Igår, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ydn08
Sveriges domstolar håller inte med dig med tanke på praxis. Ingen har någonsin döms för HMF mot en etnisk svensk person där etniciteten varit orsaken bakom domen. Det är uppenbart att detta behöver förtydligas, speciellt med tanke på att förnedringsrån mot svenskar är mycket vanligt numera.

Du lämnar ut en viktig detalj: GM dömdes inte för HMF mot en etnisk svensk person i det fallet. Som sagt, i praktiken gäller HMF inte för svenskar.

Om det "redan framgår tydligt" - varför har ingen dömts för HMF mot en etnisk svensk person där etniciteten varit orsaken bakom domen?

Ingen har någonsin friats med motivationen att svenskar inte omfattas, så nej svenska domstolar håller inte med dig.

Varför ingen döms? extremt få åtal, och inte nog med bevisning i dessa åtal.
Visa upp en enda dom där domstolen frikänner för att svenskar inte omfattas. En enda.
Citera
Igår, 21:23
Medlem
Citat:
Sveriges domstolar håller inte med dig med tanke på praxis. Ingen har någonsin döms för HMF mot en etnisk svensk person där etniciteten varit orsaken bakom domen. Det är uppenbart att detta behöver förtydligas, speciellt med tanke på att förnedringsrån mot svenskar är mycket vanligt numera.

Du lämnar ut en viktig detalj: GM dömdes inte för HMF mot en etnisk svensk person i det fallet. Som sagt, i praktiken gäller HMF inte för svenskar.

Om det "redan framgår tydligt" - varför har ingen dömts för HMF mot en etnisk svensk person där etniciteten varit orsaken bakom domen?

Har du några exempel på sådana fall med bevisat hatbrottsmotiv?
Citera
Igår, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Ingen har någonsin friats med motivationen att svenskar inte omfattas, så nej svenska domstolar håller inte med dig.

Varför ingen döms? extremt få åtal, och inte nog med bevisning i dessa åtal.
Visa upp en enda dom där domstolen frikänner för att svenskar inte omfattas. En enda.
I fallet som du nämnde så säger man explicit att ribban för HMF mot svenskar är högre, och det finns som sagt inget fall där någon dömts för HMF mot en etnisk svensk person där etniciteten varit orsaken bakom domen. Detta är bevis på att svenskar i praktiken inte omfattas av HMF. Det är hela min poäng. Du kan inte motbevisa detta så du försöker ändra ramen för argumentet.

SD vill nu fixa detta och det är verkligen på tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Har du några exempel på sådana fall med bevisat hatbrottsmotiv?
Det finns många förnedringsrån där hat mot svenskar uppenbarligen varit motivet bakom brottet.
Citera
Igår, 22:13
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puterealba
SD vill behålla lagen om hets mot folkgrupp eftersom antisemitismen i samhället ökar, men vill också se att lagen omfattar svenskfientlighet som ofta tar sig uttryck i gruppvåldtäkter och förnedringsrån:

https://www.friatider.se/sd-vill-ha-kvar-hets-mot-folkgrupp-men-inkludera-svenskar

Vad tycker ni om det här nya påfundet? Ska Muhammed och Ali dömas för hatbrott när de med sina omskurna kukar har våldfört sig på en svensk tjej, vilket de ofta gör?

Vilken juridisk fråga vill du diskutera?
Citera
Igår, 22:43
Medlem
Klokt förhållningssätt.

Det borde väl även isåfall innebära att man exempelvis inte kan diskriminera svenskar/vita för att istället inkvortera personer med utländsk bakgrund vid t.ex. anställning, bostadsköer osv (det Mona Sahlin kallade för "positiv rasism").
Citera
Igår, 23:02
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Jag som är svensk på min fars sida sedan 1500 talet och sedan 1910 på min mors sida.

Ska jag vara orolig över att jag avskyr att dansa runt midsommarkransen? Jag tycker verkligen att små grodorna visan är trist..
Jag tycker också att lutfisk är överskattat på julafton. Är det ok?
Citera
Igår, 23:18
Medlem
Citat:
I fallet som du nämnde så säger man explicit att ribban för HMF mot svenskar är högre, och det finns som sagt inget fall där någon dömts för HMF mot en etnisk svensk person där etniciteten varit orsaken bakom domen. Detta är bevis på att svenskar i praktiken inte omfattas av HMF. Det är hela min poäng. Du kan inte motbevisa detta så du försöker ändra ramen för argumentet.

SD vill nu fixa detta och det är verkligen på tiden.

Det finns många förnedringsrån där hat mot svenskar uppenbarligen varit motivet bakom brottet.

Högre ribba är något helt annat. Du påstår att HMF inte gäller för svenskar, du har fel, domen säger uttryckligen att lagen gäller svenskar också.
Det framgår också tydligt från både lagtext och förarbete.
Det framgår också av utredarnas och regeringens svaren till SDs tidigare försök att ändra lagen till att uttryckligen nämna svenskar/majoritet att det saknas behov eftersom svenskar redan omfattas.

Vad har du för belägg för att det finns många sådana rån med hatmotiv?
Citera
Igår, 23:39
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Jag vill fortsätta vara svenskfientlig! Jävla skitnödiga ängsliga kultur. Gråt en skvätt, drick en extra folköl och gå i feministisk mansgrupp eller nåt, men jag vill inte leva i en värld där man inte får klaga på grannen. Varje dag.
Citera
Idag, 00:20
Medlem
Baimeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puterealba
SD vill behålla lagen om hets mot folkgrupp

Där förlorade man hälften av sina väljare, när man blev ett i mängden av sossepartier.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in