2026-05-29, 16:46
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Elstöd, drivmedelsskatter, kollektivtrafikbiljetter, jas till Ukraina.

Jag fått nog. Och då bor jag ändå i villa och har två bensinbilar. Det har gått för långt.

Inga problem när de slösar på svenskar.
Citera
2026-05-29, 17:16
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenshult
Om USA är det land som du ser som teknikvänligt så har den amerikanska staten spenderbyxor som är ungefär fem gånger så vida som den svenska staten, och vi har bara haft ett par år med budgetunderskott. USA har haft budgetunderskott sedan 90-talet då man hade några år under Clinton då man faktiskt betalade tillbaka på statsskulden.

Under våra år med budgetunderskott så har den svenska statsskulden knappast ökat alls som andel av BNP utan ligger kvar på nivåer där somliga ekonomer anser att det vore skadligt att underskrida eftersom det skulle ta bort marknaden med svenska statspapper. (Fråga mig inte mer om just det för jag är inte ekonom).

Tänker mer på Sverige kontra övriga Europa. Under energikrisen på 70-talet subventionerades inte olja och gas i Sverige. Det ledde till ett snabbt teknikskifte där vi gick ifrån eldningsolja och gas, speciellt för uppvärmning, vilket idag gör att den rådande energikrisen inte alls drabbar Sverige i samma omfattning som exempelvis Tyskland och Italien, eller för den delen det fantastiska Ungern.

Så ska vi ha en ekonomi som växer och ett starkt land behöver vi låta marknaden reglera sig själv och gammal teknik och kapital snabbt dö.
Citera
2026-05-29, 17:28
Medlem
Och tänk vad som kommer hända om S med resten på vänsterkanten övertar efter valet. De planerar att överbeskatta människor med egen inkomst samt höja bränslepriser .Bygga mer vindkraft och stoppa ny kärnkraft. För att kunna behålla subventioner för alla förortsbor utan bil som åker kollektivt. Och investera i gröna projekt liknande northvolt och stegra.
Citera
2026-05-29, 17:35
Medlem
Tidö spenderar mycket till de som redan har mycket, men tar ifrån de som har minst i samhället. Nämligen sjuka, handikappade och långtidsarbetslösa. Men det hela är ju normal Moderat fördelningspolitik. Sen har de tre stödpartier som går med på vad som helst för att själv hamna i rampljuset.
Citera
2026-05-29, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Tänker mer på Sverige kontra övriga Europa. Under energikrisen på 70-talet subventionerades inte olja och gas i Sverige. Det ledde till ett snabbt teknikskifte där vi gick ifrån eldningsolja och gas, speciellt för uppvärmning, vilket idag gör att den rådande energikrisen inte alls drabbar Sverige i samma omfattning som exempelvis Tyskland och Italien, eller för den delen det fantastiska Ungern.

Så ska vi ha en ekonomi som växer och ett starkt land behöver vi låta marknaden reglera sig själv och gammal teknik och kapital snabbt dö.
Visst, jag är inte motståndare till att marknaden reglerar sig själv men i just det här fallet drabbar en oljechock hårt vissa delar av befolkningen och det kan vara sunt för en stat med extremt låg statsskuld att räcka en hjälpande hand till bensin- och dieselbilsägare för att inte skapa ännu större skador på ekonomin. Hade statens upplåning varit dyrare hade det varit en helt annan sak.

Sedan har Tidö slängt ut andra pengar för att vinna valet som man kan ifrågasätta men om vi till exempel tar de skänkta JAS-planen så är det plan vi vill ersätta och andrahandsvärdet är kanske inte så högt.

Jag håller med om att Sverige är i ett bättre läge än många andra länder just av de anledningar du nämner men jag tror att just nu är det klokt med ett bensinstöd för att undvika större ekonomiska effekter.
Citera
2026-05-29, 18:17
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Visst, jag är inte motståndare till att marknaden reglerar sig själv men i just det här fallet drabbar en oljechock hårt vissa delar av befolkningen och det kan vara sunt för en stat med extremt låg statsskuld att räcka en hjälpande hand till bensin- och dieselbilsägare för att inte skapa ännu större skador på ekonomin. Hade statens upplåning varit dyrare hade det varit en helt annan sak.

