2026-05-27, 18:57
Medlem
Jag förstår att det finns trådar men ber mod att låta denna ligga kvar innan den bakas in i en stor så ingen ser den.
Min mor, 80+ behöver en gräsklippare till en sommarstuga utan el så hennes lönnfeta söner kan motiveras att klippa hennes gräsmatta. Vi tänkte då en med drivning och elstart då kärr….. vår älskade mamma tror att hon fortfarande är 30 bast.
Trädgården ligger i en sluttning med mycket mysig mossa.
Nu har jag hittat tre klippare som är intressanta och då till min fundering.
När jag köpte gräsklippare senast satt det en Briggs & Strattonmotor av standardmodell.
De tre jag fastnat för har en motorstyrka på 4,4Kw samt en på 3Kw. Jag har även hittat ett flertal där märket på maskinen kostar en tusing bara för märket. Alla dessa ligger på 2,4Kw och dyra toppmodeller har jag inte ens tittat på.
Vi behöver inte snacket om att man får vad man betalar för då vi inte vet hur länge till hon kan ha kvar torpet.
Nu till funderingen.
På vilket sätt påverkar motorstyrkan själva klippningen? Påverkar styrkan bara drivningen?

På min tid med en standardmotor och en mossmatta så hade de problem när man körde mossrivare, annars inte alls.
Citera
2026-05-27, 19:07
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Något sånt här kanske kan vara ett klipp. Hittade inget om det var elstart på den men nya klippare brukar vara väldigt lättstartade.

https://www.husqvarna.com/se/grasklippare/lb251s/

Vill du hitta billigare så sök på blocket där det säkerligen finns mängder av dem.
Husqvarna har tydligen köpt Klippo som jag skulle säga är de mest robusta maskinerna.

Annars finns väl stiga eller honda som också gör bra maskiner.
Citera
2026-05-27, 19:13
Medlem
Det beror på hur ofta gräsmattan kommer att klippas.
Går det några veckor emellan så är en lite starkare maskin att föredra.
Om man kör bara på mulching så blir det lätt mycket gräs under klipparen så den inte orkar med utan stannar.

Och rekomenderar att ni köper en där man kan få ut gräset på sidan, oftast höger typ så som den gräsklipparen tidigare länkats till.

Hur stor är gräsmattan?
Citera
2026-05-27, 20:26
Medlem
bo-jerrys avatar
Klipparens bredd är avgörande för hur stor motor du behöver. Tror dock inte det finns någon som är så klen att den inte orkar. Jag säljer själv ett märke med fördelaktig finess för äldre. Den har ett system som gör att driften anpassar sig efter hur fort man går. Det gör att äldre inte måste springa ikapp sin klippare. Systemet heter automatic drive om du vill googla.
Citera
2026-05-27, 20:49
Medlem
Ja, som redan sagts, om ni ska ha klipparen vid sommarstugan som kanske klipps lite sällan, gräset blir högre och kräver lite mer motorstyrka än svagaste motorn.

Men som också redan sagts, att om klipparen är den smalaste modellen kanske den klarar sig ändå med en mindre motor.
Detta i och med att det blir mindre gräs samlat under kåpan för kniven att slå av.

Däremot, väldigt viktigt, äldre har väldigt ofta svårt att hinna med att gå efter självgående klippare.

Speciellt svårt blir det i startögonblicket då " kopplingen" släpps och maskinen kör iväg.

Finns billigare självgående klippare på typ Bauhaus och liknande affärer.
Man behöver inte köpa Stiga, Husqvarna Toro och allt vad de heter.
En robotklippare hade nog varit bäst för henne men det fanns ju ingen ström där så...
Citera
2026-05-27, 21:08
Medlem
killawifes avatar
Som cutthethroat säger så har äldre ofta svårt att hänga med klippare. Lösningen på det är att köpa en som har justerbar självgående där man ställer farten med en spak på styret. Min morsa köpte en Partner med detta samt elstart och 53cm klippbredd och den kunde hon klippa med själv 65+ trots dålig fysik.

Det är en viktig punkt.
Citera
2026-05-28, 10:40
Medlem
Stort tack till alla svar. Det får bli den med starkare motor.
Citera
2026-05-30, 08:33
Medlem
Paddan1000s avatar
Min Klippo har en 3,75 HP motor vilket borde motsvara 5 KW och den stannar om man kör för fort i högt och fuktigt gräs, så jag hade gärna haft lite starkare motor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in