2026-05-28, 19:37
Medlem
S.O.Stolps avatar
Michaela Kajanders mamma utsattes för ett bedrägeriförsök i Nynäshamn. En man plingade på och påstod att hon hade sorterat sina sopor fel och krävde 600 kronor i böter.

SRV går ut med en varning:

"Ta bort adressetiketter från paket, etiketter från medicinförpackningar och annan personlig information innan du sorterar ditt avfall."

sr.se

tv4.se
Citera
2026-05-28, 19:50
Medlem
67arigGubbes avatar
De gör jag alltid, pga att ja dumpar allt i en sopsäck
Citera
2026-05-28, 19:54
Medlem
quts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Michaela Kajanders mamma utsattes för ett bedrägeriförsök i Nynäshamn. En man plingade på och påstod att hon hade sorterat sina sopor fel och krävde 600 kronor i böter.

SRV går ut med en varning:

"Ta bort adressetiketter från paket, etiketter från medicinförpackningar och annan personlig information innan du sorterar ditt avfall."

sr.se

tv4.se
Har väntat på detta,,,,,,,, som sagt dölj värdefull info.
Citera
2026-05-28, 19:57
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Men vad gör du med sopsäcken?
Citera
2026-05-28, 20:07
Medlem
67arigGubbes avatar
Citat:

I ”plast” trots att det ligger allt möjligt där i
Citera
2026-05-28, 20:09
Medlem
Dels har bedragaren fått tag på företagets kläder, dels på sopor som han måste rivit igenom för att till slut kunna finna en adresslapp.

Hur ska dessa 600 sek betalas? Hur många har ens dessa pengar i kontanter hemma? Och risken för att bli påkommen som en bedragare måste vara enorm. Och själv har jag en stentrappa precis vid ytterdörren, en "lätt" puff på någon som står där skulle garanterat orsaka rejäla skador.

Tänker mig att det är mycket skrik för lite ull.

Citat:
I ”plast” trots att det ligger allt möjligt där i
Vet du inte hur man sorterar?
Citera
2026-05-28, 20:13
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Min sopsäck ser alltid ut som färdsopor om jag stannat på en av Vägverkets rastplatser.

600 kr låter som en väl avvägd första summa, som lär gå upp nästa gång "sopinspektören" åker förbi de som gick lura första gången.
Citera
2026-05-28, 20:46
Medlem
Jordgubbes avatar
Varför blir aldrig såna där filmade, upp med apan på Youtube. Vad härnäst, nån som simmat avloppstunneln och menar att man skitit på röd dag?
Citera
2026-05-28, 20:57
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Samma här. Allt avfall åker i samma påse, inklusive batterier och annat. Då måste man vara noga med att röja undan spår.
Citera
2026-05-28, 21:01
Medlem
Gubbens avatar
Dumpar alla sopor i "plast" eftersom de ändå bränns. Brev eller papper som kan spåras körs i strimlaren först.
Citera
2026-05-28, 21:04
Medlem
67arigGubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Samma här. Allt avfall åker i samma påse, inklusive batterier och annat. Då måste man vara noga med att röja undan spår.

Citat:
Ursprungligen postat av Gubben
Dumpar alla sopor i "plast" eftersom de ändå bränns. Brev eller papper som kan spåras körs i strimlaren först.

Helt rätt! Bra att ni är ärliga
Citera
2026-05-28, 21:20
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Det gör inget, bara de åker ner i "hushållsavfall".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in