Sedan har Tidö slängt ut andra pengar för att vinna valet som man kan ifrågasätta men om vi till exempel tar de skänkta JAS-planen så är det plan vi vill ersätta och andrahandsvärdet är kanske inte så högt.

Jag håller med om att Sverige är i ett bättre läge än många andra länder just av de anledningar du nämner men jag tror att just nu är det klokt med ett bensinstöd för att undvika större ekonomiska effekter.

Samtidigt är drivmedelspriserna rekordlåga, runt hälften, jämfört med på 80-talet som många ser som the golden standard för lågt bensinpris.

1 liter bensin kostade då 1,25 piggelin och bilarna drog dubbelt så mycket som idag när bensinen kostar 1 piggelin per liter. Motsvarar ju en prissänkning med 60 % på 40 år.

Så om priset har mer än halverats (per körd km) sedan det var "lågt" då är väl marknaden mer än mogen för att låta gammalt kapital dö och ett teknikskifte ske.
Citera
2026-05-29, 18:35
Medlem
Citat:
Samtidigt är drivmedelspriserna rekordlåga, runt hälften, jämfört med på 80-talet som många ser som the golden standard för lågt bensinpris.

1 liter bensin kostade då 1,25 piggelin och bilarna drog dubbelt så mycket som idag när bensinen kostar 1 piggelin per liter. Motsvarar ju en prissänkning med 60 % på 40 år.

Så om priset har mer än halverats (per körd km) sedan det var "lågt" då är väl marknaden mer än mogen för att låta gammalt kapital dö och ett teknikskifte ske.
Bra argument. Min poäng är bara att man ska använda sig av statens goda finanser till att parera externa chocker som kan leda till lågkonjunktur men det är förstås en avvägning i varje enskilt fall. Det har säkert spelat in att det är val i år.

Under nästan hela mitt liv har vi betalat tillbaka på den statsskuld som tidigare generationer drog på oss och jag vill gärna få tillbaka lite av det sparandet.
Citera
2026-05-29, 20:23
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Bra argument. Min poäng är bara att man ska använda sig av statens goda finanser till att parera externa chocker som kan leda till lågkonjunktur men det är förstås en avvägning i varje enskilt fall. Det har säkert spelat in att det är val i år.

Under nästan hela mitt liv har vi betalat tillbaka på den statsskuld som tidigare generationer drog på oss och jag vill gärna få tillbaka lite av det sparandet.

Håller med dig om att goda financer ska användas som buffert, men att drivmedlet går upp till samma pris per körd km som på 1980-talet kan jag känna är mer oansvarig vänsterpolitik.

Ett bättre val hade i så fall varit att reducera priset för exempelvis livsmedelsproducenter som skulle kunna få ersättning för faktisk kostnadsökning
Citera
2026-05-30, 09:53
Medlem
Batagares avatar
Citat:

Rekordlåga...
Venezuela har länge haft världens lägsta bensinpris, där en liter ofta kostar under en krona. Andra länder i topp är Libyen och Iran.

Venezuela: Cirka 0.20–0.50 SEK per liter. (Bränslet är i princip gratis för invånarna).

Libyen: Cirka 0.30–0.50 SEK per liter.

Iran: Cirka 0.50–1.00 SEK per liter.

Syrien & Algeriet: Ligger strax över en till två kronor per liter.
Citera
2026-05-30, 10:48
Medlem
Citat:

hur många piggelin kostade 1 ny volvo 240 1980?

hur många piggelin kostar 1 ny volvo ex60?
Citera
2026-05-30, 10:57
Medlem
Citat:

Energikrisen löstes ju av att man byggde ut kärnkraften som sedan olika vänsterregeringar varit flitiga med att lägga ned. Nya energilösningar är ofta väldigt dyra och inte speciellt effektiva, finns inget egenvärde av att Sverige ska gå först här, ta en massa smällar och sedan kopierar Kina bara lösningarna rakt av.
Citera
2026-05-30, 15:04
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
hur många piggelin kostade 1 ny volvo 240 1980?

hur många piggelin kostar 1 ny volvo ex60?

En ny Volvo 240 1980 låg på runt 35 500 piggelin 1980.
En ny EX60 ligger på runt 31 500 piggelin 2026, så runt 9% billigare 2026 än 1980, trots lägre moms...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in