2026-05-28, 09:05
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Ja, det brukar bli varmt i södra England, men det är i jämförelse med norra Skottland!
35 °C i maj är extremväder, vilket gäller stora delar av Europa med undantag för Spanien, södra Italien och Grekland.

Som exempel är det tidigare värmerekordet för Bath (södra England och fördelaktigt mikroklimat) 26,7°C. För juni är det 32°C. Högsta medeltemperaturen under dagen ligger runt 17°C för maj och 20°C för juni.

34,2°C är det tidigare värmerekordet för Bath, uppmätt under augusti.

Nu har du plockat russinen ur kakan för att du ska ha rätt. Rekordet ligger på 40.2 i södra England. Dock i Juli.

Jag säger inte att det inte är extremt, jag säger att hans polare är en mytoman som påstår att dom aldrig har det så varmt att de behöver en fläkt i södra England..
Citera
2026-05-28, 09:07
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Vi hade väl en hel del drukningstillbud uppe i norrland förra året då de faktiskt hade det riktigt varmt men inte ens då blev det dödsfall kopplade till klimatet men borde kanske ha varit det.
Hur många dör i spanien, italien och alla dessa länder runt medelhavet egentligen där risken för undervattensströmmar är väldigt mycket högre än här i sverige? Borde dö som flugor där kan man tycka då de har varmt många fler månader om året plus att det kommer till mängder med människor som är där på semester och givetvis ska bada.

De drunkningarna skedde väll i slutet av juli dvs under sommaren som var varmsre än vanligt. Nu är det våren och maxtemperaturen ligger upp mot 10°C över normala temperaturer.
Citera
2026-05-28, 09:08
Medlem
Citat:
Okunskap om badvett, dålig vattenvana och låg simkunskap, samma anledning som att män i 60-årsåldern drunknar i augusti.

Hasse 65 år simmar rätt ut i en sjö, hjärtat mäktar inte med och han drunknar. Yngre som drunknar däremot är knappt simkunniga.
Citera
2026-05-28, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544
Samma veva när El-cykeln klättrade i popularitet... många slasktidningar hävdade att el-cykel är bättre motion än en vanlig cykel.. men då stod det längre ner i artikeln efter mycket käbbel och tjafs..

Typ detta -Om du är överviktig och inte har erfarenhet av att cykla så är en elcykel ett perfekt alternativ för dig, då förbränner du mer än om du skulle varit på bussen eller bilen med cykeln baktill.-
Haha, på riktigt? Jösses.

"Det är bra för miljön att köra bil"
"Om du är miljardär och normalt flyger privatjet, så är bilkörning ett mycket mer miljövänligt alternativ"

Suck.
Citera
2026-05-28, 09:12
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Är det seriöst att skriva om värmebölja och att införa de som råkat illa ut i denna kontext?

Är det värmeböljans fel att de dog?

Håkan snubblar på en kotte och slår i huvudet under värmeböljan.

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/junior-12-dog-under-extrema-varmeboljan-/
Ska man börja räkna drunkningsolyckor som ”dödsfall på grund av värmen” så får man räkna alla olyckor dit.

Om någon går igenom isen och drunknar så är det på grund av värmen. Hade det varit kallare hade isen varit tjockare. Om någon ramlar av en stege och slår ihjäl sig när han plockar äpplen beror det på värmen. Hade det inte varit så varmt hade äpplena inte varit mogna. Om någon kör ihjäl sig på mc beror det på värmen. Hade det varit snö hade han inte tagit ut sin mc.
Citera
2026-05-28, 09:16
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Nu har du plockat russinen ur kakan för att du ska ha rätt. Rekordet ligger på 40.2 i södra England. Dock i Juli.

Jag säger inte att det inte är extremt, jag säger att hans polare är en mytoman som påstår att dom aldrig har det så varmt att de behöver en fläkt i södra England..

Om jag plockar russinen ur kakan, är det då verkligen en riktigt rik och generös fruktkaka...

Samma mönster gäller för London och det mesta i södra England. Sommaren är oftas bara marginellt varmare än en svensk sommar, men vintrana är betydöigt mildare, så generellt behövs ingen fläkt.
Citera
2026-05-28, 09:17
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Hasse 65 år simmar rätt ut i en sjö, hjärtat mäktar inte med och han drunknar. Yngre som drunknar däremot är knappt simkunniga.

Båda har överskattat sinna förmågor, så samma sak
Citera
2026-05-28, 09:18
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Om jag plockar russinen ur kakan, är det då verkligen en riktigt rik och generös fruktkaka...

Samma mönster gäller för London och det mesta i södra England. Sommaren är oftas bara marginellt varmare än en svensk sommar, men vintrana är betydöigt mildare, så generellt behövs ingen fläkt.

Hahahah visst. Fläktarna tar slut nästan varje sommar i Sverige. Men folk kanske köper dom för att kyla ner datorn eller flyga drake?
Citera
2026-05-28, 09:19
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
En kompis i södra England har 35 grader nu. De är absolut ovana vid sådan temperatur, de har inte ens en fläkt hemma för det brukar inte bli varmt och husen som annars är svala blir som en bastu. Man behöver inte dö för att lida av den värmen. Jag har inte ens upplevt 35 grader ute i Sverige.
Märkligt. Jag semestrade i England under förra årtusendet och det jag minns tydligast är att det var varmt så ända in hel…. Mycket varmare än något jag upplevt i Sverige.
Citera
2026-05-28, 09:21
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
De drunkningarna skedde väll i slutet av juli dvs under sommaren som var varmsre än vanligt. Nu är det våren och maxtemperaturen ligger upp mot 10°C över normala temperaturer.

Absolut, när dessa olyckor skedde så var det mycket varmare än normalt i norrland både i luft och vatten så givetvis var det säkerligen många fler som faktiskt badade då.
Citera
2026-05-28, 09:23
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/livraddarna-varnar-dyk-inte-ner-i-vattnet-under-varmebolja

Citat:
Att kasta sig i kallt vatten när det är riktigt varmt i luften kan vara livsfarligt, enligt Mikael Olausson, talesperson på Svenska Livräddningssällskapet.
Citat:
Vid värmetoppar under våren och försommaren uppstår pucklar i drunkningsstatistiken, kopplade till att fler ger sig ut och badar, enligt Mikael Olausson.

Livräddningssällskapet ger sig in i diskussionen och anser att värmen absolut kan beskyllas för dödsfallen.
Citera
2026-05-28, 09:44
Medlem
Tja, narrativet är ju "klimatförändringar".

Allt som kan härledas dithän - hur vag kopplingen än kan tänkas vara, så gäller det att hala positivet så att precis allt kan skyllas på just det.

...och massorna sväljer. Klart att icke simkunniga ger sig ut på djupt vatten pga "klimatförändringar". Det förstår ju alla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in