2026-05-29, 09:22
Medlem
swimmingpools avatar
Jag har köpt en ny Macbook Air M5, nu har jag nog råkat göra något så att menyn i Finder inte syns. Hur får jag tillbaka den? Jag ser alltså bara en mapps filer (Senaste). Har provat att klicka på allt möjligt på rutan.
Citera
2026-05-29, 09:34
Medlem
Har du provat att dra ur sladden o sätta i den igen? Fniss.

Testa att starta om. Annars kolla i inställningarna "Desktop & Dock", så att det inte är ikryssat "Automatically hide and show the menu bar".

Testat äpple+tab?

Testa att force quitta Finder genom att trycka på alt+äpple+esc för att få upp Activity Monitor.

I Activity Monitor kan du hitta en process som heter "SystemUIServer". Quitta den. Den startar om av sig själv.

Eller se om du är i Full Screen mode genom att trycka control+äpple+F.
Senast redigerad av CountBuster 2026-05-29 kl. 09:40.
Citera
2026-05-29, 09:41
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Show Toolbar: Open a Finder window and press Command + Option + T simultaneously.

You can also click View > Show Toolbar from the top menu.

Show Sidebar: Once the toolbar is visible, click View > Show Sidebar in the top menu, or press Command + Option + S.

Relaunch Finder: If it’s frozen, press Command + Option + Escape, select Finder, and click Relaunch.

Det var en googling bort.
Citera
2026-05-29, 09:49
Medlem
Om det är "Sidebar/Toolbar" som är problemet, så kan du klicka på "Settings" eller äpple+kommatecken för att välja vad du vill se i "Sidebar/Toolbar" i ett Finder-fönster.
Senast redigerad av CountBuster 2026-05-29 kl. 09:53.
Citera
2026-05-29, 10:47
Medlem
swimmingpools avatar
Det funkade helt plötsligt, vet inte varför. Men nu finns ju denna tråd i fall det skulle krångla igen, tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in