2026-05-30, 16:57
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det är ju ni som påstår att vi aldrig haft 38grader varmt i Sverige.

Jag skrev att vi hade 38grader varmt, i solen då (det var antagligen ännu varmare).

Några skrev emot att det inte har varit så varmt i Sverige på de senaste åren, efter att man inte mäter värme i solen.
Jag skrev att jag satt i solen och inte i skuggan.

Är det svårt att ta in för sig, att det är varmare att sitta i solen än i skuggan?
Vi har två gånger haft 38 grader uppmätt i Sverige 1933 och 1947, självklart i skuggan som alltid när det gäller officiella lufttemperaturer. Vad man kan uppmäta i solen har väl absolut inget med detta att göra. Var har du fått den uppfattningen från? Jag misstänker att du kan placera en termometer mot en plåtvägg och komma upp i temperaturer på 50+. Men vad har detta fenomen att göra med något som avhandlats i den här tråden? Absolut ingenting.
För att slippa att bli varnad, ska jag inte fråga dig om det här autismliknande draget att absolut få sista ordet, även om allt bygger på okunskap eller missuppfattningar, är en del av din normala personlighet?
Citera
2026-05-30, 17:46
Medlem
Vattnet i floder som River Ribble förblir mycket kallt, ofta runt 10–15 grader.

När man hoppar i kallt vatten när man är extremt varm drabbas kroppen omedelbart av en chock. Det leder till en automatisk gaspning efter luft (vilket gör att man sväljer vatten) och att musklerna snabbt förlorar sin styrka, vilket gör att även duktiga simmare plötsligt sjunker.

River Ribble är en flod som bitvis kan ha mycket starka underströmmar, tidvattenspåverkan och dolda faror särskilt runt Ribchester och Preston.
Citera
2026-05-30, 17:50
Moderator
tobess avatar
Bevisligen fick det ju dig att klicka på rubriken så målet uppnått, eller?

Det är ju självklart att det drunknar fler om det är varmt väder, då varmt väder har en tendens att göra att fler åker till stranden och/eller någon annanstans för att simma och kyla ner sig lite.

Indirekt stämmer ju därmed rubriken. Hade det varit svinkallt hade de antagligen inte simmat överhuvudtaget den dagen, och det har varit rätt varmt i UK senaste tiden. Värmeböljan i sig dödade inte förstås någon men faktum är ju att att om det hade varit väldigt kallt hade dom inte drunknat (åtminstone den dagen).
Citera
2026-05-30, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Vi har två gånger haft 38 grader uppmätt i Sverige 1933 och 1947, självklart i skuggan som alltid när det gäller officiella lufttemperaturer. Vad man kan uppmäta i solen har väl absolut inget med detta att göra. Var har du fått den uppfattningen från? Jag misstänker att du kan placera en termometer mot en plåtvägg och komma upp i temperaturer på 50+. Men vad har detta fenomen att göra med något som avhandlats i den här tråden? Absolut ingenting.
För att slippa att bli varnad, ska jag inte fråga dig om det här autismliknande draget att absolut få sista ordet, även om allt bygger på okunskap eller missuppfattningar, är en del av din normala personlighet?

Det är inte jag som tjatar om att det minsann aldrig har varit 38grader varmt, det är ju du?

Okej, det var 34grader varmt (i skuggan) den dagen.

Kan du släppa det och gå vidare nu?
Citera
2026-05-30, 18:01
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Det är inte jag som tjatar om att det minsann aldrig har varit 38grader varmt, det är ju du?

Okej, det var 34grader varmt (i skuggan) den dagen.

Kan du släppa det och gå vidare nu?
Jag har en gång påpekat fakta om temperaturen. Du ägnat en massa inlägg om att förvrida dessa fakta. Varpå jag har återupprepat de fakta som du inte har begripit. Och du antyder att jag inte vill släppa det?
Citera
2026-05-30, 18:10
Medlem
Citat:
Jag har en gång påpekat fakta om temperaturen. Du ägnat en massa inlägg om att förvrida dessa fakta. Varpå jag har återupprepat de fakta som du inte har begripit. Och du antyder att jag inte vill släppa det?

Jag förvrider ingenting.

Alla fattar att det är varmare i solen än i skuggan.
Citera
2026-05-31, 19:38
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Jag förvrider ingenting.

Alla fattar att det är varmare i solen än i skuggan.
Exakt vad jag trodde tills du bevisade motsatsen.
Citera
2026-05-31, 22:38
Medlem
Citat:
Exakt vad jag trodde tills du bevisade motsatsen.

Du kan väl förklara då.

Är det varmare ute om du befinner dig i solen än i skuggan?

Obs, det är ingen kuggfråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in