där
Citera
Idag, 10:23
Medlem
Ja visst fan var det roligt men jag har inte hört det själv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto