2026-05-27, 14:25
Medlem
jcockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totoskriver
All förslag blir jag tacksam för!
Du kan väl börja med att sluta ljuga för dig själv och andra. Om du har en attityd som stöter människor ifrån dig så är inte omständigheterna så viktiga.

Du vill inte ta emot kritik men du vill låtsas som att du inte har några problem med det. Du tycker att du är bättre än andra men du vill inte erkänna det.

Börja där är mitt tips. Acceptera ditt högmod. Bli vän med det. Se vad det vill säga. Vem som är orsaken. Forma ditt liv efter det.

I annat fall så kommer det styra dig var du än går. Du vinner lite på lotto och är glad en stund. Någon visar dig uppmärksamhet och du upplever en känsla av mening.

Sen faller du oundvikligen tillbaka. Människan ligger utanför dig. Något som sorteras bort. Ett distanserat svek.

Du är 22 nu och du märker att något har hänt. Dom där grejerna som kom av sig självt förr, kraven som man kunde hänga upp sitt inrutade missnöje har runnit alldeles för långt bort.

Det är en tom känsla som undrar vad det ska fyllas med. Av dig. Har du något i dig? Börja med sveket och missnöjet av alla andra. Det är mer av en kraft än vad du tillåter dig själv att uppleva. För nu.

Det är mitt tips.
Citera
2026-05-27, 14:28
Medlem
Utbilda dig grabben, det är den enda möjligheten för dig.
Citera
2026-05-27, 14:31
Medlem
Hmm 22 bast och vill bara trolla fram sig till slutmålet att ”leva bekvämt” genom magi.

Varenda jävla människa på jorden har samma mål och det är ett blodigt krig varje dag om vem som får resurserna för att ”leva bekvämt”.

Hade kunnat ge tips på hur du ska tänka men jag märker redan på din text att du är alldeles för kortsiktig för att kunna lyckas. Noll driv, ”finns inga jobb”, bekväm ursäkt du hittat hörru, känns väl skönare att tänka att det är någon annans fel, ett jobb ska ju landa vid dina fötter bara för att du existerar.

Vid din ålder så står man inför den största reality checken du kommer få i ditt liv. Tidigare har dina föräldrar matat dig, försett dig med husrum, och intalat dig att världen är snäll mot de som är snälla. Verkligheten är att du kommer hamna på gatan eller flippa burgare för en slavlön om du inte sätter igång omedelbart. Ingen på Flashback kommer att ge dig något quick fix som gör dig rik över en dag, i så fall hade de själva mjölkat den idén och hållit käft om det.

De enda generella tips du kommer få här är:
Testa nya sätt att söka jobb på eller plugga till något som saknas på arbetsmarknaden. Du verkar ha lite allmänt kort stubin och språksvårigheter, elektriker är ett yrke som skulle passa dig och det är något som behövs trots att AI är på intågande, den måste försörjas med ström om något.
Tips två är att starta ett ISK och investera det du tjänar. Med tanke på din utmanande IQ så skulle jag enbart hålla mig till att lägga in så mycket pengar av din lön du bara kan i olika fonder och sen aldrig röra pengarna. Fortsätt lägga in pengar trots att börsen går ned, annars funkar inte konceptet.

Sen borde du fixa din tröga attityd samt börja se saker långsiktigt istället för extremt kortsiktigt, men det är läxor du kommer tvingas att lära dig framöver förr eller senare ändå.
Citera
2026-05-27, 14:32
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Kolla på Jobb marknaden det är helt kaotisk och nästan omöjligt att få ett jobb. Har till och med sökt till matbud och det ger mig ingen svar. Hur fan ska jag göra jag är 22 år gammal och vetefan känner mig helt förstörd efter har varit arbetslös på 1 år. Jag har ingen start kapital heller som jag kan investera.

Jag vill bara leva ett bekväm liv hur fan ska jag göra????

Yrkesutbildning är en väg in..
Citera
2026-05-27, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Det råder brist på jordgubbsplockare. Säsongsjobb visserligen men man måste ju börja nånstans.

Fast ska man söka jobb som jordgubbsplockare ska man inte vara svensk: (FB) Tomas vill inte anställa svenska ungdomar

Jag vet inte annars vad Ts ska göra men en tanke är ju att kolla på "Arvinge okänd" och inspireras. Många av oss har ju inte den blekaste om vårt urprung och det hände ju mycket konstigheter i det här landet för 100 år sedan.

