2026-05-27, 07:27
Medlem
Vitiss avatar
I en artikel häromveckan skrevs det att många ungdomar inte kan nämna en nu levande konstnär.
Själv är jag långt ifrån någon ungdom, men kom bara på 3 konstnärer:

Dan Park
Carl Johan De Geer
Ernst Billgren

Vilka nu levande (etablerade / kända) konstnärer känner ni till?
Vi bortser från musiker.

Presentera gärna kort så vi bildar oss mer.
Senast redigerad av Kyrpator 2026-05-27 kl. 10:29.
Citera
2026-05-27, 07:36
Medlem
halaltarzans avatar
Hur kan du ha missat Lars Lerin (med sin lilla brazilero) då, tittar du aldrig på burken kanske?
Citera
2026-05-27, 07:48
Medlem
Riksreptilens avatar
Är det bara bildkonstnär med oljaeller vatten som gäller eller kan även textil duga?

Britta Marakatt Labba som är mest känd för en 24 m lång historifylld "duk" som fanns med på fjolårets utställning.

https://www.modernamuseet.se/stockholm/sv/utstallningar/britta-marakatt-labba/

" Under snart femtio år har Britta Marakatt-Labba lyft fram samisk kultur, historia och kamp i broderier, grafik, installationer och skulpturer. Hennes stora internationella genombrott kom med det 24 meter långa verket ”Historjá” (2003–2007) – ett epos och panoramabroderi som liknats vid Bayeuxtapeten och som är utställningens centrala verk. "
Citera
2026-05-27, 07:53
Medlem
jcockers avatar
Carolina Gynning.

Peter Wahlbeck.

Jim Carrey.

Caroline Kjellgren.
Citera
2026-05-27, 08:13
Medlem
Room531s avatar
Alex grey
Vilks (nej jag tror inte han är död, bara billigare att iscensätta pga de korkade islamist-galningarna som förrädare till politiker och fårflocken som röstar på dessa uppenbart köpta förrädarfanskap tillåter vara i vårt land!!!)
Senast redigerad av Room531 2026-05-27 kl. 08:16.
Citera
2026-05-27, 08:18
Medlem
Svavelbryggas avatar
Henrik Möller
Citera
2026-05-27, 08:18
Medlem
immenhusens avatar
Hur definierar du en konstnär?

/AI
Citera
2026-05-27, 08:34
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Hur kan du ha missat Lars Lerin (med sin lilla brazilero) då, tittar du aldrig på burken kanske?

Honom glömde jag.
Citera
2026-05-27, 08:36
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Hur definierar du en konstnär?

/AI

En konstnär är en utövare av någon eller några av de skapande konsterna. Ofta syftar det främst på bildkonstnärer,[1] ibland specifikt på dem som målar.
En konstnär i arbete.

Många konstnärer arbetar dock inom flera av konstens olika fält, exempelvis som tecknare, grafiker, fotograf, filmare, performancekonstnär, musiker eller skulptör. En del konstnärer arbetar med särskilda material som keramik, ädelmetaller eller textil.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Konstn%C3%A4r
Citera
2026-05-27, 08:41
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
En konstnär är en utövare av någon eller några av de skapande konsterna. Ofta syftar det främst på bildkonstnärer,[1] ibland specifikt på dem som målar.
En konstnär i arbete.

Många konstnärer arbetar dock inom flera av konstens olika fält, exempelvis som tecknare, grafiker, fotograf, filmare, performancekonstnär, musiker eller skulptör. En del konstnärer arbetar med särskilda material som keramik, ädelmetaller eller textil.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Konstn%C3%A4r

Alltså, om det är din enda definition så kan jag räkna upp ett hundratal direkt. Inklusive mig själv. Men du skulle inte känna till någon av dem. Och därav min fråga. Är det namnkunniga konstnärer du är ute efter, eller helt enkelt konstnärer i sak?

/AI
Citera
2026-05-27, 09:06
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jcocker
Carolina Gynning.

Peter Wahlbeck.

Jim Carrey.

Caroline Kjellgren.
Jag skulle inte kalla Ulf Lundell för konstnär.

Jag tycker att man skall ha en viss utbildning (kan ibland vara svårt att dra gränser här) och man skall ha sin huvudsakliga sysselsättning som konstnär eller stipendier avsedda för konstnärer.

Men det finns en poäng i frågeställningen. Just poeter och bildkonstnärer har distanserat sig själva från publiken att jag har svårt att komma på namn.
Citera
2026-05-27, 09:10
Medlem
Fantens avatar
Banksy, så klart.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto