2026-05-28, 07:16
Medlem
Är det fukt så får du ett helvete. Kolla vad det är. Jag skulle undvika till varje pris.

Citat:
Ursprungligen postat av omerta96
Hej!

Jag har hittat en lägenhet som på många sätt känns perfekt. Den ligger i ett bra område som jag gillar väldigt mycket, och den är bara cirka 2 minuter från mina föräldrar och syskon. Läget är alltså riktigt bra för mig.

Lägenheten ligger ute för cirka 1,5 miljoner, men jag skulle säga att den egentligen har ett värde/potential på runt 2 miljoner om man fräschar upp den. Den är rätt sliten just nu, men jag tänker att man skulle kunna börja med att byta laminatgolv, tapetsera och måla om väggarna. Senare skulle jag eventuellt renovera badrum och kök.

En annan stor fördel är att den har en liten trädgård, vilket känns perfekt eftersom jag har två hundar.

Det som gör mig osäker är dock lukten. På visningen märkte jag att det luktade extremt starkt av urin, nästan som att något dött där inne. Lukten fanns i hela lägenheten och var så stark att man nästan mådde illa.

Det har tidigare bott ett funktionshindrat par i lägenheten, så jag misstänker att lukten kan ha satt sig i golv, väggar eller annat material.

Det här skulle bli min första lägenhet, så jag vill gärna höra från er som har mer erfarenhet:

Är det dumt att köpa en sådan lägenhet? Går det att få bort en så stark lukt helt, eller finns det risk att den aldrig försvinner? Vad bör man kontrollera innan man ens överväger att köpa den?

Eller ska man köpa en annan färdig fräsch
Finns i samma område med samma pris men mycket fräschare men då är det en trappa upp utan hiss och utan trädgård för 1,5 mille

Alla tips och erfarenheter uppskattas!
Citera
2026-05-28, 07:43
Medlem
Antivalents avatar
Det kan har krupit in i väggarna. Jag köpte sommarställe på exekutiv auktion, var en psykstörd kille som bodde där. Visst stank det piss i huset, men trodde sprayer och sånt kunde fixa. Icke. Blev billigast att riva hela skiten och bygga nytt, än att köra något slags Theseus skepp och byta ut varenda bräda.
Citera
2026-05-28, 07:54
Medlem
Ludvig.Rudolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josefdenfemte
Bra att veta hur djupt det är. Någon lägenhet en kille dött i kostade runt 80 ex moms att få ordning på med att riva ur golv ned till betongunderlag och spärrmåla och grejer.

Beror iofs på var personen har legat död. En kvinna i min brf låg död i fem veckor och stanken var fruktansvärd. Gick dock att sanera utan att riva ut något eftersom hon låg på ett klinkergolv i badrummet.
Citera
2026-05-28, 08:32
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Hej!

Jag har hittat en lägenhet som på många sätt känns perfekt. Den ligger i ett bra område som jag gillar väldigt mycket, och den är bara cirka 2 minuter från mina föräldrar och syskon. Läget är alltså riktigt bra för mig.

Lägenheten ligger ute för cirka 1,5 miljoner, men jag skulle säga att den egentligen har ett värde/potential på runt 2 miljoner om man fräschar upp den. Den är rätt sliten just nu, men jag tänker att man skulle kunna börja med att byta laminatgolv, tapetsera och måla om väggarna. Senare skulle jag eventuellt renovera badrum och kök.

En annan stor fördel är att den har en liten trädgård, vilket känns perfekt eftersom jag har två hundar.

Det som gör mig osäker är dock lukten. På visningen märkte jag att det luktade extremt starkt av urin, nästan som att något dött där inne. Lukten fanns i hela lägenheten och var så stark att man nästan mådde illa.

Det har tidigare bott ett funktionshindrat par i lägenheten, så jag misstänker att lukten kan ha satt sig i golv, väggar eller annat material.

Det här skulle bli min första lägenhet, så jag vill gärna höra från er som har mer erfarenhet:

Är det dumt att köpa en sådan lägenhet? Går det att få bort en så stark lukt helt, eller finns det risk att den aldrig försvinner? Vad bör man kontrollera innan man ens överväger att köpa den?

Finns i samma område med samma pris men mycket fräschare men då är det en trappa upp utan hiss och utan trädgård för 1,5 mille

Boka en seriös besiktning om du verkligen vill ha lägenheten.
Lukten kan vara svartmögel också och kan ju finnas under golven, finns även någon svamp som luktar och den lukten får du aldrig bort.

Tänk också på dina hundar, om lukten är stark för dig så är den ännu starkare för dem.

Jag själv hade inte köpt lägenheten, inte heller den andra som du egentligen inte vill ha.

