2026-05-27, 11:00
Medlem
har buspiron på recept man haft länge och tagit den i högre dos än vad jag ska för jag inte får nån hjälp av min psykiatri därför jag tar högre för man har sån ångest och nu är min medicin slut och de vägrar eller kan inte förnya recept så man får gå av på den…herregud?! hur kan dom göra så
Citera
2026-05-27, 11:17
Medlem
HVIT.s avatar
Det är klart att de ska göra så! Du har ju överskridit dosen.
Citera
2026-05-27, 11:29
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berrahemberra616
har buspiron på recept man haft länge och tagit den i högre dos än vad jag ska för jag inte får nån hjälp av min psykiatri därför jag tar högre för man har sån ångest och nu är min medicin slut och de vägrar eller kan inte förnya recept så man får gå av på den…herregud?! hur kan dom göra så
Jag förstår inte riktigt vad du förväntat dig?
Läkarna skriver ju ut en dos utifrån vad de bedömer riktigt, du kan ju inte peta i dig mer än det och tro att du bara ska få nytt utskrivet.

Hjälper inte den dosen du har ska du ju givetvis kontakta läkaren och se vad hen anser och då eventuellt få en högre dos eller andra åtgärder utskrivna på recept eller remiss.

Hade man bara kunnat knapra på hur man ville och sen få nytt utskrivet utan vidare så hade ju folk kunnat sälja till höger och vänster svart, eller fått skador pga feldoseringar
Citera
2026-05-27, 11:39
Medlem
Man behöver inte trappa ned på Buspiron, den är inte beroendeframkallande.
Citera
2026-05-27, 11:41
Medlem
Odovacers avatar
Självklart ska du inte ha förnyade recept när du inte följer dosregimen.
Citera
2026-05-27, 12:14
Medlem
Citat:

Det är ganska självklart att du inte får nya, särskilt om du inte följt den dosen som läkaren förskrivit utan på egen hand bara knaprat på. Hjälper/räcker inte den medicinen man har, måste man på ena eller andra sättet söka kontakt med vården för att utredas vidare/få annan hjälp. Det är direkt farligt att bara hitta på egen dos och knapra tabletter som man tycker - man kan orsaka skador på kroppen på alla möjliga vis - och det är inget som automatiskt sätter likamedtecken att medicinen plötsligt börjar fungera för att du tar mer. Fungerar inte ett verksamt ämne, kan det vara lika overksamt oberoende av vilken dos du tar. Därför man behöver en läkare för att avgöra.
Citera
2026-05-27, 12:15
Medlem
Citat:

Varför pratade du inte med läkaren innan du höjde dosen själv?
Citera
2026-05-27, 12:23
Medlem
om du tar egna dosor får du skulle dig själv
Citera
2026-05-27, 12:24
Medlem
Det är du själv som har gjort fel. Då kan du inte begära att du ska få mer tabletter.
Citera
2026-05-27, 21:05
Moderator
fredrik686s avatar
Medicin och hälsa --> Psykiatri och psykofarmaka
/Moderator
Citera
2026-05-27, 21:07
Moderator
fredrik686s avatar
Bytt rubrik från "får ingen ny medicin!!"

/Mod
Citera
2026-05-29, 09:29
Medlem
Citat:
Kontakta dem igen och föreslå apodos så att detta inte händer igen men påpeka samtidigt att förskriven dos inte varit tillräcklig och därför måste höjas.

Om ångesten blir för svår så kan du besöka akutpsyk. Ingen vill att du ska lida.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in