2026-05-28, 17:21
  #1
Medlem
Bedömning av spelares kvaliteér gjordes (edit: av utomstående ungdomstränare med erfarenhet från eliten) under utspridd period inom bandylag för pojkar i 15-års åldern under säsongen 2007/2008, vilket var samma säsong som uttagning till De la Gardie bandygymnasium. Skridsko samt klubbteknik är grunden för utövandet och det konstaterades vid bedömningen att en mittfältares skridskoteknik var ineffektiv. Spelaren blev trots anmärkningen antagen till bandygymnasiet, medans spelare utan negativ anmärkning som lyftes positivt valdes bort.

Källa är TS som medverkade vid bedömningen och uttagningen (edit: som bestod av en träning).

Rimligt?
__________________
Senast redigerad av Giacomina 2026-05-28 kl. 17:34.
Citera
2026-05-28, 17:34
  #2
Medlem
Keldons avatar
Du måste klara gymnasieprogrammets betygskrav för att kunna komma in på skolan också. Räcker inte med att kunna sätta en fot framför den andra på isigt underlag.
Citera
2026-05-28, 17:55
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keldon
Du måste klara gymnasieprogrammets betygskrav för att kunna komma in på skolan också. Räcker inte med att kunna sätta en fot framför den andra på isigt underlag.
Personer utan anmärkning inom sporten som inte blev antagna på bandydelen kom in på program tillhörande gymnasiet som krävde godkänt betyg från högstadiet.
Citera
2026-05-28, 18:05
  #4
Medlem
kyrkstockens avatar
Vi vet för lite för att kunna göra en bedömning. Dålig skridskoteknik räcker inte.
Citera
2026-05-28, 18:20
  #5
Avstängd
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giacomina
Bedömning av spelares kvaliteér gjordes (edit: av utomstående ungdomstränare med erfarenhet från eliten) under utspridd period inom bandylag för pojkar i 15-års åldern under säsongen 2007/2008, vilket var samma säsong som uttagning till De la Gardie bandygymnasium. Skridsko samt klubbteknik är grunden för utövandet och det konstaterades vid bedömningen att en mittfältares skridskoteknik var ineffektiv. Spelaren blev trots anmärkningen antagen till bandygymnasiet, medans spelare utan negativ anmärkning som lyftes positivt valdes bort.

Källa är TS som medverkade vid bedömningen och uttagningen (edit: som bestod av en träning).

Rimligt?

Det var alltså 18 år sen det här hände? Du var med och gjorde bedömningarna och satt alltså i perfekt sitts att få svar på vad det handlade om... och det var till ett bandygymnasium i Lidköping?
Pojken som det handlade om och hans årskullskamrater borde vara runt 34 år gamla nu och några stordåd inom bandy borde ha visat sig. Så... hur gick det för dom? Hur gick det för Bambi-på-isen?
Citera
2026-05-28, 18:22
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Vi vet för lite för att kunna göra en bedömning. Dålig skridskoteknik räcker inte.
Att anta person med bristande skridskoteknik är varningstecken eftersom det gör att man inte kan nå högre nivå och i 15-års åldern har man som spelare arbetat in en skridskoteknik under många år.
Citera
2026-05-28, 18:25
  #7
Medlem
busy-signals avatar
Oj vilken tunn trådstart. Om TS var delaktig i uttagningen så borde du väl ha hört hur snacket gick?
Hur gick snacket då?
Citera
2026-05-28, 18:32
  #8
Medlem
De la Gardie i Lidköping är inte nu och var inte heller 2007/08 ett "Bandygymnasium", eller Nationell Idrottsutbildning som det heter nu. Det som fanns i så fall var en utbildning med idrottsprofil som skolan drev tillsammans med en bandyförening, jag antar att det var Villa Lidköping.

Det må ha varit en utomstående ungdomtränare inblandad i processen, men jag utgår från att det var föreningens ungdomstränare, som arbetat med spelarna under lång tid, som hade sista ordet i vilka de ville ge platser till.

Nu vet jag inte exakt hur det fungerade inom bandy, men inom fotboll och ishockey var det i alla fall så att de med störst potential valdes ut, om det var fler sökanden än antalet platser. Det är fullt möjligt att nepotism eller personliga kontakter kan ha påverkat, men det är svårt att säga med den information som finns.
Citera
2026-05-28, 18:36
  #9
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giacomina
Bedömning av spelares kvaliteér gjordes (edit: av utomstående ungdomstränare med erfarenhet från eliten) under utspridd period inom bandylag för pojkar i 15-års åldern under säsongen 2007/2008, vilket var samma säsong som uttagning till De la Gardie bandygymnasium. Skridsko samt klubbteknik är grunden för utövandet och det konstaterades vid bedömningen att en mittfältares skridskoteknik var ineffektiv. Spelaren blev trots anmärkningen antagen till bandygymnasiet, medans spelare utan negativ anmärkning som lyftes positivt valdes bort.

Källa är TS som medverkade vid bedömningen och uttagningen (edit: som bestod av en träning).

Rimligt?


Gymnasium får väl skolpeng baserat på antalet elever , tror jag. Man tar in ett antal så verksamheten går ihop oavsett skicklighet
Citera
2026-05-28, 18:43
  #10
Medlem
Har redan förklarat att det brustit eftersom det fanns omfattande brister.

Ingen etablerade sig på hög nivå som herrspelare inom den årgången och det säger också något eftersom det är en liten sport med lag inom elitserien och allsvenskan på orten men ville inte framstå gnällig.

För att förtydliga ytterligare fanns det tre olika föreningar för ungdomslag inom orten vilket gjorde sammanhanget splittrat och personen som var ansvarig för uttagningen hade låg insyn inom årsgången.

Edit: Personen med den bristande skridskotekniken utmärkte sig på planen som yngre barn främst och höjdes inom orten men tappade sedan med åren och kan ha levt på gamla meriter vid uttagningen. Detta framkom inte tidigare i min text eftersom jag inte ville framstå gnällig.
__________________
Senast redigerad av Giacomina 2026-05-28 kl. 19:07.
Citera
2026-05-28, 21:31
  #11
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Alltför otydlig trådstart.

0.02
Citera
2026-05-29, 07:48
  #12
Medlem
Tillägg: närstående till spelaren med bristfällig skridskoteknik var även offensivt engagerad inom sporten lokalt. Detta uteblev tidigare eftersom jag försökte undvika känslig information men det blev nödvändigt att förmedla.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in