Citat:
Nej, jag förutsätter ingenting, jag konstaterar bara att får de lika många aktier så får de också i någon mening samma värde, ty har aktierna gått upp, eller ner, i värde, så är det vad den senare också får. Men visst, det är inte nödvändigtvis samma sak som en inflationsjusterad kompensation, så det kan inte jämföras rakt av, vare sig åt ena eller andra hållet.
Det är du som förutsätter att det finns en orättvisa i att båda får ett belopp som motsvarar samma värde.
Jag måste säga att jag inte riktigt förstår varför det är orättvist att hänsyn tas till värdeförändringen över tid.
Det förklarar inte varför det skulle vara mer rättvist att någon som idag ska kompenseras för en gåva på 100 ksek i början av 2000-talet får 100ksek istället för en inflationsjusterad kompensering.
Exemplet med SAS-aktierna är ju utmärkt. Eftersom A fick 1000 st aktier i SAS i början av 2000-talet, så menar du/lagen, att det mest rättvisa är att B idag får ingenting. På samma vis kan sägas att A fick 10 000 D-mark 2000, så därför får B 10 000 D-mark idag. För det är ju vad jag förstår att lagen säger, arvinge B ska få idag samma gåva som A fick 2000, utan att justera för värdeförändringen över tid. Har värdet förändrats så att det är noll, då får B noll.
Jag kan konstatera att jag helt klart hamnat i åsikten att gåvan ska inflationsjusteras för att det ska bli rättvist. Det är också, trots allt, så som alla ekonomiska marknader och så gott som alla ekonomiska transaktion sker över tid, oftast genom det som vi kallar för ränta.
Det är du som förutsätter att det finns en orättvisa i att båda får ett belopp som motsvarar samma värde.
Jag måste säga att jag inte riktigt förstår varför det är orättvist att hänsyn tas till värdeförändringen över tid.
Det förklarar inte varför det skulle vara mer rättvist att någon som idag ska kompenseras för en gåva på 100 ksek i början av 2000-talet får 100ksek istället för en inflationsjusterad kompensering.
Exemplet med SAS-aktierna är ju utmärkt. Eftersom A fick 1000 st aktier i SAS i början av 2000-talet, så menar du/lagen, att det mest rättvisa är att B idag får ingenting. På samma vis kan sägas att A fick 10 000 D-mark 2000, så därför får B 10 000 D-mark idag. För det är ju vad jag förstår att lagen säger, arvinge B ska få idag samma gåva som A fick 2000, utan att justera för värdeförändringen över tid. Har värdet förändrats så att det är noll, då får B noll.
Jag kan konstatera att jag helt klart hamnat i åsikten att gåvan ska inflationsjusteras för att det ska bli rättvist. Det är också, trots allt, så som alla ekonomiska marknader och så gott som alla ekonomiska transaktion sker över tid, oftast genom det som vi kallar för ränta.
Min poäng är att det kan lika gärna bli fel oavsett vilken variant man väljer.
Går du på samma antal aktier så kan det bli att dagens värde bli allt från noll till extrema summor som inte ens kan täckas av arvet.
Går man på KPI så kan det också skilja mycket från hur värdet har utvecklats på gåvan.
Det kan alltså bli precis lika orättvist att gå på KPI som att gå på nominellt värde, det beror på omständigheterna i det specifika fallet.
Och nej du har fel som lagen är idag så får man nominellt värde alltså det värdet som det hade när gåvan gavs.
Med SAS aktierna skulle alltså förskottet räknas vara 100 000kr eftersom det var värdet då det gavs. Arvinge B skulle med dagens lag ha rätt till 100 000extra.
Skulle man istället gå på att arvinge B skall ha motsvarande 1000 aktier, så skulle han alltså idag få noll kr då aktierna inte lägre finns.
Går man på KPI skall arvinge B få ut 150 000kr.
Personligen anser jag att det blir minst fel med nominellt värde.