2026-05-31, 10:48
Medlem
Jordgubbes avatar
Hon som gör rösten var redan innan inte jättepositiv till hur SL klippt ihop hennes röst.
https://www.sverigesradio.se/artikel/tusen-klagar-pa-tuben-elin-aven-elin-sjalv (2026, 10 mars)
Citera
2026-05-31, 12:20
Medlem
Sugerattvaradigs avatar
Jag har kört tunnelbanan. Föraren kan inte göra något med automatiska utropen. Vid avgång från startstation matar man in linjen och startstation. Tåget vet när det ska ropa ut och vilken linje det befinner sig på. Det finns ingen chans i universum att tåget blev hackad. Alla utrop är förinspelade av samma person.

Att föraren skulle ropa ut själv är också inte troligt. Om han eller hon inte vill bli av med jobbet. Det finns bara en förklaring. Det hon hörde var en annan resenär som var sjuk i huvudet. Hur dum kan man vara som tror att tåget eller föraren snackar skit?
Senast redigerad av Sugerattvaradig 2026-05-31 kl. 12:22. Anledning: Grammatik
Citera
2026-05-31, 13:51
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Jag tycker att det är märkligt att inte fler (här på Flashback) har hört det.
Är det så få (här) som åkte den linjen just då?
Och.
Var det bara på linjen mot Mörby (och på Roslagsbanan) som det hördes?
Jag hörde det på röd linje mot Fruängen vid Slussen. Det var i torsdags vid kl 17.30 ungefär.

Det var "här står ni som packade sillar och något om att åka till Stureplan och supa skallen av sig".

Ljudet kom tydligt från ena hållet i vagnen och inte från högtalarsystemet. Jag satt en bit bort och hörde inte så tydligt, men tänkte att det var någon med en högtalare i någon ryggsäck eller något.

Att meddelandet var AI-genererat var också tydligt tyckte jag av det jag hörde.

Jag är 100% säker att ljudet inte kom från högtalarsystemet.

Edit: Jag tror förklaringen till att inte så många hört det är att ljudet tydligt kom från en ljudkälla i vagnen och inte från högtalarsystemet.
Senast redigerad av ursprungligen 2026-05-31 kl. 13:53.
Citera
2026-05-31, 14:00
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoppeliLoppan
Hade ju varit intressant att veta om rösten hördes i samtliga vagnar i tunnelbanan eller bara i en. Tippar på ett prank via högtalare. Annars måste någon, vid flera tillfällen, ha lyckats ta sig in i en förarhytt vilket känns mindre sannolikt.
Jag kan ta gift på att utropet jag hörde kom från en plats längre bort i vagnen och inte från högtalarsystemet.

Jag uppfattade det som att någon spelade upp ljudet i en högtalare i bortre ändan av vagnen. Jag satt mitt i vagnen och det hördes inget från vagnens högtalarsystem.

Edit: Hållplatsutropen hördes dock från SLs högtalarsystem som vanligt, det hörde jag också.
Senast redigerad av ursprungligen 2026-05-31 kl. 14:18.
Citera
2026-05-31, 14:03
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Hur kan de här slingorna komma in i systemet då?
Det utrop jag hörde i torsdags kom definitivt inte från systemet utan spelades upp på en plats en bit bort i vagnen.

(Nu vet jag att du inte litar på vittnen så långt efter en händelse, men jag uppfattar min minnesbild av ljudet från i torsdag runt 17.30 vid Slussen som glasklart från en enda högtalare och inte från systemet.)

Edit: Hela händelsen kändes så tramsig att jag blev mer förvånad att Aftonbladet skriver om det och att det ens fanns en tråd om denna ickehändelse här på FB.

Edit2: Jag är nog inget bra vittne ändå. Klockan torde varit 17.45-17.50 i torsdags när jag hörde utropen på bron innan Slussen. Jag bytte tåg där så jag vet inte om utropen från ryggsäcken fortsatte.
Senast redigerad av ursprungligen 2026-05-31 kl. 14:23.
Citera
2026-05-31, 14:52
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugerattvaradig
Jag har kört tunnelbanan. Föraren kan inte göra något med automatiska utropen. Vid avgång från startstation matar man in linjen och startstation. Tåget vet när det ska ropa ut och vilken linje det befinner sig på. Det finns ingen chans i universum att tåget blev hackad. Alla utrop är förinspelade av samma person.

Att föraren skulle ropa ut själv är också inte troligt. Om han eller hon inte vill bli av med jobbet. Det finns bara en förklaring. Det hon hörde var en annan resenär som var sjuk i huvudet. Hur dum kan man vara som tror att tåget eller föraren snackar skit?

