Igår, 20:44
Moderator
Arne.Ankas avatar
Hela datorvärlden är i rejäl gungning, minnena(2x32gb corsair) jag pröjsa mindre än 3000kr för kostar idag 15000kr, 4tb kingston m.2 har gått upp mer än 100% sen i höstas, trots att både grafikkort och processor har gått ned flera tusen i pris sen jag köpte så skulle ett bygge idag ändå kosta avsevärt mycket mer.

nvidia har eller ska skära ned tillverkningen av spelkortskretsar rätt rejält detta året och det lär inte sänka priset på grafikkort och det spekuleras i om nvidia ens kommer tillverka spelkort om några år för det ligger mycket mer pengar i ai och dataservrar.
vd'n för nvidia har gått ut med att han anser hemdatorer vara föråldrade och istället borde vi sitta med en terminal hemma och hyra utrymme och processorkraft från ett datacenter, allt datorspelande ska ske via geforce now och att vi alla ska ha en egen personlig ai.

Många företag runt om i världen har redan väldigt svårt att få in pengar för att överleva även större företag lider, moderkortsförsäljningen har gått ned mer än 25%, asus räknar med att sälja 5 miljoner färre moderkort detta året det är en minskning med 33%, gigabyte räknar med en minskning på 22% och msi 24% medans asrock räknar med hela 37% minskning på ett enda år.
Med färre moderkort säljs det färre chassin, fläktar o kylning, psu etcetera
https://www.tomshardware.com/pc-components/motherboards/motherboard-sales-collapse-by-more-than-25-percent-as-chipmakers-strangle-enthusiast-pc-market-to-bu ild-more-ai-chips-asus-projected-to-sell-5-million-fewer-boards-in-2025-gigabyte-msi-and-asrock-also -expected-to-see-reduced-sales-numbers

gamersnexus har släppt flera videoklipp med djupdykningar, intervjuer med olika företag, analyser med mera på senare tid som pekar mot en skrämmande framtid.
https://youtu.be/zyQwAhppWj8

I framtiden kommer utbudet att minska på många datorprodukter när små, nya och kapitalsvaga företag går under kanske rentav blir monopol inom vissa områden.

Sen mjukvarutillverkarna, om samhället drar mot terminalanvändning så kommer mjukvarutillverkarna anpassa sig, om program måste skrivas speciellt för en plattform så kommer datacentraler prioriteras medans hemdatorer hamnar i skymundan och till slut har vi bara entusiastprogram kvar.
För att inte tala om datorspel, under lång tid har vi haft många spel som är exklusiva till xbox, ps, nintendo etc, bla gamersnexus har kommenterat att den sänkningen vi ser redan idag gynnar konsoller.

Så hur kommer det se ut om 5år? 10år? 20år? är hemdatorn och hemspeldatorn en dinosaurie på väg att dö ut? kommer vi snart tvingas välja mellan gforce now med 3 timmar speltid om dagen eller konsoller?

RÖR INTE MIN SPELDATOR
Citera
Igår, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Hela datorvärlden är i rejäl gungning, minnena(2x32gb corsair) jag pröjsa mindre än 3000kr för kostar idag 15000kr, 4tb kingston m.2 har gått upp mer än 100% sen i höstas, trots att både grafikkort och processor har gått ned flera tusen i pris sen jag köpte så skulle ett bygge idag ändå kosta avsevärt mycket mer.

nvidia har eller ska skära ned tillverkningen av spelkortskretsar rätt rejält detta året och det lär inte sänka priset på grafikkort och det spekuleras i om nvidia ens kommer tillverka spelkort om några år för det ligger mycket mer pengar i ai och dataservrar.
vd'n för nvidia har gått ut med att han anser hemdatorer vara föråldrade och istället borde vi sitta med en terminal hemma och hyra utrymme och processorkraft från ett datacenter, allt datorspelande ska ske via geforce now och att vi alla ska ha en egen personlig ai.

