2026-05-29, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Klart man lever på andras arbete om man lever på aktieutdelningar.
Jösses. Då lever alla på andras arbete.

Om du lever på aktieutdelningar så tänker du inte som du gör. Då vet du varför dina aktier ökar i värde eller varför du får utdelning.

Alternativet till att ingen äger företag, är att det inte finns några företag.
Citera
2026-05-29, 14:36
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Jösses. Då lever alla på andras arbete.

Om du lever på aktieutdelningar så tänker du inte som du gör. Då vet du varför dina aktier ökar i värde eller varför du får utdelning.

Alternativet till att ingen äger företag, är att det inte finns några företag.

Ja, det är ju det jag menar. Man kan inte vara så kategorisk över vem som lever på vem. Vad gäller ägande så behöver ju inte företagande vara synonymt med noterade AB eller ens AB alls. Finns ju andra upplåtelseformer, exempelvis att bolaget ägs till fullo av de anställda.

Absolut är jag aktieägare och absolut klarar jag av att hålla två tankar i huvudet samtidigt.
Citera
2026-05-30, 14:44
Medlem
För att leva
Citera
2026-06-01, 11:00
Medlem
Jag tycker man kan ersätta alla bidrag (inkl pension) med en medborgarlön.
Citera
2026-06-01, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pending1

Det tycker jag också. Vi får se, kanske blir det verklighet en dag.
Citera
2026-06-03, 07:14
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag drar inte lika strikta gränser mellan vilka som lever på andra och vilka som inte gör det. Allt är ett samspel. Jag tror egentligen att vi alla lever på andra så även du. Medborgarlön skulle minska adminstrationen.
Nej, lever inte av någon, min lön betalas av export så jag är ren plusmänniska för Sverige. Motsatsen till mohamaed.
Så ska det vara som du föreslår, skall du betala för all socialservice som skattebetalarna betalar nu. Då kan jag nog tycka det är ok.
Citera
2026-06-03, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pending1
Pension är inget bidrag, det är något som vi betalar till medans vi arbetar för att sedan få tillbaka.

Ungefär en tredjedel av arbetsgivaravgiften går till pension, och sedan troligen ännu mer då de flesta i dag har tjänstepension.

Jag har ingenting emot att arbeta så att de som behöver får så att de klarar sig, men att betala för de som inte ens vill försöka att försörja sig kommer aldrig att ske. Då jag till högaffeln.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in