Grosshandlare var det typiska nyrika "yrket" under industrialiseringen, tänker främst under senare halvan av 1800-talet när handeln hade utvecklats kraftigt och ekonomin var under snabb uppgång. Det rådde ju brist på typ alla varor (byggmaterial, mat, kläder, verktyg, bränsle, metaller, etc.) till skillnad från dagens utbudsöverskott, vilket gjorde att denna grupp av nybliven borgarklass blev extremt framgångsrika om de hade flyt.
Men vad hände med dem sedan, under 1900-talet och framåt? Tänker spontant att en anledning till att grosshandlarna fyllde en viktig funktion var att fabrikerna inte hade egna inköps- och försäljningsavdelningar på samma sätt som idag, utan de tillverkade bara och grosshandlarna ansvarade för distributionen till butiker och andra B2B-köpare. Denna distribution var ju i hög grad beroende av grosshandlarnas kunskap och kontaktnät (det fanns ju knappast internet eller motsvarande informationsdelning som idag) och det fanns därför ett behov av att ta del av detta kontaktnät för att få sina varor sålda. Behovet av grosshandlare minskade väl då rimligen i takt med att världen utvecklades och när även globaliseringen med import och export började rulla igång på allvar så uppstod ju även andra arbetsformer där informationsdelning och en mer öppen marknadsmötesplats började ta sin form, med följd att handlarna inte kunde ta samma andel av inkomstfördelningen som de tidigare gjort.
Sedan detta skedde ju en del kriser under 1900-talet (30-talet, krigsåren, etc.) vilket nog slog hårt mot dem, grosshandlarnas affärsmodell under 1800-talet var ju att ta stora banklån och finansiera sin partihandel med kredit, antar att många gick omkull så småningom?
Men vad hände med dem sedan, under 1900-talet och framåt? Tänker spontant att en anledning till att grosshandlarna fyllde en viktig funktion var att fabrikerna inte hade egna inköps- och försäljningsavdelningar på samma sätt som idag, utan de tillverkade bara och grosshandlarna ansvarade för distributionen till butiker och andra B2B-köpare. Denna distribution var ju i hög grad beroende av grosshandlarnas kunskap och kontaktnät (det fanns ju knappast internet eller motsvarande informationsdelning som idag) och det fanns därför ett behov av att ta del av detta kontaktnät för att få sina varor sålda. Behovet av grosshandlare minskade väl då rimligen i takt med att världen utvecklades och när även globaliseringen med import och export började rulla igång på allvar så uppstod ju även andra arbetsformer där informationsdelning och en mer öppen marknadsmötesplats började ta sin form, med följd att handlarna inte kunde ta samma andel av inkomstfördelningen som de tidigare gjort.
Sedan detta skedde ju en del kriser under 1900-talet (30-talet, krigsåren, etc.) vilket nog slog hårt mot dem, grosshandlarnas affärsmodell under 1800-talet var ju att ta stora banklån och finansiera sin partihandel med kredit, antar att många gick omkull så småningom?