Har du möjlighet att vänta så kommer det fler tillfällen.

Om du nu skulle köpa den stinkande lägenheten kommer det ändå dröja ett bra tag innan du kan flytta in då en så omfattande renovering tar tid och kostar mycket pengar.
Tänk efter före och lycka till!
Citera
2026-05-28, 09:00
Medlem
GregerMedeltids avatar
Som med alla typer av skavanker som man kan upptäcka på visning så är det bäst att utgå ifrån att det inte är lätt åtgärdat. Hade det varit lätt att åtgärda så hade man ju gjort det innan visning. Jag var en gång på visning där det stank kattpiss på hela undervåningen, mäklaren försökte vifta bort det med att de kommer ju flyttstäda innan tillträdet. Som om att de inte hade städat innan visningen.

Lukter kan vara extremt svårt att åtgärda, det är alltid en stor grisen i säcken var de sitter och hur mycket som behöver rivas ut. Tyvärr är det också så att man dels blir näsblind själv, och att de kan komma och gå även när man tror att man åtgärdat allt. Det är inte kul att vara den som ingen vill komma hem till för att det luktar piss där (och det kanske sätter sig i kläder också) utan att man själv märker det. Eller att det helt plötsligt börjar lukta piss för att just idag var det ovanligt hög luftfuktighet eller mycket sol på en sida.
Citera
2026-05-28, 09:01
Medlem
jag skulle hoppat den kan bli riktigt dyrt att få bort lukten
en gammal kompis till mig dog för 5 år sen runt midsommar
han blev liggande hela semestern 5 v men jag fick inte reda på det förens 6 månader efteråt
i okt samma år träffade jag en annan kille jag känner , han berättade att han fått lägenhet på samma adress som den avlidna kompis from nov eller dec den hade alltså stått tom 4-5 månader innan de kunde hyra ut den igen
Senast redigerad av diseledvin 2026-05-28 kl. 09:06.
Citera
2026-05-28, 09:38
Medlem
Vad jag förstått nu av mäklaren så är det urin, personen har pissat på sig överallt i huset varje dag och assistans som skrubbat rengjort golv varje dag så de fläckigt hela golvet och golvet är matt i färgen av antagligen all kem.

Priset är bra läget perfekt o med trädgård men känns som det kan snabbt bli väldigt dyrt över budget för renovering.
Citera
2026-05-28, 10:02
Medlem
Vad är det för typ av lägenhet?

Finns ju lägenheter som byggdes på 60-talet där lägenheterna i princip är betong-rum klädda med en tunt lager golv, färg och tapet.

Då är det rätt billigt och enkelt att sanera - bara riva ut golvet ner till betongplatta - eventuellt luktsanera/måla med spärrfärg och börja om.

Tror det mesta av lukten är nerpissat golvmaterial/lister och får man ut det så försvinner lukten.
Citera
2026-05-28, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Vad är det för typ av lägenhet?

Finns ju lägenheter som byggdes på 60-talet där lägenheterna i princip är betong-rum klädda med en tunt lager golv, färg och tapet.

Då är det rätt billigt och enkelt att sanera - bara riva ut golvet ner till betongplatta - eventuellt luktsanera/måla med spärrfärg och börja om.

Tror det mesta av lukten är nerpissat golvmaterial/lister och får man ut det så försvinner lukten.

En äldre lägenhet på 63 kvm från 1969 tror jag
Citera
2026-05-28, 11:09
Medlem
finns ozon apparater att hyra de ska vara väldigt bra på att få bort lukt
sen kan du snacka med nån i föreningen eller en granne i huset
Citera
2026-05-28, 11:14
Medlem
horses avatar
Citat:
Hej!

Finns det liknande lägenheter i fräscht skick för samma pengar är denna lgh alldeles för dyr.

Tänker du totalrenovera hela lägenheten, då menar jag slita ut precis allt samt är medveten om vad det kostar i både pengar och tid så absolut.

Tro att du kan lägga doftljus, vädra eller vad för andra dumma förslag du fått hittills med skicket du beskriver, glöm det.

Som någon annan skrev, ta dit en besiktningsman om du är osäker inför köp för att bättre förstå vad du eventuellt ger dig in på.

Mitt tips är att om du har möjlighet att vänta och det inte känns helt rätt, stå över och håll ögonen öppna för ett annat objekt.

Du kan prata med mäklaren och berätta vad du är på jakt efter i samma område så kan han säkert hjälpa dig hitta något finare.

Kort summerat, köp inte.
Citera
2026-05-28, 11:56
Medlem
AlfaQhards avatar
Lukt är bland de enklaste att åtgärda, finns massor med tekniker o metoder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in