2026-05-27, 19:26
  #1
Medlem
Jag har ett antal licenser på pistoler och den som går ut tidigast gör det i slutet av 2027.

Har läst men det står inte klart och tydligt - vad kommer hända med dessa licenser?
Citera
2026-05-27, 19:37
  #2
Medlem
67arigGubbes avatar
Ersätts med permanenta tillstånd
Citera
2026-05-27, 21:03
  #3
Avstängd
TheJesuits avatar
Licenser som beslutar från och med 1 Juni är permanenta. De licenser du har blir permanenta då du söker om dem.

Frågan är vad S-MP-V ör om de år makten, det kan då vara läge att söka om sina gamla licenser så de blir permanenta. Går inte det så får man “sälja” mellan kompisar så att nya licenser utfärdas.
Citera
2026-05-27, 21:11
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Jag har ett antal licenser på pistoler och den som går ut tidigast gör det i slutet av 2027.

Har läst men det står inte klart och tydligt - vad kommer hända med dessa licenser?
Polisen kommer att avgöra om du får ha kvar dom eller inte.
Citera
2026-05-27, 21:42
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Licenser som beslutar från och med 1 Juni är permanenta. De licenser du har blir permanenta då du söker om dem.

Frågan är vad S-MP-V ör om de år makten, det kan då vara läge att söka om sina gamla licenser så de blir permanenta. Går inte det så får man “sälja” mellan kompisar så att nya licenser utfärdas.

De ersätter femårslicens med femårskontroll- vad som kontrollen innebär vet vi inte ännu. Men än så länge verkar det inte vara någon skillnad, mer än namnbytet
Citera
2026-05-27, 21:43
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Licenser som beslutar från och med 1 Juni är permanenta. De licenser du har blir permanenta då du söker om dem.

Frågan är vad S-MP-V ör om de år makten, det kan då vara läge att söka om sina gamla licenser så de blir permanenta. Går inte det så får man “sälja” mellan kompisar så att nya licenser utfärdas.
Fel
Citera
2026-05-27, 21:48
  #7
Medlem
Femårslicens upphör och blir femårskontroll ” Hur betungande tillsynen kommer att bli kommer att avgöras i dialog mellan skytteorganisationerna och polismyndigheten inom ramen för detta regeringsuppdrag. Regeringsuppdraget om detta ska inte redovisas förrän i januari 2027, vilket innebär att innan dess kommer vi inte vara säkra på att ”femårstillsynen” blir en för vår del acceptabel sådan.

Orsaken till att regeringen tycker sig behöva införa denna femårstillsyn i sig är något oklar. Man skyller på EU:s vapendirektiv, som kräver femårskontroller för vapen i den så kallade klass A ”
Citera
2026-05-27, 21:57
  #8
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blacklodge77
De ersätter femårslicens med femårskontroll- vad som kontrollen innebär vet vi inte ännu. Men än så länge verkar det inte vara någon skillnad, mer än namnbytet

Att det sker en kontroll är väl inte orimligt. Har du gjort saker som gör dig olämplig att inneha licens för pistol så skall du inte ha licens.

Citat:
Ursprungligen postat av blacklodge77
Fel

Vad är det som är fel i mitt påstående?
Citera
2026-05-28, 06:42
  #9
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Att det sker en kontroll är väl inte orimligt. Har du gjort saker som gör dig olämplig att inneha licens för pistol så skall du inte ha licens.



Vad är det som är fel i mitt påstående?
En sådan kontroll sker en gång/dygn redan.
Citera
2026-05-28, 06:44
  #10
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Jag har ett antal licenser på pistoler och den som går ut tidigast gör det i slutet av 2027.

Har läst men det står inte klart och tydligt - vad kommer hända med dessa licenser?
5 åringarna "ersätts" med en 5 årskontroll som polisen kommer att utföra, vad det innebär vet ingen ännu, men med tanke på hur det sett ut hittills från TM sida så misstänker jag att det kommer att bli mycket värre för oss.
Citera
2026-05-28, 07:19
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Att det sker en kontroll är väl inte orimligt. Har du gjort saker som gör dig olämplig att inneha licens för pistol så skall du inte ha licens.



Vad är det som är fel i mitt påstående?

du missar hela poängen, frågan är: vad för slags femårskontroll skall göras- blir det att återigen uppvisa exakt samma krav som förra gången eller blir det vad?

polisen har en mycket startk benägenhet att hitta på diverse krav som gör pistolskyttet svårt, detta gör de eftersom politikerna vill det. det finns inga myndigheter som inte gör det politikerna vill.

Polisens lilla påhitt att underkänna skjutbanor på löpande band, genom att de har en pinne de trycker in i vallen saknar helt vetenskapligt stöd eller rättsäkerhet, men ändå så fortsätter det: för politikernas ambition är att sänka antalet vapenägare i landet och saknar de skjutbanor så blir de färre direkt. I storstäderna är det flera års kötid till bli medlem i skjutförening
Citera
2026-05-28, 07:22
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Att det sker en kontroll är väl inte orimligt. Har du gjort saker som gör dig olämplig att inneha licens för pistol så skall du inte ha licens.



Vad är det som är fel i mitt påstående?

"göra dig olämplig", du menar staffad osv så sker detta automatiserat- samma dag du åker dit på tex rattfylla så skickas ett automatiserat mail till polis/åklagare som sedan tar beslut i ärendet om vad som skall hända dina vapen. Mailet går iväg så fort du är inskriven i systemet. Sedan vad beslutet blir är som alltid ett lotteri, vissa blir av med vapnen direkt, andra kan få vänta någon månad, vissa klarar sig. Beroende på vad du gjort/är misstänkt för
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in