Citat:
Ursprungligen postat av
puterealba
Jag har också alltid hållit på med dessa fiktiva konversationer i skallen på mig själv. Kan handla om allt möjligt: struntsaker men även allvarliga politiska, filosofiska eller religiösa diskussioner. Det senare är kanske bara en form av inre dialog egentligen.
Ibland ser man till exempel fram emot att träffa nån polare som man inte sett på ett tag. Då kan jag redan i förväg föreställa våra samtal över ett antal (ca 20st) öl. Då blir det som att vi träffas två gånger

Inre dialog med sig själv tycker jag inte är så konstigt. Om någonting sårat mig så kan jag bearbeta det så för att ursäkta någons dumma beteende. Hm varför gjorde hon så? Kan det vara så att …. Och sen, ja så var det nog. Sätter en punkt och går vidare.
Det andra låter ju lite mer som en förberedelse för att man är lite mer socialt osäker? Man är inte så trygg i sig själv så man vill förbereda olika svar för olika situationer? Så att man inte står och bara eehh..öhh hmmm jadu.. *ge mig 3 minuter så ska jag tänka ut ett svar*
Själv vet jag alltid vad jag tycker och tänker och behöver inte någon extra tid att tänka. Detta gör mig trygg och spontan. Får någon mig att bli tyst så har dom sagt något riktigt dumt som inte förtjänar ett svar.