Många företag runt om i världen har redan väldigt svårt att få in pengar för att överleva även större företag lider, moderkortsförsäljningen har gått ned mer än 25%, asus räknar med att sälja 5 miljoner färre moderkort detta året det är en minskning med 33%, gigabyte räknar med en minskning på 22% och msi 24% medans asrock räknar med hela 37% minskning på ett enda år.
https://www.tomshardware.com/pc-components/motherboards/motherboard-sales-collapse-by-more-than-25-percent-as-chipmakers-strangle-enthusiast-pc-market-to-bu ild-more-ai-chips-asus-projected-to-sell-5-million-fewer-boards-in-2025-gigabyte-msi-and-asrock-also -expected-to-see-reduced-sales-numbers

gamersnexus har släppt flera videoklipp med djupdykningar, intervjuer med olika företag, analyser med mera på senare tid som pekar mot en skrämmande framtid.

I framtiden kommer utbudet att minska på många datorprodukter när små, nya och kapitalsvaga företag går under kanske rentav blir monopol inom vissa områden.

Sen mjukvarutillverkarna, om samhället drar mot terminalanvändning så kommer mjukvarutillverkarna anpassa sig, om program måste skrivas speciellt för en plattform så kommer datacentraler prioriteras medans hemdatorer hamnar i skymundan och till slut har vi bara entusiastprogram kvar.
För att inte tala om datorspel, under lång tid har vi haft många spel som är exklusiva till xbox, ps, nintendo etc, bla gamersnexus har kommenterat att den sänkningen vi ser redan idag gynnar konsoller.

Så hur kommer det se ut om 5år? 10år? 20år? är hemdatorn och hemspeldatorn en dinosaurie på väg att dö ut? kommer vi snart tvingas välja mellan gforce now med 3 timmar speltid om dagen eller konsoller?

RÖR INTE MIN SPELDATOR

Ja, det låter ju rätt sjukt att AI, som man trodde skulle vara juvelen i kronan för IT, snarare stjälper mer än den hjälper.

Du pratar om GeForce NOW samtidigt alldeles för många verkar besatta av Steam. Steam är ett jävla otyg, enligt mig, då den kräver internet-access och att egentligen äger du inte ett skit. De spel du "köper" äger du ju inte ens, utan bara har rättighet att använda. När som helst kan alla dina spel försvinna, och du kan inte göra ett skit åt saken. Så vad skiljer då din dystopiska framtid där man måste vara uppkopplad med GeForce NOW jämfört med Steam? Jag förstår verkligen inte varför Steam är så populärt.
Citera
Igår, 23:49
Medlem
trickydicks avatar
Windows kommer att dö ut, framtiden står mellan Googlebooks, MacOS och Linux. X86 kommer också dö för AArch64 och RiscV. Framtidens datorer kommer hårdvaran vara en telefon SOC som MacBook Neo.

Vilka använder Windows idag? Gamers och kontorsfolk. Knappt någon annan, Proton har visat att vissa AAA spel funkar bättre på Linux och MacBook Neo kan köra Cyberpunk 2077 i stabila 60 fps,
Kontosråttorna kommer köra nästan allt i en webbläsare eller webbappar, Ordbehandling och kalkyl kan köras lokalt i Google Docs eller LibreOffice.

Googlebook är det som hette ChromeBook tills nyligen
Senast redigerad av trickydick Igår kl. 23:52.
Citera
Idag, 00:07
Medlem
trickydicks avatar
En annan sak NPUn kommer att bli viktigare än GPUn

Använde nyligen en av dom nya fräna Ai-funktionerna i nyaste Photoshop på en rätt hyfsad i5:a. Datorn tvärdog i 40-50 sekunder, gick knappt att röra musen, sedan när den släppte hade den utfört sin nya fancy Ai-grej.

