2026-05-26, 13:42
Medlem
dude2ks avatar
Den där kan ju inte lanseras?

Måste vara någon Greta som skissat på en prototyp.
Citera
2026-05-26, 13:42
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Opel Cascada är snygg, Ferrari Luce är ful. Hur hamnade vi där? Vad hände liksom?

Den absolut snyggaste Ferrarin och så äkta Ferrari det kan bli är 288 GTO. Alla 288 GTO var röda, men dets sägs att prinsen av Brunei skall sitta inne med en mörkblå.

Det gör säkert kungen av brunei. Vet att vår kung fick köpa specialfärgen "royal blue" av någon modell (ferarri är inget specialintresse).
Citera
2026-05-26, 13:52
Medlem
Är det en sån där som rycker i motorn och använder en högtalare för att fejka motorljud? På min tid så lade man enorma resurser på att skapa den perfekt balanserade förbränningsmotorn som låter bra och går bra, med elmotorn får man den balansen helt gratis i vilken skitbil som helst och ändå så väljer man att förstöra allt och fakturera som en vägpirat. Värdelös skitbil är vad det är. Man köper inte en Ferrari, man köper motorn, den riktiga motorn och får bilen på köpet.
Citera
2026-05-26, 14:56
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Det gör säkert kungen av brunei. Vet att vår kung fick köpa specialfärgen "royal blue" av någon modell (ferarri är inget specialintresse).

Kan vara royal blue som prinsen av Brunei har. Vet inte om Royal Blue är mörkblå.
Men Brunei-288an skall tydligen vara mörkblå från fabrik. 288 GTO förekommer i andra färger, men då handlar det om efterhandslackering, vilket jag anser borde vara spöstraff på.
Visst, fine att man lackerar om en 308, men för fan inte en 288 GTO.

Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Är det en sån där som rycker i motorn och använder en högtalare för att fejka motorljud? På min tid så lade man enorma resurser på att skapa den perfekt balanserade förbränningsmotorn som låter bra och går bra, med elmotorn får man den balansen helt gratis i vilken skitbil som helst och ändå så väljer man att förstöra allt och fakturera som en vägpirat. Värdelös skitbil är vad det är. Man köper inte en Ferrari, man köper motorn, den riktiga motorn och får bilen på köpet.

Man köper Ferrari för att man vill ha ett stycker motorhistoria i tidlös vacker design. Man färdas i en otroligt vacker skapelse, som andas råhet och brutalitet. Man hör motorljudet och man känner accelerationen.
Men el-Ferrarin får man inget av det. Så varför skall man lägga en förmögenhet på den?
Citera
2026-05-26, 15:01
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Bilen har verkligen noll design? Den ser ut som en Opel? Vilket otroligt skämt

Bilen är designad av Love From som grundades av Appledesigerna Jonny Ive och Marc Newson.

Så samma designers som skapade denna: https://share.google/m36weEUjCVWeSj3Yc
Senast redigerad av trickydick 2026-05-26 kl. 15:04.
Citera
2026-05-26, 15:17
Avslutad
Ferrari Luce

https://www.ferrari.com/en-EN/auto/ferrari-luce

Price Ferrari Luce starts at €550,000—about $640,000
Drivlina: fyra elmotorer, fyrhjulsdriven
Maxeffekt elmotorer: 105 kW per motor fram, 310 kW per motor bak
Systemeffekt: 772 kW / 1 050 hästkrafter
Max vridmoment: 990 Nm
Acceleration 0-100 km/h: 2,5 sekunder
Maxhastighet: 310 km/h
Batterikapacitet (brutto): 122 kWh
Snabbladdningskapacitet: 350 kW
Officiell räckvidd: 530 km (inte typgodkänd)
Bagageutrymme: 597 liter
Längd: 5 026 mm
Bredd: 1 999 mm
Höjd: 1 544 mm
Vikt: 2 260 kg
https://www.nyteknik.se/elbilar/haer-aer-ferraris-foersta-elbil-far-fem-saeten-och-apple-design/4466542

Nja, tror vi hoppar den Ferrarin, och en Ferrari ska låta också som en Ferrari ...
Citera
2026-05-26, 15:59
Medlem
Snapcounts avatar
Verkar som ingen tycker att den är något att ha :

Ferrari-aksjen faller tirsdag så mye som syv prosent på Milano-børsen etter lanseringen, det største fallet på over syv måneder, ifølge Bloomberg. Dermed ble den første el-Ferrarien møtt med umiddelbar skepsis i markedet.

https://e24.no/naeringsliv/i/ExRjej/ferrari-lanserer-elbil-til-seks-mill-aksjen-faller-tungt
Citera
2026-05-26, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Man köper Ferrari för att man vill ha ett stycker motorhistoria i tidlös vacker design. Man färdas i en otroligt vacker skapelse, som andas råhet och brutalitet. Man hör motorljudet och man känner accelerationen.
Men el-Ferrarin får man inget av det. Så varför skall man lägga en förmögenhet på den?
Att få till ACCELERATIONEN på en elbil är nog inget större problem ska du se...
Håller däremot med om att den inte är snygg. Har framför allt lite för mycket drag från en modern vardagsbil istället för en ikonisk sportbil.
Citera
2026-05-26, 16:29
Medlem
Har de infört baksäte i Ferrari? Trodde man skulle spara på vikten med batteri men de tänkte väl att det redan var saboterat med just batteri.
Citera
2026-05-26, 17:02
Medlem
Är det en SUV?
Citera
2026-05-26, 18:44
Medlem
spyder123s avatar
När jag såg den för första gången tänkte jag WTF.

Efter att ha funderat mer på saken så börjar designen mogna faktiskt. Att den ger ett sådant märkligt första intryck tror jag är för att man faktiskt inte har sett något liknande. Detta är en 2030-talsbil. Hålet längst fram ser först ut som en gimmick, men att det är en frontspoiler gör allt mycket mer logiskt. Det är uppenbart här att form har följt funktion, och jag tycker det finns något tidlöst i det.

Vissa tycker att det ser ut som en Prius. Här är samma färg och vinkel. Nja skulle jag säga.

Ferarri: https://elbilen.se/wp-content/uploads/2026/05/Ferrari_Luce_10.jpg
Prius: https://www.vibilagare.se/public/2022-11/prius-rub.jpg
Senast redigerad av spyder123 2026-05-26 kl. 18:58.
Citera
2026-05-26, 18:53
Medlem
Facades avatar
Det där är enbart 3D renderingar, det är inte en bil.

Och jag har ingenting att tillägga om utseendet på den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in