Jag har två polare som hört dessa konstiga utrop på två olika tåg så jo det är visst nån som hackat högtalarsystemet alternativt placerat ut egna högtalare i vagnarna.
Citera
2026-05-31, 15:47
Medlem
chocolatequeens avatar
Skrev till SL och frågade om dom ville ha mer info och videoklipp från i fredags när jag hörde detta på Roslagsbanan, men dom var inte intresserade och svarade "Problematiken är känd hos oss". Det var ju knappt folk i vagnen jag satt i eftersom det var mitt på dagen, så jag kan beskriva varenda person som satt i den delen jag satt. Känns inte som att SL tar detta på allvar alls, faktiskt. Eftersom det var så få människor i min vagn så borde det inte vara jättesvårt att sålla ut misstänkta. Men dom verkar inte bry sig om att lösa det. Kanske har dom redan en misstänkt?
Citera
2026-05-31, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chocolatequeen
Skrev till SL och frågade om dom ville ha mer info och videoklipp från i fredags när jag hörde detta på Roslagsbanan, men dom var inte intresserade och svarade "Problematiken är känd hos oss". Det var ju knappt folk i vagnen jag satt i eftersom det var mitt på dagen, så jag kan beskriva varenda person som satt i den delen jag satt. Känns inte som att SL tar detta på allvar alls, faktiskt. Eftersom det var så få människor i min vagn så borde det inte vara jättesvårt att sålla ut misstänkta. Men dom verkar inte bry sig om att lösa det. Kanske har dom redan en misstänkt?
Finns kameror (inspelningar) man kanske har sett en person på dom aktuella tågen?
Citera
2026-05-31, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag har två polare som hört dessa konstiga utrop på två olika tåg så jo det är visst nån som hackat högtalarsystemet alternativt placerat ut egna högtalare i vagnarna.

Tågets datorsystem är slutet och inte uppkopplat mot internet. Varken trådlöst eller trådat. Det går således inte hacka tågets system utifrån så det kan vi fetglömma.
Citera
2026-05-31, 22:01
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nordstam
Tågets datorsystem är slutet och inte uppkopplat mot internet. Varken trådlöst eller trådat. Det går således inte hacka tågets system utifrån så det kan vi fetglömma.

Om inte tågets högtalare hackats återstår bara alternativet att någon placerat ut högtalare i vagnarna. Ganska enkelt att fixa. Snart är det väl nån Konstfack-student som tar på sig detta.
Citera
2026-05-31, 22:27
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det utrop jag hörde i torsdags kom definitivt inte från systemet utan spelades upp på en plats en bit bort i vagnen.

(Nu vet jag att du inte litar på vittnen så långt efter en händelse, men jag uppfattar min minnesbild av ljudet från i torsdag runt 17.30 vid Slussen som glasklart från en enda högtalare och inte från systemet.)

Edit: Hela händelsen kändes så tramsig att jag blev mer förvånad att Aftonbladet skriver om det och att det ens fanns en tråd om denna ickehändelse här på FB.

Edit2: Jag är nog inget bra vittne ändå. Klockan torde varit 17.45-17.50 i torsdags när jag hörde utropen på bron innan Slussen. Jag bytte tåg där så jag vet inte om utropen från ryggsäcken fortsatte.

Ok, du är ett förstahandsvittne på platsen när det hände, med andra ord. Visste inte att du rörde dig ute som vanligt folk. Ja, men då får jag allt lita på din slutledning att det var från en ryggsäck och inte från högtalarsystemet.

Nyckelvittne: Ursprungligen.

Huvudmisstänkt: Ryggsäcksmannen.

Har dock hört konstiga saker i SJ:s högtalarsystem, och en älskog i fullt blås på T-banans högtalare, så jag får kanske hålla en glipa öppen för en konspirationsteori.
Citera
2026-05-31, 22:44
Medlem
Smiter man in i den andra hytten och vet hur man kan göra ett inlägg så går det säkerligen att ordna.
Hörde ALLA ombord samma eller bara de runt omkring vederbörande juvel??

Hörde ALLA resande ombord lika ja då kan man ju glömma en gömd booomblaster i bakfickan på parabol-ufot åtminstonde.

"Men nycklarna då, till hytten??"...

Tjaa, varför har en del nycklar, som inte ska inneha det, ner till stationer?
Tågnycklar? Kod samt passage in till depåer?
Klottrare (de som är kvar och inte dött från tiktok m.m) brukar kunna sitta på en hel del suspekta saker, dyrkar etc etc nog inte helt omöjligt att glida in i en hytt, vet man dessutom vad man ska göra för att ropa ut i luren ja då känns det ju inte så himla konstigt trots allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in