2026-06-16, 23:45
Medlem
exoticspices avatar
Här är Lasses sista video - 12 juni 2026. Här har han tydligen åkt till Indien för att hälsa på sin vän.

I videon kommer det fram att han har ett barn, en son, 09:06. Det kommer dock inte fram när han fick sonen som troligtvis bor i Norge...

https://www.youtube.com/watch?v=xXOHHqndO7s
Citera
2026-06-18, 19:14
Medlem
Politice-Rectams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baldr
Om han är 33 år nu och man ska tro uppgifterna från passet som visas upp i hans video, så föddes han sommaren 1993.

En annan bild som sägs vara från passet visar att han lämnade Indien 27(?) februari 2009. Då var han alltså 15 år.

Frågan är vad finska ambassaden har med saken att göra, men jag antar att han har dubbelt medborgarskap genom att någon av föräldrarna är finsk.

Men mina största frågor gäller hur passet utfärdades. Passet som visades upp i videon är ett vanligt pass, inte något tillfälligt. Hur gick det öht att utfärda ett pass då det kräver att förälder närvarar vid ansökan för barn under 18 år (båda måste väl dessutom skriva under en ansökan)? Hur kunde han styrka sin identitet? Om historien stämmer skulle man i ett sådant här fall snarare ha utfärdat ett tillfälligt eller till och med ett främlingspass i ett sådant här ärende. Vidare så är det en förvånansvärt bra namnteckning för någon som inte gått i skolan, den tyder på någon som iaf har lärt sig skrivstil. Lärde han sig det i Indien, för han lämnade ju Norge när han var 4 år.

Slutligen, passet utfärdades ett datum som börjar med "03.1". För att passa in i den här historien, så ska det alltså vara 3:e oktober, 3:e november eller 3:e december 2008. Om vi tar det senaste av dessa datum, kan det verkligen ha tagit nästan 3 månader från att passet utfärdades till att han reste? Jag antar att det är möjligt om ambassaden var tvungna att försöka samordna med indiska myndigheter för att låta honom lämna landet utan repressalier.

Man kan nog sammanfatta med att jag är synnerligen skeptiskt till historien.

Helsingin Sanomat hade en artikel om Lasse.

https://www.hs.fi/kirjeenvaihtajat/art-2000012039700.html

Lasses mamma är en finsk medborgare och han fick därmed ett finskt medborgarskap vid födseln. Lasses pappa är en norsk medborgare. HS intervjuade en tjänsteman vid finska UD som bekräftar att Lasses historia är "i sina huvuddrag" sann. Tjänstemannen rekommenderar att Lasse skulle JO- eller JK-anmäla fallet för att JO eller JK skulle initiera en utredning.

Lasses mamma dömdes för "brott relaterade till människohandel" i Indien. Lasses pappa bedrev narkotikahandel i Indien och hade dömts för narkotikabrott i Norge, men åkte inte fast i Indien i motsats till mamman.

I artikeln finns en mindre censurerad bild av passet. I bilden syns det att passet utfärdades 3:e november 2008. Passet är giltigt i 5 år så det handlar om ett vanligt pass också utgående från det faktum. Lite överraskande också enligt min mening att man kunde utfärda ett vanligt pass.

I videoklippet säger Lasse att han har inte gått i skola men det är förmodligen överdramatiserat. Han har bott i Norge sedan 2009 och det finns förmodligen något slags grundskola för vuxna också där. Om han inte har gått i skola i Norge är det hans eget fel.
Senast redigerad av Politice-Rectam 2026-06-18 kl. 19:30.
Citera
2026-06-27, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KetaminKajsa
Hur satan kan Lasse vara så fet? Han har ju knappast levt ett liv i lyx.
Eller flyttade han tillbaka till Norge senare och la på sig?

Han pratar och beter sig som en Indier iallafall. Jag tror att det här är äkta.
Har du sett hur Indier äter eller? Läsk och Dunkin’ Donuts är standardfrukosten.
Citera
Igår, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Om jag har förstått det rätt så hamnade föräldrarna i Indiskt fängelse och han lämnades på gatan.

Indien är Indien men nått försök måste väl ha gjorts av myndigheterna att skicka hem ungen till Norge?
Föräldrarna måste väl ha sagt åt polisen?

Sedan vore det kul att vet vad föräldrarna gjort.

