2026-05-28, 13:48
Medlem
Kristersson fortsätter att ruinera sverige, nu skänker Kristersson jaktplan till ukriana för miljardbelopp

samtidigt måste sverige låna ca 1000 miljarder kommande 5 år då pengarna inte räcker för landet

rätt eller fel?

https://www.di.se/nyheter/ukraina-koper-gripen-och-sverige-donerar/
2026-05-28, 13:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av blacklodge77
Kristersson fortsätter att ruinera sverige, nu skänker Kristersson jaktplan till ukriana för miljardbelopp

samtidigt måste sverige låna ca 1000 miljarder kommande 5 år då pengarna inte räcker för landet

rätt eller fel?

Vad tycker du själv?

Detta börjar kännas som en match i Command & Conquer där båda spelarna är lika värdelösa på att vinna över den andra.
2026-05-28, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Vad tycker du själv?

Detta börjar kännas som en match i Command & Conquer där båda spelarna är lika värdelösa på att vinna över den andra.

jag tycker det är för jävligt att Moderaterna dränerar sveriges ekonomi. Jag tycker man kan skänka något när man själv först har råd. Nu skuldsätts sverige utav bara helvete, kommande generationer kommer få det betydligt sämre i sverige pga av moderaternas vansinne

är det en medalj från ukraina som Kristersson vill ha?
2026-05-28, 13:57
Avstängd
TheJesuits avatar
Detta är något som hela riskdagen står bakom (tja, kanske inte V och MP, de är ju mer ryssvänliga). Ett Ukraina som fortätter mala ned den ryska kanonmaten är bra för Sverige.
2026-05-28, 13:58
Medlem
pn222jws avatar
Vi måste ju förr eller senare visa vår självbevarelseförmåga. Amerikanerna gillar nog våra uppoffringar - bra för Sverige som varumärke. Sen är det viktigt att få se hur bra (eller mindre bra) stridsflygplanet i sin nuvarande design kan fungera. Om det blir framgångsrikt kan det ge exportinkomster.
2026-05-28, 14:02
Avstängd
Citat:
jag tycker det är för jävligt att Moderaterna dränerar sveriges ekonomi. Jag tycker man kan skänka något när man själv först har råd. Nu skuldsätts sverige utav bara helvete, kommande generationer kommer få det betydligt sämre i sverige pga av moderaternas vansinne

är det en medalj från ukraina som Kristersson vill ha?
Inga andra partier är bättre när det kommer till at tdränera på pengar. Där är alla lika skyldiga på att råna sin befolkning.
2026-05-28, 14:08
Medlem
Fantens avatar
Jag ser det som god reklam för svensk vapenindustri. Och jag stöttar alltid allt som kan vara bra för svensk industri. Om Ukraina får visa vad Gripen går för i skarpt läge kan det absolut innebära fler beställningar från länder som faktiskt betalar. Dessutom så ger det jobb.
2026-05-28, 14:34
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

rätt eller fel?

Japp, vi ger bor 16 plan av modell C/D som vi ändå håller på att ersätta värda drygt 13 miljarder när de är nya men samtidigt så kommer också ukraina köpa 134 plan modell E/F med allt vad det innebär för en summa av i runda slängar 134 miljarder.
man kan snabbt säga att vi ger ungefär 10% rabatt på denna affär och det känns ändå rätt rimligt skulle jag säga. Till detta så kommer underhåll, service och vapensystem.
Betalningen kommer från lånet av NATO till Ukraina.

Hur många arbetstillfällen tror du dessa 134 plan kommer att ge sverige?
Hur mycket tror du reklamen är värd att JAS nu kommer användas aktivt i strid och verkligen visa vad de går för?
Det finns många fördelar med denna affär skulle jag säga och tycker det är helt rätt av regeringen att få detta i hamn. Jag är också rätt säker på att flera partier från oppositionen också är med på detta så vilka som än hade styrt sverige i detta läge så hade nog samma lösning kommit upp.
Som en bonus kommer vi också trycka ner ryssen ytterligare utan att offra vårt eget folk.
2026-05-28, 14:53
Medlem
Citat:

rätt eller fel?

Det är en lysande affär, 16 gamla plan som Svenska Flygvapnet utrangerar skänks till Ukraina istället för att skrotas. Är du klar över hur dyrt det är att skrota ett stridsflygplan med nuvarande miljöregler? Och som en del i dealen skapas tusentals nya jobb i svensk industri.

Och glöm inte marknadsföringen, en fantastisk chans att visa att ett 25 år gammalt plan fortfarande är betydligt bättre än rysseriets nyaste och kostar en bråkdel av de amerikanska systemen. Visst kommer en del ryssar att stryka med i kampanjen, men det är ett pris vi är villiga att betala.
2026-05-28, 14:57
Medlem
Så, de ger 16 C-versioner som är vad, 10-15 år gamla? i syfte att stärka korten vid köp av stridsflygplan nu när Ukraina har fått 900 miljarders Euro lånet. Sedan har Sverige köpt 4 franska FDI fregatter varvid de förväntar sig förtur till försäljning av flygplan då även franska Rafale är "medtävlare".
2026-05-28, 15:03
Medlem
karlgunnars avatar
Med vilka pengar ska Ukraina betala för de 135 planen inkl kringutrustning och infrastruktur samt utbildning av all som krävs för att flyga, underhålla, driftleda systemen osv?
2026-05-28, 15:11
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
Med vilka pengar ska Ukraina betala för de 135 planen inkl kringutrustning och infrastruktur samt utbildning av all som krävs för att flyga, underhålla, driftleda systemen osv?
Bara Sverige ger 45 miljarder per år, hela eu plus Norge väldigt mycket mer än då. Dessutom får de nu ett eu lån som belastar Sverige med ca 40 miljarder. Pengar finns det, gäller bara att Ukraina prioriterar rätt
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in