Citat:
Ursprungligen postat av
Baldr
Om han är 33 år nu och man ska tro uppgifterna från passet som visas upp i hans video, så föddes han sommaren 1993.
En annan bild som sägs vara från passet visar att han lämnade Indien 27(?) februari 2009. Då var han alltså 15 år.
Frågan är vad finska ambassaden har med saken att göra, men jag antar att han har dubbelt medborgarskap genom att någon av föräldrarna är finsk.
Men mina största frågor gäller hur passet utfärdades. Passet som visades upp i videon är ett vanligt pass, inte något tillfälligt. Hur gick det öht att utfärda ett pass då det kräver att förälder närvarar vid ansökan för barn under 18 år (båda måste väl dessutom skriva under en ansökan)? Hur kunde han styrka sin identitet? Om historien stämmer skulle man i ett sådant här fall snarare ha utfärdat ett tillfälligt eller till och med ett främlingspass i ett sådant här ärende. Vidare så är det en förvånansvärt bra namnteckning för någon som inte gått i skolan, den tyder på någon som iaf har lärt sig skrivstil. Lärde han sig det i Indien, för han lämnade ju Norge när han var 4 år.
Slutligen, passet utfärdades ett datum som börjar med "03.1". För att passa in i den här historien, så ska det alltså vara 3:e oktober, 3:e november eller 3:e december 2008. Om vi tar det senaste av dessa datum, kan det verkligen ha tagit nästan 3 månader från att passet utfärdades till att han reste? Jag antar att det är möjligt om ambassaden var tvungna att försöka samordna med indiska myndigheter för att låta honom lämna landet utan repressalier.
Man kan nog sammanfatta med att jag är synnerligen skeptiskt till historien.
Helsingin Sanomat hade en artikel om Lasse.
https://www.hs.fi/kirjeenvaihtajat/art-2000012039700.html
Lasses mamma är en finsk medborgare och han fick därmed ett finskt medborgarskap vid födseln. Lasses pappa är en norsk medborgare. HS intervjuade en tjänsteman vid finska UD som bekräftar att Lasses historia är "i sina huvuddrag" sann. Tjänstemannen rekommenderar att Lasse skulle JO- eller JK-anmäla fallet för att JO eller JK skulle initiera en utredning.
Lasses mamma dömdes för "brott relaterade till människohandel" i Indien. Lasses pappa bedrev narkotikahandel i Indien och hade dömts för narkotikabrott i Norge, men åkte inte fast i Indien i motsats till mamman.
I artikeln finns en mindre censurerad bild av passet. I bilden syns det att passet utfärdades 3:e november 2008. Passet är giltigt i 5 år så det handlar om ett vanligt pass också utgående från det faktum. Lite överraskande också enligt min mening att man kunde utfärda ett vanligt pass.
I videoklippet säger Lasse att han har inte gått i skola men det är förmodligen överdramatiserat. Han har bott i Norge sedan 2009 och det finns förmodligen något slags grundskola för vuxna också där. Om han inte har gått i skola i Norge är det hans eget fel.