2026-05-29, 03:57
Medlem
AI-2000s avatar
Citat:
Regissörerna Felix Herngren och Ruben Östlund bjöds in till SVT:s Morgonstudion för att prata om streamingjättarnas algoritmer. Men intervjun tog snabbt en oväntad vändning när en programledare kritiserade deras filmtips för att vara skapade av ”vita män”.

Detta gick obemärkt förbi då det skedde för ett par dagar sedan och det är alltså skattefinansierad Public service vi pratar om.

Går att se klipp i länken nedan:

https://frihetsnytt.se/har-vagrar-regissorerna-ta-avstand-fran-vita-man-i-svt/

Helt galet. Vad tycker Flashback?
Senast redigerad av AI-2000 2026-05-29 kl. 04:06.
Citera
2026-05-29, 04:54
Medlem
Pripps0.0s avatar
Länken funkar inte för mig, här kommer en annan med klipp: https://www.friatider.se/daliga-stamningen-i-svt-ni-tipsar-bara-om-vita-man

Jag tycker väl ingenting egentligen, mer än att det är intressant att vänstern börjat äta sina egna. Som Wold och Garplund med flera.
Citera
2026-05-29, 05:17
Medlem
Freebss avatar
Men snälla. Snacka om att greppa efter halmstrån.

Vem fan bryr sig om vem som gjort vad så länge det är bra? Har fan ingen aning vem som ligger bakom mina 3 favo serier. Och det hade inte påverkat mig ett jävla dugg om det var en kvinna eller en svart som hade skrivit manus.
Citera
2026-05-29, 05:59
Medlem
Karlastars avatar
SVT Will be SVT.
Citera
2026-05-29, 06:04
Medlem
F.Hansens avatar
Public service är politiskt oberoende osv…
Citera
2026-05-29, 06:15
Medlem
Exakt samma med "kvinnliga" som skapar film.

Jag har fan ingen aning om det är en kvinna eller man som gjort filmen. Är den bra är den bra Punkt.
Citera
2026-05-29, 06:20
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Av Kultureliten hyllade Kulturmännen Fel1XX och Rub3n är bland de mest politiskt korrekta kultur-ARBETARNA som Sverige med statligt filmstöd kan uppbringa.

Dessa två kamrater i kultur är vårt värn emot att värdekonservativa någonsin får göra film.

Att S V T försöker från vänster kritisera dessa två Cannes-festivalens guldgossar är dömt att misslyckas.
Citera
2026-05-29, 06:23
Avslutad
Nu tycker jag att det ligger lite i såna här grejer just bara för en själv alltså. Jag har själv sporrats att utforska annat genom att bli medveten om hur snäv jag är.

Men samtidigt. Att säga så till nån. Herregud. Fan det är lite komiskt ändå.

Jag ser hur någon gammal kulturarbetare i Kina är med i statlig television och listar lite filmer, och programledaren bara ”hmm… ganska många asiatiska män på den listan…..…”

Nästan svårt att se någon utanför Sverige försöka plocka såna pinsamma gotcha-poäng. Det är väldigt mycket yngre tonåren över det.

Om man inte vill att dom ska presentera sina filmer, utan att dom istället ska presentera deras filmer - skit i å bjud in dom då. Skit i å bjud in några vita män över huvud taget.

Så sett så får alla presentera sina egna filmer, utan att kanalen ska bestämma vad dom ska innehålla.

För du kan ju inte kritisera en lista med bara kvinnor. Eller en lista med bara asiater eller nåt sånt.

Det går inte. Fysiskt omöjligt.

Så bort med alla vita män från rutan.

Saken löst. Problemet borta.
Senast redigerad av jcocker 2026-05-29 kl. 06:26.
Citera
2026-05-29, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AI-2000
Missledande rubrik. Vare sig rasist eller rasism nämns i inslaget.

En fråga om att det på en lista bara finns vita män är inte en rasistanklagelse.
Citera
2026-05-29, 06:27
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Gissar att de inte såg den komma, en lite tuffare fråga i ett i raden av ryggdunkarprogram från SVT, 😃.
Skulle vara kul att se vad programledarna kollar på, en vild gissning, filmer och serier gjorda av vita män.
Skulle även vara kul att veta var de bor, en vild gissning, grannarna heter Andersson, pettersson och Lundström inte Ali, Ali Ali eller Ali Ali Ali.
Senast redigerad av StojanVlatkovich 2026-05-29 kl. 07:14.
Citera
2026-05-29, 06:50
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FjodorBajkalsjon

En fråga om att det på en lista bara finns vita män är inte en rasistanklagelse.

Nej kanske inte men nåt komprometterande är ju intervjuaren ute efter.

Sen är det verkligen inte konstigt om algoritmer och en själv väljer saker från samma kultur som en själv. Det är ju så det funkar.
Citera
2026-05-29, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AI-2000
Detta gick obemärkt förbi då det skedde för ett par dagar sedan och det är alltså skattefinansierad Public service vi pratar om.

Går att se klipp i länken nedan:

https://frihetsnytt.se/har-vagrar-regissorerna-ta-avstand-fran-vita-man-i-svt/

Det är sådant här som gör att jag gått från att tycka att publice service var ett bra koncept till att idag bli glad när det skärs ner och jag skulle bli ännu gladare om det avskaffades helt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in