2026-05-26, 22:18
Medlem
Rubriken är medvetet spetsig. Poängen är enkel: om detta inte är låst, visa var frihetsgraden kommer in.

I en tidigare tråd diskuterades frågan ungefär så här:

**Stämmer den här formeln för finstrukturkonstanten α, eller är det bara p-hacking?**

Nu finns claimet i en renare form: en kompakt 3-sidig PDF med explicit ledger/bokföring och en öppen GitHub-tråd för tekniska invändningar.

Jag är inte ute efter applåder eller “tro på RT”. Jag vill åt motsatsen: en konkret felpunkt.

Claimet är att finstrukturkonstanten α kan läsas som en closure margin från en diskret 21|30-gate. Om detta är numerologi, p-hacking eller dold fri parameter borde det gå att peka ut var friheten kommer in.

Det jag söker är alltså inte allmänt tyckande, utan lokala brottpunkter:

1. Är något steg i gate-ledgern icke-unikt under de angivna reglerna?
2. Finns dold frihetsgrad i numerator-schemat?
3. Finns en designväg där det kända CODATA-värdet kan ha påverkat konstruktionen?
4. Finns en striktare alternativ härledning från andra primitiver?

PDF:
https://github.com/Bo-Fremling/rhythm-theory-release/blob/Release/CLAIM_ALPHA_CLOSURE_GATE_v38_4.pdf

Interaktiv/readout-geometri:
https://github.com/Bo-Fremling/rhythm-theory-release/blob/Release/RT_ALPHA_READOUT_GEOMETRY.html

GitHub Discussion för tekniska invändningar:
https://github.com/Bo-Fremling/rhythm-theory-release/discussions/3

Repo:
https://github.com/Bo-Fremling/rhythm-theory-release/tree/Release

Viktigt: utgå från senaste PDF:en i repot. Tidigare versioner ligger kvar som publik historik, men senaste PDF är det aktuella målet för feljakten.

Jag föredrar invändningar i formen:

* citera steget i PDF:en,
* säg exakt varför det inte följer,
* ange vilken frihet eller vilket alternativ som öppnas.

Exempel på invändning som vore användbar:

> “Steg X är inte unikt, eftersom samma regler också tillåter Y. Då får man annan α.”

Eller:

> “Numerator-schemat är inte låst, eftersom termen Z kan väljas på flera sätt utan att bryta tidigare regler.”

Det är den typen av kritik jag letar efter.

Kort sagt:

**Var faller alpha-claimet, om det faller?**
Citera
2026-05-27, 08:19
Medlem
Detta är intressant… en annan tråd i samma ämne verkar ha stannat av. Kul att denna kom upp

Det verkar åtminstone finnas en struktur och ett försök att visa hur man kommer fram till α steg för steg istället för att bara kasta fram ett tal.

Det jag tycker är mest intressant är att försöka hitta var modellen bryter ihop eller var någon dold frihet finns.

Om det bara är p-hacking borde någon kunna visa exakt vilket steg som inte är låst.

Någon här som faktiskt kan matematik/fysik och kan peka ut var det faller, om det faller? Jag är inte rätt för det känner jag
Citera
2026-06-05, 09:59
Medlem
Det finns som redan nämnts i tråden en annan tråd om det här. Den där sidan innehåller knappt någon fysik. Det går ju inte hitta någon konkret koppling, typ den här storheten som vi kan mäta definierar vi att det är den här storheten i modellen. Om det enda den lyckas härleda utan några konkreta kopplingar till något annat fysiskt så är det ju nästan per definition så att vilken fysikalisk storhet det är som beräknas är en fri parameter, varför är det en formel för finstrukturkonstanten och inte någonting annat? SlowButCurious påstod sig att den fått en AI att förstå det här, fast svaret såg så märkligt ut att det är ytterst tveksamt. Kan AI:n svara på de frågorna som dök upp i den andra tråden?
Citera
2026-06-08, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-Nej
Det finns som redan nämnts i tråden en annan tråd om det här. Den där sidan innehåller knappt någon fysik. Det går ju inte hitta någon konkret koppling, typ den här storheten som vi kan mäta definierar vi att det är den här storheten i modellen. Om det enda den lyckas härleda utan några konkreta kopplingar till något annat fysiskt så är det ju nästan per definition så att vilken fysikalisk storhet det är som beräknas är en fri parameter, varför är det en formel för finstrukturkonstanten och inte någonting annat? SlowButCurious påstod sig att den fått en AI att förstå det här, fast svaret såg så märkligt ut att det är ytterst tveksamt. Kan AI:n svara på de frågorna som dök upp i den andra tråden?
Det där är en rimlig invändning.

Senaste interna läget går faktiskt åt just det hållet: jag bör inte formulera det som att PP/ledgern “härleder α direkt”. Det mer korrekta är att ledgern producerar en intern dimensionslös RP-storhet, ungefär en scalar pair coefficient, som jag för tillfället skriver som λ_RP.

Sedan återstår en separat fråga: varför ska just λ_RP identifieras med den fysiska finstrukturkonstanten α, och inte med någon annan dimensionslös storhet? Det är det jag kallar observable-interface-problemet/OIC.

Så ja: som den publika PDF:en står nu är den för hårt formulerad på just den punkten. Det behöver uppdateras.

Jag återkommer i tråden när det finns en uppdaterad version som tydligare skiljer på:

1. intern ledger-storhet λ_RP,
2. eventuell jämförelse med α,
3. fysik-kopplingen/OIC som krävs för att den jämförelsen ska vara legitim.
Citera
2026-06-10, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-Nej
Uppdatering.

Dr-Nej hade rätt i huvudinvändningen mot den tidigare versionen: v38.4 var för hårt formulerad om den lästes som att RT direkt härleder den fysiska finstrukturkonstanten α.

Jag har därför ersatt den aktuella PDF:en med v39, där claimet är skarpare typat.

Det aktuella påståendet är inte: “RT har bevisat fysisk α direkt.”
Utan:
“RT-ledgern producerar en fryst intern dimensionslös same-port scalar coefficient, P0μ_R[Θ]. Efter den separata character bridge Θ_AB = π kan den numeriskt auditeras mot α(0). Att identifiera den med fysisk α kräver fortfarande ett explicit EM-interface-kontrakt.”

Ny aktuell PDF:
https://github.com/Bo-Fremling/rhythm-theory-release/blob/Release/CLAIM_ALPHA_CLOSURE_GATE_v39.pdf

Geometrisk companion:
https://github.com/Bo-Fremling/rhythm-theory-release/blob/Release/RT_GEOMETRIC_CARRIER_MODEL_FOR_P0MU_R_v1.pdf

Så feljakten gäller nu tydligare:

1. Faller den interna register-/ledgerkedjan?
2. Är P0μ_R inte unikt under de angivna RT-RP-reglerna?
3. Finns dold frihet i μ_R / active_R?
4. Är EM/α-kopplingen otillräcklig eller fel?

Kort sagt: v38.4 var för tidig som alpha-claim. v39 är nuvarande, mer försiktiga mål för kritik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in