Idag, 11:40
Medlem
På mångkulturellt centrum pågår utställningen Skuld som bland annat tar upp varför invandrare är mer skuldsatt än svenskar.

https://mkcentrum.se/utstallningar/
Citat:
Skuld drabbar inte alla lika. Utställningen undersöker migranters oproportionerliga risk att hamna i skuld – men också hur skuld drabbar bredare grupper som lever med små ekonomiska marginaler.

SKULD utmanar bilden av skuld som ett privat misslyckande – att folk fallit i en “lyxfälla”. Skuld slår oftare och hårdare mot den som redan har små ekonomiska marginaler: den som arbetar i osäkra anställningar, den som är arbetslös eller sjuk, den som bär ensamansvar för barn, eller den som saknar ett socialt nätverk som kan fånga upp när det krisar.

Genom historiska exempel, aktuell fakta och personliga berättelser från människor vi har intervjuat undersöker Skuld hur överskuldsättning påverkar människors hälsa, relationer, framtid och möjlighet att delta i samhället. Utställningen visar också hur migration kan förstärka sårbarheten: genom språkbarriärer, osäkra arbetsvillkor, dyra andrahandshyror, ansvar för anhöriga i andra länder och svårigheter att orientera sig i myndighets- och kreditsystem.
För mig är alla skuldsatta delvis ansvariga. Även migranter. Vad säger ni?
Citera
Idag, 11:57
Medlem
Delvis? Vilka är delarna? Och var framgår det att migranter skulle vara mer skuldsatta?
Senast redigerad av PatricHbg Idag kl. 12:00.
Citera
Idag, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
På mångkulturellt centrum pågår utställningen Skuld som bland annat tar upp varför invandrare är mer skuldsatt än svenskar.

Bara en vänsterbliven eller en idiot tillhörande Gröna Khmererna kan vara så korkad att man anser detta.
Citera
Idag, 12:05
Medlem
De har det även sämre i sina egna länder. Det är därför de kommer hit. Men det får man inte påpeka.

Men naturligtvis är väl även detta svenskarnas fel på något sätt. Att ta eget ansvar för något kommer aldrig att hända.
Citera
Idag, 12:07
Medlem
Citat:

Det finns självklart flera orsaker till varför man kan vara skuldsatt, men att man själv aktivt har tagit beslut om att nyttja olika lån/krediter som satt en där - oavsett orsak - är oundvikligen fakta i situationen. Skuldsatthet är inget som magiskt trillar över dig på natten, och det går inte att förklara bort med något annat heller. Sedan kan man absolut ha human förståelse för att det blivit så, men det undantar inte det personliga ansvar som föreligger att det blivit så,
Citera
Idag, 12:18
Medlem
Det borde vara tvärtom, de borde inte ha några skulder. Många kom hit utan ett öre i fickan. Men de fick alla sorters bidrag för att bygga upp ett helt nytt liv. Behövde bara betala en mycket liten summa för sjuk- och tandvård. De får mera i bidrag än våra pensionärer som har arbetat hela livet.

Kommunerna köpte in bostadsrätter till dem. Men grannen, som är svensk, måste betala av sina lån.
Citera
Idag, 12:26
Medlem
Citat:

Intressant!
Hoppas att det kommer visas runtom i landet för detta är även viktigt för småföretagare att känna till.
Min erfarenhet inom handel och bland annat ha haft en del att göra inom detta är att de invandrare som bygger upp skulder är de som redan från början har bristande vandel, bor i hyresrätt och har inte så mycket mer ambitioner, utan man bygger upp skulderna så länge som det går och försöker handla så mycket som möjligt på faktura innan det tar stopp.
Det är nog inte omöjligt att många inte heller förstår vidden med vad det kommer innebära att de en dag inte kommer gå igenom kreditprövning pga de har massa skulder som de har struntat i att betala.
Citera
Idag, 12:33
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Jag gissar att för en invandrare är det viktigare att kunna visa upp en ny telefon av värsta modellen (därför de aldrig har luren vid örat och pratar tyst för då är det ingen som tänker på vilken fin telefon personen har), köper smycken, köper dyraste jackan, dyraste skorna och allt tas på avbetalning.
Citera
Idag, 12:35
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag gissar att för en invandrare är det viktigare att kunna visa upp en ny telefon av värsta modellen (därför de aldrig har luren vid örat och pratar tyst för då är det ingen som tänker på vilken fin telefon personen har), köper smycken, köper dyraste jackan, dyraste skorna och allt tas på avbetalning.

Du menar de tycker det är viktigare att visa upp hög status? Vilket kräver högre konsumtion, att försöka se rik ut? Att nogrannt betala av sina lån och räntor, minskar möjligheten att se rik ut, så därför slarvas det.

Kan stämma.
Citera
Idag, 12:40
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Du menar de tycker det är viktigare att visa upp hög status? Vilket kräver högre konsumtion, att försöka se rik ut? Att nogrannt betala av sina lån och räntor, minskar möjligheten att se rik ut, så därför slarvas det.

Kan stämma.

Exakt så, du skrev det enklare och kortare än mig👍
Se när man intervjuar invandrare i sina hem, det ser alltid väldigt kalt och tråkigt ut då det inte är någon mer än de själva som ser den delen. När de sen kommer utanför bostaden så är det ”allting på” som gäller för att visa upp sig.
Hur många av deras bilar tror du är köpta med intjänade pengar?
Citera
Idag, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Exakt så, du skrev det enklare och kortare än mig👍
Se när man intervjuar invandrare i sina hem, det ser alltid väldigt kalt och tråkigt ut då det inte är någon mer än de själva som ser den delen. När de sen kommer utanför bostaden så är det ”allting på” som gäller för att visa upp sig.
Hur många av deras bilar tror du är köpta med intjänade pengar?

Jag har sett bilder från invandrares fräscha lägenheter. Och då har jag undrat hur det kan vara så fint och välmöblerat om de aldrig har arbetat?

I huset bredvid där jag bor har kommunen köpt in alla bostadsrätter till invandrare. (Och det ser ut därefter). Med jämna mellanrum, dagtid, står de utanför och röker. Och hela parkeringen är full med deras bilar. Jag själv har varken råd att röka eller ha en bil.
Senast redigerad av Newton555 Idag kl. 12:49.
Citera
Idag, 12:48
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Jag har sett bilder från invandrares fräscha lägenheter. Och då har jag undrat hur det kan vara så fint och välmöblerat om de aldrig har arbetat?

Finns kanske de också men de gånger man ser något på TV så är det ofta jävligt skralt med det mesta inne i bostaden förutom några bilder på ungarna på väggen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in