NPU= Neural Processing Unit (Ai accelator)
GPU= Graphics Processing Unit (Grafikprocessor)

Citat:

RÖR INTE MIN SPELDATOR
Citera
Idag, 00:16
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Jag köpte Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast Svart AMD EXPO/XMP 3.0 för under 2400kr, nu kostar de 11 000kr för samma kit och man får bara köpa två enligt inet så måste vara specialpris🤪

Orderdatum slutet av -24.

Speldatorn har blivit helt löjligt dyr om man ska ha något vettigt idag. Förr kom man långt med en burk för 15-20 000kr och nu är det närmare 50 000kr som gäller och då är det fortfarande inte någon värsting.

Snackas om att nya konsolerna kommer bli dyra även de och sägs komma ut mellan sent -27 och våren -28.
Tror inte priserna sjunkit så mycket till dess.

Linux kommer ta över speldatorerna också framöver. Själv kör jag win 11 men då linux klarar av spelandet idag så kanske blir det i nästa burk.
Citera
Idag, 00:53
Medlem
triptykens avatar
Jag har nog bara haft frankensteinlådor. Vänner köper nytt och donerar och sen plockar man ihop och på med Linux på det så finns ju drivrutiner till äldre grejer med...

Jag kan inte ett skit om ekonomi så råtta mig gärna, men känns inte Ai's explosiva expansion som början till slutet?
När det inte finns utrymme rent praktiskt att expandera mer, borde det inte pysa ihop?

Eller så kanske vi växte upp i det lilla glapp där datorer var billiga och nu är det normalt igen?
Citera
Idag, 05:17
Medlem
Riksreptilens avatar
Jag håller med om att Apples "billiga" lösning med telefonchip i MacBook Neo lär ha framtiden för sig.
Detta gäller särskilt om tillräckligt många studenter tycker att den får duga till de saker de vill sitta och skriva.

På Webhallen är det 700 kr studentrabatt f n.
https://www.webhallen.com/se/product/396599-Apple-MacBook-Neo-13-A18-Pro-chip-6-core-CPU-5-core-GPU-8GB-256GB-SSD-Blush

Det kan ev finnas ett exakt datum när vi får se hur det kommer gå för spelPC närmsta 2 - 5 åren.
Det är 6 - 12 månader efter 26 nov i år.

🚗 🚓
Senast redigerad av Riksreptilen Idag kl. 05:23. Anledning: Rabatten på Neo
Citera
Idag, 05:49
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Windows kommer att dö ut, framtiden står mellan Googlebooks, MacOS och Linux. X86 kommer också dö för AArch64 och RiscV. Framtidens datorer kommer hårdvaran vara en telefon SOC som MacBook Neo.
ser man tillräckligt långt fram så kommer även linux/macos att försvinna men windows lever på övertid, även senaste uppdaterade windows 11 har rejält gammal kod kvar för man bygger bara nytt ovanpå och släcker eldarna som startas, ibland måste man starta om från scratch men i datorvärlden är det väldigt svårt, folk vill ha det dom är vana vid och det är väldigt mycket gammal programvara och spel som folk vill kunna använda.

wolfenstein 3d som släpptes 1992 kan köras på en hypermodern dator med win11...

Citat:
Vilka använder Windows idag? Gamers och kontorsfolk. Knappt någon annan, Proton har visat att vissa AAA spel funkar bättre på Linux och MacBook Neo kan köra Cyberpunk 2077 i stabila 60 fps,
Kontosråttorna kommer köra nästan allt i en webbläsare eller webbappar, Ordbehandling och kalkyl kan köras lokalt i Google Docs eller LibreOffice.
windows ligger på 60-70% av datorer, räknar man in mobiler och surfplattor så är android mest vanligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag köpte Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast Svart AMD EXPO/XMP 3.0 för under 2400kr, nu kostar de 11 000kr för samma kit och man får bara köpa två enligt inet så måste vara specialpris🤪

Orderdatum slutet av -24.
Jag köpte mina strax innan, 6400mt/s 2x32gb corsair, läge att gå ned på knä och be till den gud man nu tror på för jag köpte även några nvme diskar innan höjningarna drog iväg så dom där ~6000kr extra jag betalade för grafikkort och processor jämfört med dagens priser har jag sparat in ett par gånger om.

