2026-05-29, 08:23
Medlem
superfappers avatar
så jag har i tidigare inlägg sagt att jag hatar muslimer, jag skulle vilja ändra på det att säga att det är mer en fobi snarare än hat. jag har haft vänner från muslimsk bakgrund och de har varit som vilka andra människor som helst. men jag kan få enorm rädsla när jag ser ett gäng mer mörka i hud och hårfärg, gå mot mig på gatorna och måste hitta ett sätt att fly. jag tänker, nu blir jag säkert rånad och nerslagen. I vissa fall är dessa gäng bara ett gäng 'grabbar' eller sköna typer som bara umgås och det är inga hotfulla tankar som de har mot en...men jag blir ändå skrämd...

relaterar ni eller är detta en osund känsla? Jag har också, i min xenofobi agerat skumt mot folk från mellanöstern och afrika, har filmat när jag sparkar en fotboll på ett barn från afrika och tyckte jag skulle få poäng för det, liksom att folk med liknande racistiska tankar skulle tycka fy fan vad coolt han mobbar en neger.

men jag inser just i denna stund som jag skriver detta att det är osunt beteende och då agerar jag lika illa som dom jag anklagar för att vara ondskefulla.

Sammanfattning: Präglas av xenofobiska tankar och agerar skumt mot folkgrupper pga detta.
Varför jag gör det? Försöker konfrontera rädslan, i grund o botten är jag Rädd och rädslan ger upphov till ett förakt mot dessa folk grupper...

Jag är en följare av Jesus och försöker nu aktivt att minimera sådana tankar,känslor och beteenden.

Min fråga till er är väl: Relaterar ni? Har ni också gjort liknande dumma saker mot folk med invandrarbakgrund, vad bör man göra istället?
Senast redigerad av superfapper 2026-05-29 kl. 08:29.
Citera
2026-05-29, 08:29
Medlem
jcockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superfapper
så jag har i tidigare inlägg sagt att jag hatar muslimer, jag skulle vilja ändra på det att säga att det är mer en fobi snarare än hat. jag har haft vänner från muslimsk bakgrund och de har varit som vilka andra människor som helst. men jag kan få enorm rädsla när jag ser ett gäng mer mörka i hud och hårfärg, gå mot mig på gatorna och måste hitta ett sätt att fly. jag tänker, nu blir jag säkert rånad och nerslagen. I vissa fall är dessa gäng bara ett gäng 'grabbar' eller sköna typer som bara umgås och det är inga hotfulla tankar som de har mot en...men jag blir ändå skrämd...

relaterar ni eller är detta en osund känsla? Jag har också, i min xenofobi agerat skumt mot folk från mellanöstern och afrika, har filmat när jag sparkar en fotboll på ett barn från afrika och tyckte jag skulle få poäng för det, liksom att folk med liknande racistiska tankar skulle tycka fy fan vad coolt han mobbar en neger.

men jag inser just i denna stund som jag skriver detta att det är osunt beteende och då agerar jag lika illa som dom jag anklagar för att vara ondskefulla.

Sammanfattning: Präglas av xenofobiska tankar och agerar skumt mot folkgrupper pga detta.
Varför jag gör det? Försöker konfrontera rädslan, i grund o botten är jag Rädd och rädslan ger upphov till ett förakt mot dessa folk grupper...

Jag är en följare av Jesus och försöker nu aktivt att minimera sådana tankar,känslor och beteenden.

Acceptans. Självmedkänsla. Ärlighet.

Åtföljt av att utforska varför ditt inre flyter ut över det yttre på det sättet.

Det är förjävligt hur allting är, fast vi är alla så mycket närmre varandra än vad vi tror.
Citera
2026-05-29, 08:42
Medlem
Det är en helt naturlig biologisk reaktion från vår evolution. Så det är inget fel på dig. Alla har det där innerst inne, vad de än säger eller försöker övertyga sig själva.

Misstänksamhet mot folkslag som ser ut och beter sig annorlunda från oss är det som fått våra förfäder att överleva. Det som så mycket annat biologiskt inom oss passar inte in så bra jämt i vårt multikulturella samhälle.

Vi lever väldigt onaturligt som vi gör just nu. Evolutionen har inte haft en chans att hänga med. Det tar mycket längre tid. Sen kommer överlevnadsmekanismer aldrig förändras ändå. De kommer alltid finnas inom oss.

