Idag, 08:50
Medlem
Det har tydligen blivit mainstream att mikrodosera svamp, enligt inslaget i morse på P1 morgon ca 8.30.

2020-talet kommer i framtiden bli refererad som ”den stora psykedeliska eran”.

https://sverigesradio.se/play/avsnitt/2815579

Stämmer verkligen detta, har medelklassen börjat trippa på svamp? Har det blivit mer mainstream? Är det socialt acceptabelt med psykedeliska substanser?
Citera
Idag, 09:09
Medlem
Tidvinds avatar
Inte hört talats om det innan. Sedan har jag bara hört talats som uttrycket mikrodosering i samband med enhörningsföretag i USA där vederbörande tog små doser LSD för att öka kreativiteten. Ingen aning om det fungerar, men det skilde sig från festbrukare.
Citera
Idag, 09:22
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Inte hört talats om det innan. Sedan har jag bara hört talats som uttrycket mikrodosering i samband med enhörningsföretag i USA där vederbörande tog små doser LSD för att öka kreativiteten. Ingen aning om det fungerar, men det skilde sig från festbrukare.

Mikro dosering som uttryck används väl även inom experiment medicin, där svamp används vid behandling av depression. Vilket tydligen fungerar ganska bra!

Min egen gissning är att behandling med svamp är det som kommer bota grova brottslingar. Få dessa kriminella individer att förstå att girighet är fel, att våld är fel, att kärlek och omtanke är rätt.

Men vi har en lång väg att gå innan samhället tvingar hemska onda kriminella att äta svamp, och förändras till vänliga människor....
Citera
Idag, 09:26
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Jaaa! Mer svamp till folket!

Är väl inte bara medelklassen. Jag hoppas att det blir mer socialt accepterat. Det är ju klart mycket bättre än dessa lyckopiller som skrivs ut till höger å vänster samt går ner i skolåldern.
Citera
Idag, 09:32
Medlem
Hegamons avatar
Nej, sådant här tror jag inte på. Det måste vara journalisten Love som håller på med clickbait-journalistik.

Han försöker förmodligen fånga en trend, där psykedeliska droger ökat i användning, vilket i sig inte motiverar att skapa ett clickbait inslag, då det lurar lyssnaren tro medelklassen badar i psykedeliska droger. Ökning på beslag av psykedeliska droger har ökat med 500%, men som vanligt brukar det betyda en minimal ökning bland folk på 0.000001%.
Citera
Idag, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Mikro dosering som uttryck används väl även inom experiment medicin, där svamp används vid behandling av depression. Vilket tydligen fungerar ganska bra!

Min egen gissning är att behandling med svamp är det som kommer bota grova brottslingar. Få dessa kriminella individer att förstå att girighet är fel, att våld är fel, att kärlek och omtanke är rätt.

Men vi har en lång väg att gå innan samhället tvingar hemska onda kriminella att äta svamp, och förändras till vänliga människor....
Det var ingen dum idé. Trippa bort den kriminella karaktären och röka ner dem med DMT, så får machine elves:arna fixa dem.
Citera
Idag, 10:07
Medlem
Mikrodosering med svamp har få bevisade effekter och effekterna på sikt av att ständigt tillföra kroppen en liten dos psilocybin är inte helt klarlagda (även om det sannolikt är riskfritt).

När man behandlar depression i forskningen så används EN makrodos syntetiskt psilocybin motsvarade ca 3 gram torkad svamp i kombination med psykoterapi. Det motsvarar kanske 100 mcg LSD. I den senaste studien på psilocybin som gjordes på Karolinska gav endast en makrodos psilocybin en god effekt på depression i flera månader efteråt.
Citera
Idag, 13:26
Medlem
Riksreptilens avatar
När både frisören och Trump hinner omnämns flera gånger i en drygt 3 min lång krönika så är det nästan garanterat fredag. 🍄‍🟫🍠

Pluspoäng för att han visste att det finns andra sinnesförändrande saker än svamp.
Citera
Idag, 13:26
Medlem
Pungsvings avatar
Programledaren har börjat ta svamp.
Citera
Idag, 14:28
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Det tuggas svamp på SOFO!!!! Räkna med legalisering snart. Kanske kan "vi" skjuta till lite psykedeliska droger till Ukraina!!!? Zelenskystein börjar få näsblod av all cola! Varför inte ni inskränka WT-AAAS!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in