Citat:
Speldatorn har blivit helt löjligt dyr om man ska ha något vettigt idag. Förr kom man långt med en burk för 15-20 000kr och nu är det närmare 50 000kr som gäller och då är det fortfarande inte någon värsting.
Ska man inte ha det mest extrema så kan man få en rätt kapabel burk för 30000kr, 9070xt ~7000kr, 9800x3d ~4500kr, vettigt moderkort 2000kr, 1tb nvme 1300kr, psu och chassi 3000kr sen minnen så har man en dator som klarar 50-60fps 4k i doom dark ages.

Väljer man en x3d processor behöver man dessutom inte köpa snabbaste minnena för x3d har i tester visat sig vara rätt förlåtande med långsamma minnen, väljer man intel däremot spelar minneshastigheten mer roll.

Citat:
Snackas om att nya konsolerna kommer bli dyra även de och sägs komma ut mellan sent -27 och våren -28.
Tror inte priserna sjunkit så mycket till dess.
beror lite på hur hårt konsollerna subventioneras också, enligt ai subventionerades playstation 5 med 100-170$ när den kom, 100-200$ för xbox one, sälja med förlust i början för att få upp volymerna ger mer vinst i slutet.

Hoppas kineserna lyckas med sin satsning på dram tillverkning, inte lika bra som det vi är vana vid men av det lilla jag sett så verkar de prestera tillräckligt bra för att vara ett fungerande alternativ.

Citat:
Linux kommer ta över speldatorerna också framöver. Själv kör jag win 11 men då linux klarar av spelandet idag så kanske blir det i nästa burk.
Linux måste bli lika enkelt som windows är och erbjuda likvärdiga program, bekvämlighet styr mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Jag kan inte ett skit om ekonomi så råtta mig gärna, men känns inte Ai's explosiva expansion som början till slutet?
När det inte finns utrymme rent praktiskt att expandera mer, borde det inte pysa ihop?
Det finns områden som ai är banbrytande och gör väldigt stor skillnad men istället för en naturlig tillväxt efter behov så har vi idag en konstgjord tillväxt med ai som tvångsvåldas in överallt och som slukar minnen, slukar lagring, slukar annan hårdvara, jag är rädd för att vi kommer hamna i en situation där vi tvingas välja ai för det finns inte något alternativ.

En reklamfilm som kostar 5 miljoner att göra, kan du göra med ai för 5000kr och jag talar inte fiktiva siffror utan det har redan skett, tänk alla filmer/tv med cgi som ai kan göra mycket snabbare och rejält mycket billigare.
Video bild och ljudredigering kommer förändras väldigt mycket kommande åren, det finns tillräckligt mycket för att argumentera för ai medans problemen inom andra områden tystas ned, ai trycks ut långt innan ai är mogen.

Citat:
Eller så kanske vi växte upp i det lilla glapp där datorer var billiga och nu är det normalt igen?
Skulle inte förvåna mig :/

Citat:
Ursprungligen postat av pensionarsraddarna
Så vad skiljer då din dystopiska framtid där man måste vara uppkopplad med GeForce NOW jämfört med Steam? Jag förstår verkligen inte varför Steam är så populärt.
Steam har lyckats genom bekvämlighet, det är väldigt lätt att installera ett spel och det går väldigt snabbt dessutom har dom ofta reor, gabe har onekligen lyckats bra.
Senast redigerad av Arne.Anka Idag kl. 05:56.
Citera
Idag, 12:09
Medlem
Citat:
genom bekvämlighet

Men vad bra då. Då borde ju Geforce NOW passa dig som handen i handsken, då det blir som Steam, fast du inte ens behöver installera spelet på din hårddisk! Ännu mer bekvämt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in