Så förlika dig med det istället. Låt känslan finnas, men intala dig intellektuellt att det oftast inte är någon fara. Och försök att inte döma individer. Det är viktigt att dra alla över en kam, men låt individer visa vilka de är innan du dömer dem.
Citera
2026-05-29, 10:03
Medlem
superfappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Det är en helt naturlig biologisk reaktion från vår evolution. Så det är inget fel på dig. Alla har det där innerst inne, vad de än säger eller försöker övertyga sig själva.

Misstänksamhet mot folkslag som ser ut och beter sig annorlunda från oss är det som fått våra förfäder att överleva. Det som så mycket annat biologiskt inom oss passar inte in så bra jämt i vårt multikulturella samhälle.

Vi lever väldigt onaturligt som vi gör just nu. Evolutionen har inte haft en chans att hänga med. Det tar mycket längre tid. Sen kommer överlevnadsmekanismer aldrig förändras ändå. De kommer alltid finnas inom oss.

Så förlika dig med det istället. Låt känslan finnas, men intala dig intellektuellt att det oftast inte är någon fara. Och försök att inte döma individer. Det är viktigt att dra alla över en kam, men låt individer visa vilka de är innan du dömer dem.
detta är sant. hört talas om Jared Taylor, han är ju någon slags ras-realist som tycker vi borde leva i ett homogent samhälle. Det är uppenbarligen bäst så, med tanke på hur mycket våld och kriminalitet som föregår nu förtiden, inte minst här i Sverige....

om inte annat är det väl karma för vad vikingarna gjorde för ett millenium sedan
Citera
2026-05-29, 10:14
Medlem
Citat:
detta är sant. hört talas om Jared Taylor, han är ju någon slags ras-realist som tycker vi borde leva i ett homogent samhälle. Det är uppenbarligen bäst så, med tanke på hur mycket våld och kriminalitet som föregår nu förtiden, inte minst här i Sverige....

om inte annat är det väl karma för vad vikingarna gjorde för ett millenium sedan
Han låter klok. Ja, det är verkligen inte smart att vi lever såhär blandat. Låt folk vara med de sina, i sina egna länder och sköta sig själv, så kunde vi göra detsamma. Jag har inget emot människor av andra raser som individer.

Vi har levt homogent sedan tidernas begynnelse. Dagens experiment är till för att blanda ut och förgöra den vita rasen, som alla andra raser är avundsjuka på. Låt oss leva i det vackra vi har skapat, och låt dem göra detsamma om det är det som de vill. Om inte, så är det deras problem.
Citera
2026-05-29, 10:36
Medlem
Smekarn87s avatar
Du har inte xenofobiska. Dina frågor är i grund och botten ideologiska och inte någon sorts ytlig rasism. Man behöver kanske inte fokusera på att oroa sig så mycket. Men märk väl, religioner ör ideologier och det är ideologier som formar samhället. Sluta bry dig om islam men var ändå vaksam för att verka för en frisk demokrari. Religioner har en materiel intressekonflikt med demokrati så överväg även själv att föra din egen tro till din privatsak.
Citera
2026-05-29, 12:39
Medlem
jjujjus avatar
Citat:

Min fråga till er är väl: Relaterar ni? Har ni också gjort liknande dumma saker mot folk med invandrarbakgrund, vad bör man göra istället?
Tror att det är normalt.
Det som känns främmande känns mer oberäkneligt och osäkert. Det som känns bekant, blir familjärt och känns automatiskt mer tryggt. Jag upplever samma mot svarta men är ingen rasist, det är mer känslan av att jag inte vet hur de är. Om personen inte blivit väldigt försvenskad förstås. Då är det lugnt
Citera
Igår, 07:35
Medlem
Anybodykillers avatar
Jag är mer "sekundär xenofob" ibland typ att jag är rädd för säkerheten för vissa när jag ser dem som särskilt utsatta.

Tex ser jag en lös katt, en igelkott, en vit kvinna eller en liten lintott i förorten blir jag ängslig för att någon ska skada dem.

Jag har haft både positiva och negativa erfarenheter med invandrare. Det har dock alltid varit personliga problem än kulturella eller att rasism mot mig skulle ligga bakom det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in