Nu är inte mitt case färdigt, utan tvärtom ganska nytt... men min gammelfarfar finns tydligen, så farfar var inte bastard trots att min gammelfarmor och gammelfarfar inte var gifta. Min farfar benämns också som min gammelfarfars son i kyrkoböckerna. Det lite roliga som jag nu börjat "bråka" om är att min gammelfarfar var byggmästare och tycks ha dött med fastigheter värda 2,5 miljoner 1961 som av någon underlig anledning gick till allmäna arvsfonden.
Citera
2026-05-27, 14:40
Medlem
PappaTribes avatar
Citat:
Kolla på Jobb marknaden det är helt kaotisk och nästan omöjligt att få ett jobb. Har till och med sökt till matbud och det ger mig ingen svar. Hur fan ska jag göra jag är 22 år gammal och vetefan känner mig helt förstörd efter har varit arbetslös på 1 år. Jag har ingen start kapital heller som jag kan investera.

Jag vill bara leva ett bekväm liv hur fan ska jag göra????

Restaurangbranschen behöver alltid folk.
Utbilda dig.
Citera
2026-05-27, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Yrkesutbildning är en väg in..

Det är oxå en bra start om man vill ha ett jobb som håller 20+ år framöver.

AI kommer ta över många ”hittepå-jobb” men det kommer dröja innan AI tar över VVS, El, Rallare.
Citera
2026-05-27, 14:49
Medlem
Hittar inget svar på frågan vad du har för utbildning?
Citera
2026-05-27, 14:50
Medlem
Totoskrivers avatar
Borde fan börja med att jobba med ai! AI är framtiden
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det är oxå en bra start om man vill ha ett jobb som håller 20+ år framöver.

AI kommer ta över många ”hittepå-jobb” men det kommer dröja innan AI tar över VVS, El, Rallare.
Citera
2026-05-27, 14:51
Medlem
Totoskrivers avatar
Läste ekonomi i gymnasium och humaniora programet i universitetet i uppsala. Skulle inte kalla mig för en välutbildad kille men de är ändå helt okej
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Hittar inget svar på frågan vad du har för utbildning?
Citera
2026-05-27, 14:51
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Starta en hemsida där du provligger sängar.

Jag har en hemsida som inte kräver någon expertkunskap alls, den drog in 7mkr i lön förra året. Men den måste ha funnits i 10-20 år och uppnått status och ha fasta kunder. Men man kan börja i liten skala.
Citera
2026-05-27, 14:52
Medlem
Totoskrivers avatar
Mest real jag har läst på länge... ska ta åt mig
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
Hmm 22 bast och vill bara trolla fram sig till slutmålet att ”leva bekvämt” genom magi.

Varenda jävla människa på jorden har samma mål och det är ett blodigt krig varje dag om vem som får resurserna för att ”leva bekvämt”.

Hade kunnat ge tips på hur du ska tänka men jag märker redan på din text att du är alldeles för kortsiktig för att kunna lyckas. Noll driv, ”finns inga jobb”, bekväm ursäkt du hittat hörru, känns väl skönare att tänka att det är någon annans fel, ett jobb ska ju landa vid dina fötter bara för att du existerar.

Vid din ålder så står man inför den största reality checken du kommer få i ditt liv. Tidigare har dina föräldrar matat dig, försett dig med husrum, och intalat dig att världen är snäll mot de som är snälla. Verkligheten är att du kommer hamna på gatan eller flippa burgare för en slavlön om du inte sätter igång omedelbart. Ingen på Flashback kommer att ge dig något quick fix som gör dig rik över en dag, i så fall hade de själva mjölkat den idén och hållit käft om det.

De enda generella tips du kommer få här är:
Testa nya sätt att söka jobb på eller plugga till något som saknas på arbetsmarknaden. Du verkar ha lite allmänt kort stubin och språksvårigheter, elektriker är ett yrke som skulle passa dig och det är något som behövs trots att AI är på intågande, den måste försörjas med ström om något.
Tips två är att starta ett ISK och investera det du tjänar. Med tanke på din utmanande IQ så skulle jag enbart hålla mig till att lägga in så mycket pengar av din lön du bara kan i olika fonder och sen aldrig röra pengarna. Fortsätt lägga in pengar trots att börsen går ned, annars funkar inte konceptet.

Sen borde du fixa din tröga attityd samt börja se saker långsiktigt istället för extremt kortsiktigt, men det är läxor du kommer tvingas att lära dig framöver förr eller senare ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in