Vill veta mer om hur det hela gick till.
Historien är såklart 100% fejk.
OM en norsk unge åker till Indien och hans mamma hamnar i fängelse kommer norska myndigheter till slut börja undra var han är. Han kommer att saknas i skolan, och Norge är inget u-land utan de har skolplikt. De kommer att börja fundera på var han håller hus. De kommer att kontakta socialtjänsten, polisen, släktingar. Till slut lär de fråga pappan om han vet något, och när han då svarar att frugan sitter i indiskt fängelse och att ungen är kvar i Indien så kommer de kontakta sim ambassad oxh efterlysa ungen. Mamman kommer också att efterlysas och begäras utlämnad till Norge då hon begått ett brott enligt norsk civiliserad lag när hon övergav ungen nör hon hamnade i fängelse.

Men som sagt, detta är lika sant som att jultomten kommer åkande i en släde dragen av renar med nazistnamn på julafton.
Citera
Igår, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Alltså, jag gissar bara nu men:

Modern från Indien åker till Norge på vinst och förlust. Har oskyddat samlag med en norsk snubbe. Efter ett tag åker morsan hem till Indien, den blivande farsan är helt ovetandes om något barn.

Således har killen bara en deadbeat morsa som dessutom hamnade i finkan när killen var 8 år.

Vilken mardröm.
Då skulle han ju inte vara norsk. Och han skulle se lite halvindisk ut.
Citera
Igår, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Då är det helvidrigt av farsan att inte ta med Lasse hem också.
Han kan ju ha ansett att barn är mammans ansvar.

Men det hade såklart varit snyggt sv honom att åtminstone nämna för socialtjänsten hemmavid att ungen var ensam i Indien pga att mamman satt i fängelse. Då hade ju de norska myndigheterna kunnat agera.
Citera
Igår, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noxtrei
den här kommer väl norska staten plocka hem hoppas jag?
sverige hade väl hellre tagit hem morsan om hon nu är kriminell o låtit ungen vara kvar..........
hur får han mat o allt, var bor han nu i indien? bor han på gatan? borde inte ambassaden redan gjort nåt?
orkar inte plöja genom precis hela tråden nu
Han bor inte på gatan (och har aldrig gjort, detta är bara bullshit) han bor i Norge.
Citera
Igår, 22:10
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arboristjavisst
Historien är såklart 100% fejk.
OM en norsk unge åker till Indien och hans mamma hamnar i fängelse kommer norska myndigheter till slut börja undra var han är. Han kommer att saknas i skolan, och Norge är inget u-land utan de har skolplikt. De kommer att börja fundera på var han håller hus. De kommer att kontakta socialtjänsten, polisen, släktingar. Till slut lär de fråga pappan om han vet något, och när han då svarar att frugan sitter i indiskt fängelse och att ungen är kvar i Indien så kommer de kontakta sim ambassad oxh efterlysa ungen. Mamman kommer också att efterlysas och begäras utlämnad till Norge då hon begått ett brott enligt norsk civiliserad lag när hon övergav ungen nör hon hamnade i fängelse.

Men som sagt, detta är lika sant som att jultomten kommer åkande i en släde dragen av renar med nazistnamn på julafton.
Jag har ingen om vad som är sant eller falskt i just den här storyn, men Indien har väl fortfarande en ganska stor människohandel? Är man blekansikte så är man antagligen mer lätthittad är de flesta andra borttappade barnen i landet, men det betyder inte att det bara är att ringa Indien och be dem skicka hem ungen.
Citera
Idag, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Jag har ingen om vad som är sant eller falskt i just den här storyn, men Indien har väl fortfarande en ganska stor människohandel? Är man blekansikte så är man antagligen mer lätthittad är de flesta andra borttappade barnen i landet, men det betyder inte att det bara är att ringa Indien och be dem skicka hem ungen.
Indien ja, men Norge är väl ändå lite mer civiliserat. Om en norsk unge försvinner utomlands skulle det ju åtminstone bli en grej i civiliserade länders media. Det skulle bli ett jäkla pådrag, bilder på ungen skulle pumpas ut över hela världen och det skulle samarbetas med europeiska ambassader på plats i Indien. Sen är det såklart inte säkert att ungen skulle hittas ändå.
Men att det skulle vara helt tyst om detta i 25 år (!) ända tills han själv kommer på att han kan tjäna pengar på det - nix, föga troligt.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in