Igår, 16:16
Medlem
Hallå på er!

Hoppas kunna få lite goda råd från er med kunskap och erfarenhet.

Min förhoppning:
Skapa VM-känsla i uterum ELLER garage. Men föredrar uterummet.

Problem:
Saknar tv/projektor.
Har i dagsläget en OLED Hängandes i vardagsrummet. En hel del matcher kommer säkert att ses där i min ensamhet - men jag vill skapa lite förutsättningar för barn (alltså mina)/grannar/vänner att komma över och kika sena matcher. Förhoppningsvis kan man sitta halvt ute i det fria.

Mina tankar kring lösning: Har egentligen tre alternativ.

1. Köpa en begagnad tv för en liten summa och hoppas på det bästa.
2. Köpa en portabel projektor modell billigare (ett par tusen) - men misstänker att det är att kasta pengar i sjön. Säkert alldeles för ljust i uterum och då behöver jag gambla med garaget, som kanske blir pannkaka det med.
3. Köpa en ny billigare tv för 3-4 tusen.

Vill helst komma undan med typ ett par tusen.

Vad tror ni?
En projektor för så liten peng, skit?
Satsa på TV?
Citera
Igår, 16:58
Medlem
Fantens avatar
Köp en begagnad TV. Bor du i till exempel Norrköping så finns den 75" Samsung 4K för 5000. Kan du tänka dig att leva med bara 1080 så lär det finnas ännu billigare.
Citera
Igår, 17:30
Medlem
Kolla på Tradera eller blocket efter en OK projektor för typ 500:-1000-. Inte LED-projektor, utan en gammal hederlig med 3000 ANSI-lumen ungefär, så går det att se även på dagen om man bara drar för lite med gardin/persienner. WXGA-upplösning räcker gott, bara den har HDMI-ingång och kan ta en 1080p signal.

Du behöver inte ens en duk om du har en plan och fin vägg. Annars köp en från Kina med stativ för 500:-

Exempelvis:
https://www.tradera.com/item/170202/733710749/infocus-in116-dlp-projektor
Eller:
https://www.tradera.com/item/170202/733423881/projektor-i-nyskick-vivitek-d555
Senast redigerad av ladicius Igår kl. 17:40.
Citera
Igår, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Kolla på Tradera eller blocket efter en OK projektor för typ 500:-1000-. Inte LED-projektor, utan en gammal hederlig med 3000 ANSI-lumen ungefär, så går det att se även på dagen om man bara drar för lite med gardin/persienner. WXGA-upplösning räcker gott, bara den har HDMI-ingång och kan ta en 1080p signal.

Du behöver inte ens en duk om du har en plan och fin vägg. Annars köp en från Kina med stativ för 500:-

Exempelvis:
https://www.tradera.com/item/170202/733710749/infocus-in116-dlp-projektor
Eller:
https://www.tradera.com/item/170202/733423881/projektor-i-nyskick-vivitek-d555

Tusen tack!

Precis sånt här jag ville få råd om!
Citera
Igår, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jussi1066
Tusen tack!

Precis sånt här jag ville få råd om!
Inga problem!

Gällande projektorduk:
https://www.google.com/search?ie=UTF-8&client=ms-android-samsung-rvo1&source=android-browser&q=temu+vevor+projektorduk#sbfbu=1&pi=temu% 20vevor%20projektorduk

100" för 5-600 ungefär 👍
Citera
Igår, 19:39
Medlem
Citat:
Hallå på er!

Hoppas kunna få lite goda råd från er med kunskap och erfarenhet.

Min förhoppning:
Skapa VM-känsla i uterum ELLER garage. Men föredrar uterummet.

Problem:
Saknar tv/projektor.
Har i dagsläget en OLED Hängandes i vardagsrummet. En hel del matcher kommer säkert att ses där i min ensamhet - men jag vill skapa lite förutsättningar för barn (alltså mina)/grannar/vänner att komma över och kika sena matcher. Förhoppningsvis kan man sitta halvt ute i det fria.

Mina tankar kring lösning: Har egentligen tre alternativ.

1. Köpa en begagnad tv för en liten summa och hoppas på det bästa.
2. Köpa en portabel projektor modell billigare (ett par tusen) - men misstänker att det är att kasta pengar i sjön. Säkert alldeles för ljust i uterum och då behöver jag gambla med garaget, som kanske blir pannkaka det med.
3. Köpa en ny billigare tv för 3-4 tusen.

Vill helst komma undan med typ ett par tusen.

Vad tror ni?
En projektor för så liten peng, skit?
Satsa på TV?

Projektorer måste ju finns hur många som helst som ligger och skräpar. Jag har två och använder ingen av dom.

Köp en som är så ljusstark som möjligt, helst runt 3000 lumen eller vad man nu mäter i.
Citera
Igår, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Inga problem!

Gällande projektorduk:
https://www.google.com/search?ie=UTF-8&client=ms-android-samsung-rvo1&source=android-browser&q=temu+vevor+projektorduk#sbfbu=1&pi=temu% 20vevor%20projektorduk

100" för 5-600 ungefär 👍

Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Projektorer måste ju finns hur många som helst som ligger och skräpar. Jag har två och använder ingen av dom.

Köp en som är så ljusstark som möjligt, helst runt 3000 lumen eller vad man nu mäter i.

Kanon!

Jag ska höra mig för via jobb och kontakter. Kanske kan få tag i en den vägen.

Annars letar jag blocket osv!

Bör väl inte vara så knepigt att köra med adapter om nu någon ingång saknas.
Citera
Igår, 21:22
Medlem
Citat:
Kanon!

Jag ska höra mig för via jobb och kontakter. Kanske kan få tag i en den vägen.

Annars letar jag blocket osv!

Bör väl inte vara så knepigt att köra med adapter om nu någon ingång saknas.

Det svåra brukar va att synka ljud och bild om du inte kör via en hemmabioreceiver.
Men det finns säkert sätt att lösa det på. Man vill ju inte göra ljudet 2 sekunder innan man ser vad som händer i bild.
Citera
Igår, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det svåra brukar va att synka ljud och bild om du inte kör via en hemmabioreceiver.
Men det finns säkert sätt att lösa det på. Man vill ju inte göra ljudet 2 sekunder innan man ser vad som händer i bild.

Får damma av min denonreciever som förpassats till garaget, helt enkelt.
Blir nog lite pill oavsett. Har inte superhögt ställda krav - men vore ju trevligt med bild och ljud i synk. Hehe
Citera
Igår, 22:08
Medlem
Citat:
Får damma av min denonreciever som förpassats till garaget, helt enkelt.
Blir nog lite pill oavsett. Har inte superhögt ställda krav - men vore ju trevligt med bild och ljud i synk. Hehe

Det borde finnas en app eller nåt för att synka allt. Har ingen aning om det finns eller inte.
Citera
Idag, 01:44
Medlem
Pungsvings avatar
Du kommer nog inte få så många besökare. Sätt ut din TV och ta in den efteråt. Satsa på stolar och god mat och dryck som snabbt kan öppnas från kylskåpet. Chipspåsar etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in