2026-05-28, 07:32
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blacklodge77
du missar hela poängen, frågan är: vad för slags femårskontroll skall göras- blir det att återigen uppvisa exakt samma krav som förra gången eller blir det vad?

polisen har en mycket startk benägenhet att hitta på diverse krav som gör pistolskyttet svårt, detta gör de eftersom politikerna vill det. det finns inga myndigheter som inte gör det politikerna vill.

Polisens lilla påhitt att underkänna skjutbanor på löpande band, genom att de har en pinne de trycker in i vallen saknar helt vetenskapligt stöd eller rättsäkerhet, men ändå så fortsätter det: för politikernas ambition är att sänka antalet vapenägare i landet och saknar de skjutbanor så blir de färre direkt. I storstäderna är det flera års kötid till bli medlem i skjutförening

Från politiskt håll tycker jag snarare man nu pratar om att underlätta ör att fler skjutbanor byggs. Men vi år se, du kanske har rätt i at det inte blir någon skillnad. Min känsla har annars varit att ordet “femårskontroll” mest var för att avdramatisera beslutet, att det skulle kännas mindre kontroversiellt.
Citera
2026-05-28, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blacklodge77
Polisens lilla påhitt att underkänna skjutbanor på löpande band, genom att de har en pinne de trycker in i vallen saknar helt vetenskapligt stöd eller rättsäkerhet, men ändå så fortsätter det: för politikernas ambition är att sänka antalet vapenägare i landet och saknar de skjutbanor så blir de färre direkt. I storstäderna är det flera års kötid till bli medlem i skjutförening

Vad menar du med detta?

Att en skyttevall ska vara luckert kommer ju från SäkB som är framtagen av civila skytteorganisationer.

https://skyttesport.se/media/es2ejinw/saekb_2020.pdf

Citat:
Svenska Skyttesportförbundet
Svenska Skidskytteförbundet
Svenska Jägareförbundet
Svenska Pistolskytteförbundet
Jägarnas Riksförbund/ Svenska
Dynamiska Sportskytteförbundet
Landsbygdens jägare
Svenska Mångkampsförbundet
Svenska Svartkruts Skytte Federationen
Sveriges Metallsilhuettförbund
Svenska Westernskytteförbundet

Citat:
Kulfångsmaterialets djup ska vara minst 50 cm och luckert.

Citat:
Kulfånget ska vara fritt från växtlighet inom den yta som inryms inom riskvinkeln i
höjd och sida, V och Vh och i övrigt ska kulfånget vara besiktningsbart.
Citera
2026-05-28, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Från politiskt håll tycker jag snarare man nu pratar om att underlätta ör att fler skjutbanor byggs. Men vi år se, du kanske har rätt i at det inte blir någon skillnad. Min känsla har annars varit att ordet “femårskontroll” mest var för att avdramatisera beslutet, att det skulle kännas mindre kontroversiellt.
Det är för att sittande regering har fattat att dom har gjort bort sig i vapenfrågan under sittande period så dom försöker bara lappa ihop det med nya valfloskler.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in