Citat:
Ursprungligen postat av
blacklodge77
Kristersson fortsätter att ruinera sverige, nu skänker Kristersson jaktplan till ukriana för miljardbelopp
samtidigt måste sverige låna ca 1000 miljarder kommande 5 år då pengarna inte räcker för landet
rätt eller fel?
https://www.di.se/nyheter/ukraina-koper-gripen-och-sverige-donerar/
Japp, vi ger bor 16 plan av modell C/D som vi ändå håller på att ersätta värda drygt 13 miljarder när de är nya men samtidigt så kommer också ukraina köpa 134 plan modell E/F med allt vad det innebär för en summa av i runda slängar 134 miljarder.
man kan snabbt säga att vi ger ungefär 10% rabatt på denna affär och det känns ändå rätt rimligt skulle jag säga. Till detta så kommer underhåll, service och vapensystem.
Betalningen kommer från lånet av NATO till Ukraina.
Hur många arbetstillfällen tror du dessa 134 plan kommer att ge sverige?
Hur mycket tror du reklamen är värd att JAS nu kommer användas aktivt i strid och verkligen visa vad de går för?
Det finns många fördelar med denna affär skulle jag säga och tycker det är helt rätt av regeringen att få detta i hamn. Jag är också rätt säker på att flera partier från oppositionen också är med på detta så vilka som än hade styrt sverige i detta läge så hade nog samma lösning kommit upp.
Som en bonus kommer vi också trycka ner ryssen ytterligare utan att offra vårt eget folk.